Gå til innhold

Turbotrykk 230ET/16t

Ranger emnet


Morty740

Anbefalte innlegg

Bare en sak jeg lurer på...

Bila mi lader 0.6 i 2. gir, men i 3.gir går den opp til 0.7 først og så etter 2-3 sek spooler den opp til 0.9? hva er grunnen til dette? har det noe med motstand å gjøre? Muli å jevne det ut?

 

Grunnen til at jeg lurer på dette er for jeg vil ha mere juice på 2a men tørs ikke skru opp mer for er redd for tenningsbank og havari i 3a da!

1987 Volvo 244 2.3 16V-T

2001 VW Transporter 2,5TDI

2007 Tysse Bilfrakter

Ja jeg frakter billi! =P

Viking redningstjeneste Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, mange som har slitt med det problemet der. jeg har slitt med det selv, men har funnet feilen, dog jeg kjører en 13C-turbo da..."litt" mindere enn din 16t ;)

 

Problemet er at i 2 gir har ikke motoren like stor motstand som i 3 gir, altså, får du mer eksos gjennom turbinen i 3 giret pga belastningen. Men, skal ikke WG-aktuatoren ordne dette? Jo, det skal den, den skal sørge for at trykket går til der du setter den , og holder seg der, nesten uansett belastning.

 

Problemet mitt er hvertfal at aktuator-fjæra på wg-klokka er rett og slett ALT for slapp, så med en gang jeg drar på, så er fjæra så svak at aktuatoren åpner wastegateen! Slet no så sinnsykt, fikk ikke ladetrykk over 0,1bar. La under 3 feite skiver på aktuator-braketten, og wolla, fikk samme symptomer som du har nå, bare jeg lada 1,2bar på 3 giret... 0,8 på 2 giret.

Dette skjer fordi jeg ødela vandringen på aktuatoren.. den får ikke åpnet seg mer enn kanskje 3mm, så den opprettholder meste av eksos-strømmen gjennom turbinen, og da får du disse "trykk" etter belastning-symptomerne.

Løsningen min ble å bestille seg ny WG-aktuator, får den til uka.

 

Om dette er akkurat løsningen på det problemet du har vet jeg jo ikke da, men ligner veldig mye på mitt :)

 

mvh

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en sak jeg lurer på...

Bila mi lader 0.6 i 2. gir, men i 3.gir går den opp til 0.7 først og så etter 2-3 sek spooler den opp til 0.9? hva er grunnen til dette? har det noe med motstand å gjøre? Muli å jevne det ut?

 

Grunnen til at jeg lurer på dette er for jeg vil ha mere juice på 2a men tørs ikke skru opp mer for er redd for tenningsbank og havari i 3a da!

Fres opp wastegaten din. Wastegaten klarer ikke å kvitte seg med nok eksos sånn som den er nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker ja.. kjører orginalråder ja. Men motoren er en 92FT med ET-sprut da. så d går nok bra med bunnen.. Nå vet jeg ihvertfall hva det er. Trua på stør turbo ja.. t-4 tror det heter til 5000 lapper elns!

1987 Volvo 244 2.3 16V-T

2001 VW Transporter 2,5TDI

2007 Tysse Bilfrakter

Ja jeg frakter billi! =P

Viking redningstjeneste Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker ja.. kjører orginalråder ja. Men motoren er en 92FT med ET-sprut da. så d går nok bra med bunnen.. Nå vet jeg ihvertfall hva det er. Trua på stør turbo ja.. t-4 tror det heter til 5000 lapper elns!

 

5000 lapper!? gullforjylt tuba du skal ha deg eller noe da? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår