Gå til innhold

Volvo 264 - en spesiell utgave

Ranger emnet


Pana

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en fjærn slektning som har en volvo 264 stående på en låve. Det spesielle med denne bilen er at den har registreringsnr H 2 som er som mange sikkert vet kongens registreringsnr. Den ble brukt av Kong harald når den var ny og har ALT utstyr som var mulig å skaffe på den bilen. Har stått under bilpresenning i snart 15 år og har gått 30 000 etter hva jeg hørte.

 

Kongehuset har vel kun brukt A i sine reg nummer.

 

H er kanskje fra et annet land, eller et "eget produsert" nummer? Har du kanskje sett noe papir på dette reg. nummeret?

 

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

åja, var slik det var ja! DAF-motor :( huff

 

Nei nei, ikke DAF heller. DAF hadde sammenheng med den nederste delen av Volvos modellutvalg - først Volvo 66, som faktisk var en DAF, deretter 343, som kunne ha blitt en DAF (DAF 77, visstnok), hvis ikke Volvo hadde overtatt.

 

V6-eren i 264 (og senere 760) ble utviklet og produsert i samarbeid med Renault og Peugeot.

 

I et engelskspråklig Volvo-forum leste jeg en gang for mange år siden at man måtte være "religious" med oljeskiftene og oljekvaliteten... Så det var enda et synspunkt.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei, ikke DAF heller. DAF hadde sammenheng med den nederste delen av Volvos modellutvalg - først Volvo 66, som faktisk var en DAF, deretter 343, som kunne ha blitt en DAF (DAF 77, visstnok), hvis ikke Volvo hadde overtatt.

 

V6-eren i 264 (og senere 760) ble utviklet og produsert i samarbeid med Renault og Peugeot.

 

I et engelskspråklig Volvo-forum leste jeg en gang for mange år siden at man måtte være "religious" med oljeskiftene og oljekvaliteten... Så det var enda et synspunkt.

 

også kallt PRV-motoreb. (pug-Renault-Volvo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei, ikke DAF heller. DAF hadde sammenheng med den nederste delen av Volvos modellutvalg - først Volvo 66, som faktisk var en DAF, deretter 343, som kunne ha blitt en DAF (DAF 77, visstnok), hvis ikke Volvo hadde overtatt.

 

V6-eren i 264 (og senere 760) ble utviklet og produsert i samarbeid med Renault og Peugeot.

 

I et engelskspråklig Volvo-forum leste jeg en gang for mange år siden at man måtte være "religious" med oljeskiftene og oljekvaliteten... Så det var enda et synspunkt.

 

hehe, sant :P Jeg hater de bilene og motorene der ass. Ikke ta det innover dere folkens, men det er rett og slett ikke ekte volvo. 760 og 260 er greit, bare man får bytta til skikkelig volvo-motor, men 300-serien og 400-serien samt v40 og s40 det syns jeg bare er no skvip!

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kanskje det ble ordnet med H for Harald...?

Eller at det ikke har noe med navnene til folkene å gjøre i det hele tatt???

A for Adolf da eller? Har vi hatt noen konge hvor navnet har begynt på A kanskje? Ikke såvidt jeg kan huske i farten...

Alle bilene til kongehuset har vel hatt A som regnummer så vidt meg bekjent.

Så den H'n din tror jeg nok ikke stemmer, hverken med Harald eller noen andre...

 

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, sant :P Jeg hater de bilene og motorene der ass. Ikke ta det innover dere folkens, men det er rett og slett ikke ekte volvo. 760 og 260 er greit, bare man får bytta til skikkelig volvo-motor, men 300-serien og 400-serien samt v40 og s40 det syns jeg bare er no skvip!

300 serien med rødmotor og M47 kasse da? Er det også bare noe skvip?

 

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, sant :P Jeg hater de bilene og motorene der ass. Ikke ta det innover dere folkens, men det er rett og slett ikke ekte volvo. 760 og 260 er greit, bare man får bytta til skikkelig volvo-motor, men 300-serien og 400-serien samt v40 og s40 det syns jeg bare er no skvip!

Gi deg. 260 er ikke 260 uten 6er motor.

Skal alle bytte til 4er blir det jo bare en 240. Liker du ikke 6eren, flott, du har stort utvalg i 2førr!

Ikke ødelegg fler 260er uten grunn.

Her i familien har det vært mye volvo, men ingen av dem er like startvillige og stabile som v6eren. det er bra rykte til nesten 30 år gammal å være.

 

 

Maskinene har fått mye negativt over seg, og det stemmer kanskje i mange tilfeller. Men på 70tallet var motoren meget moderne og avansert sammenliknet med andre motorer, som feks B2X motorene. Det tar tid å utvikle en feilfri motor.

B280 motoren er et eksempel på at motoren har blitt kraftig forbedret.

 

Syntes det bare blir så barnslig å kaste seg over alle prv motorene bare fordi dere har lest så utrolig mye om dem, men faktum er at svært få har vært borti dem.

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi deg. 260 er ikke 260 uten 6er motor.

Skal alle bytte til 4er blir det jo bare en 240. Liker du ikke 6eren, flott, du har stort utvalg i 2førr!

Ikke ødelegg fler 260er uten grunn.

Her i familien har det vært mye volvo, men ingen av dem er like startvillige og stabile som v6eren. det er bra rykte til nesten 30 år gammal å være.

 

 

Maskinene har fått mye negativt over seg, og det stemmer kanskje i mange tilfeller. Men på 70tallet var motoren meget moderne og avansert sammenliknet med andre motorer, som feks B2X motorene. Det tar tid å utvikle en feilfri motor.

B280 motoren er et eksempel på at motoren har blitt kraftig forbedret.

 

Syntes det bare blir så barnslig å kaste seg over alle prv motorene bare fordi dere har lest så utrolig mye om dem, men faktum er at svært få har vært borti dem.

 

Jeg har vært borti dem uten tvil,brukt flere timer med storslegga på et par sånne motorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borti dem uten tvil,brukt flere timer med storslegga på et par sånne motorer.

sa nå ikke at ingen hadde.

Men mesteparten av folk som uttaler seg prater bare av rykte.

 

Uansett, det jeg vil frem til er at en 260 er ikke en 260 uten 6er motor.

Og det er faktisk ikke alle som har interesse av å bytte motor.

Blir så dumt å kaste seg over alle som nevner v6eren med kommentarer om utskifting av motor ved første blikk...

 

Fungerer motorene er dem topp! Min mening og erfaring.

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sa nå ikke at ingen hadde.

Men mesteparten av folk som uttaler seg prater bare av rykte.

 

Uansett, det jeg vil frem til er at en 260 er ikke en 260 uten 6er motor.

Og det er faktisk ikke alle som har interesse av å bytte motor.

Blir så dumt å kaste seg over alle som nevner v6eren med kommentarer om utskifting av motor ved første blikk...

 

Fungerer motorene er dem topp! Min mening og erfaring.

 

neida:) en bekjent som hadde en nyinnkjøpt 760 hadde planer om å bytte ut 6ern,men skulle kjøre med den til han hadde kjøpt ny motor.Den motorn hadde ingen uvanlige v6-ulyder,men plutselig en dag tok motorn kvelden.så motorbyttet kom fortere enn ventet.

 

vet av maaange slike historier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller at det ikke har noe med navnene til folkene å gjøre i det hele tatt???

A for Adolf da eller? Har vi hatt noen konge hvor navnet har begynt på A kanskje? Ikke såvidt jeg kan huske i farten...

Alle bilene til kongehuset har vel hatt A som regnummer så vidt meg bekjent.

Så den H'n din tror jeg nok ikke stemmer, hverken med Harald eller noen andre...

 

Glenn

som jeg sa lengre opp, jeg er usikker på om jeg hørte A eller H

07 Nissan Pathfinder 2.5 LE AT IT-pack

65 Volvo Valp Feltvogn (laplander) B18

x 86 Volvo 765GLE, x Mercedes 280SE x91 Mercedes 300 SL Cab x Volvo 745GLE

Selger: B28E kam (ny)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borti dem uten tvil,brukt flere timer med storslegga på et par sånne motorer.

 

Er storslegge et godt redskap?

 

Jeg kjenner ikke til disse motorene i praksis, så jeg skal ikke tvile på at det er mange som har hatt mye drit. Jeg husker flere bruktbilannonser fra mange år tilbake av typen: "Volvo 760GLE, 1986, 110.000 km, motor byttet..." - og dette var da de fortsatt var "relativt nye" bruktbiler (ca 5-8 år). Skandaløst, egentlig.

 

Men nå er jeg "i prinsippet" for at gjenværende originale 260-modeller bør bevares med original motor, hvis mulig. Det må selvfølgelig gjøres av noen som vil. Firesylindrede modeller finnes det jo mange nok av uten at man må gå veien om en 264 (eller 760) og kaste ut motoren...

 

Men det kan se ut til at man absolutt ikke bør behandle V6-eren som en "vanlig" Volvo-motor - det er lett å la seg "skjemme bort" av at Volvo-firerne nok er mer tolerante enn det meste når det gjelder forskjellige former for mishandling.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår