Gå til innhold

Anbefaling av russebil (merke&modell)

Ranger emnet


Incognito

Anbefalte innlegg

Jeg og en del av folka jeg skal ha bil med neste år har begynt å se på russebil.

(veit det er litt tidlig.. men skal begynne å fikse på den i sommer/høst.. og skal kjøpe i sommerferien en gang..)

De ser da mest på utseende, mens jeg tenker litt på det tekniske med motor osv.

Fattern sier at vi må passe på om vi kjøper en eldre amerikansk bil, da det lett ligger igjen en bakaksling en converter o.l i et lyskryss om vi gir på for mye osv :p

 

 

Disse merkene/modellene har vi sett på:

 

*Chervrolet Beauville

*Chevrolet Van

*Ford Econoline

*Dogde Ram

 

Hva bør vi se etter, eller vike unna på disse bilene?

Dieselbil, med automatkasse er vel det beste?

Vi har kikket på en bensin bil, med automatkasse.. Hvordan blir det kontra diesel?

er det noe andre forskjeller enn prisen?

 

Kom gjerne med andre forslag til biler!

"Krav":

Bra med plass

-Må kunne kjøres på klasse B førerkort

-Må kunne registreres for 8 pers.

-Pris må ikke overstige 30.000

 

Så, kom med argumenter for/imot osv.. Tips/Tricks etter hva man skal se etter osv..

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chevrolet Starcraft 6.3 D.... Går ut i fra at du finner en sliten en for 30.000,-.

Disse bilene virker nå ganske solide, dessuten kan du finne mangen som er brukt som russebuss før, der mye grov arbeid interiørmessig er ferdig...

 

Eller er jo ett tips Vw Caravelle... Billig som faen, grei plass og driftsikkerhet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde værtfall en 91 mod Chervrolet Beauville 6.2D i fjor som russebil. Den hadde gått ca 310k. Bilen var registrert for 9 personer ( 8+fører).

Jeg vil vel anbefale diesel hvis dere skal kjøre mye, bruker en del mindre og diesel er jo litt billigere. Bensin kan bli en dyr fornøyelse.

Automatkassene skal man passe litt på. Dyre og reparere hvis dem skulle bryte sammen.

Ellers er jo Beauville en nydelig bil å kjøre selv stappfull av folk så går den fortsatt greit nok framover. Veide bilen på vei til russetreff og da veide den 3650kg (litt over grensa men).

 

Så skal du ha en billig og driftsikker bil kjøper du en gammel kassebil, men skal du ha en tøff cruiser så kjøper du en van.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil bare skyte inn at jeg har dårlig erfaring med sen 80-talls og tidlig 90-talls motorer i kassebiler... noen av de tidligere alutoppene har en tendens til å vri seg. av de russebilene på skolen min så kan jeg oppsummere med at nissan king van, vw transporter/bus med luftavkjølt motor og mercedes kassevogn sannsynligvis er de bilene med minst problemer, sammen med en chevy g-30 van. en hiace knakk drivakslinger, en hiace ødela toppakninga, en mazda skar motoren, en 90-talls transit ødela en ventil på motoren, bremseklossene datt av (!) på en annen bil av samme slag, en vw transporter/bus har hatt en del problemer med motoren, en 80-talls transit fikk ødelagt radiatoren.. så har du ihvertfall noen stikkprøver...

Det er sunt bondevett å ligge bredt

-Felleskaupet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, det blir vel mye feil med amerikanerne ? jeg har mest lyst på Chevrolet Van eller Beauville.. Eller dodge RAM eller Ford econoline..

 

Skal høre med noen kompiser av meg som kjører en Chevrolet Beauville 6,3 D

etter russetiden deres.. Faren til han ene er god med amerikanere.. og han har skiftet masse slitne deler på bilen deres.. De ga 18k for den, og har kjøpt andre seter, flere belter og trukket om interiøret.. De sier de har brukt ca. 6-7 tusen etter de kjøpte den. De skal ha 25-30 for sin..

Er vel verdt å kikke på den tenker jeg..

 

Hva skal man se/høre etter når man tester en sånn bil ? regner med at de er ærlige mot oss siden de er kompiser av meg.. men veit aldri..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere vere sjefs, hadde jeg godt for G20 med Bensin (deisel også går jo ann)

Vi hadd transporter ifjor, den skubbet vi for det meste rundt på, mye var nok grunnet drit i bensintanken som tettet lina, men natt til 17 mai, smalt det visst på vei hjem, uten at jeg vet hva som skjedde da.

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde for to år siden en Mercedes 207 diesel. Stor nok til 9 personer og mye anlegg pluss øl til alle de tørste telemarkingene. Ikkje veldig sprek, men det er like greit siden det er en russebil. Den hadde en 2,4 liters motor som det aldri var noe kødd med. Det sies at de gamle Mercedes kassebilene er noe av det mest solide som noen gang er bygd av biler. Det er bare å passe opp for rust..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G20 er ett godt valg, med friskt luftfilter og en sjåfør som ikke er gorilla går det ann å kjøre en van med 350+350 automat på 1,0-1,1 med campingvogn og dårlig tid dro den 1,4.

 

detta syns jeg var bra med tenke på at vw transporter med samme campingvogn dro 2,3-2,5 liter på mila!!!!!!!!!

 

far min kjørte en G30 6,2 diesel på 0,9 (langkjøring)

 

det er også ganske sterkt.

 

men så var det ikke snakk om å burne utenfor Rema med noen av bilene:nono:

http://www.tristania.com

 

har du diesel bil? sjekk ut:

http://www.chiptuning.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en Chevrolet Beauville 84-modell som skal selges nå. Kan kjøres på klasse B og er registrert med 9 seter og har 2 små bord med holdere til bokser/flasker. EU-godkjent i fjor, ny girkasse i fjor, nytt batteri, ny dynamo og nye bremsekalippere og klosser i år. Med et år gamle felger og dekk.

 

Bare å si i fra hvis noen er interessert! :D

 

Er forresten en bensinutgave med automatgir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alt i værden, ligg unna Caravelle/transporter hvis du skal kjøre litt hardt, funker sikkert hvis man tar ting med ro, vår bil hadde den værste tikkinga, rådebank, svak bensinpumpe, clutch som ikke var der, oljesprut fra motor, MYE blå/hvit/svart røyk, alt etter dagsformen. Braketten til clutchpedalen knakk, side døren datt av, og ble litt problematisk å få opp etter det.. 8 Stykker i bilen, 2x18" i bagasjen.

 

Grei bil, sålenge motoren holder, men det spørs, har vært brukt som russebil et år før, og de hadde byttet motoren midt i russetiden sin.

 

Bilen døde såklart på 16 mai, før vi ble full.

 

 

For all del, gå for noe amerikansk! Noe som holder..

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff, kjøp gammel vw.. da får dere noe å drive med..

 

håper dere er svartruss? mekken? da er jo vw midt i blinken!!

 

hvis det ikke spiller noen rolle om det ikke går fælt kan en MB 309 brukes.

 

ev1: det er mulig å bruke under 3.5 liter på mila, bare ikke kjør som om du bruker Nissan sunny...

http://www.tristania.com

 

har du diesel bil? sjekk ut:

http://www.chiptuning.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår