Sperstad Skrevet Juni 23, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2003 Hvor tykk tråd skal eg en bruke når en sveiser sammen 1mm plater? 0,6 mm tråd? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tjukken Skrevet Juni 23, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2003 TJ... Siter Tj.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sperstad Skrevet Juni 23, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2003 Eg har 0,8mm i apperatet nå. Når eg kjører på lav strøm og trådmatning så er det ikke hele tiden eg får sammenhengende sveiser, har en tendens til å begynne å "skyte" (att tråden får dårlig kontakt og deretter får kontakt igjen osv.) Bør eg gå ned på 0,6mm? Eller bør eg bare finne det rette forholdet mellom strøm og trådmating med 0,8mm? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tjukken Skrevet Juni 24, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2003 som andre har svart. Det høres ut som en justerings sak. Virker som om maskinen din kan væra litt ujavn. Eller du har for mye strøm. Da smelter du nemlig tråden for fort og den setter seg i munnstykket for deretter plutselig løsne. Løsning= Enten senk strømmen. eller øk trådmatinga. 0.8 tråd bør gå fint på 1 mm plate. Siter Tj.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sperstad Skrevet Juni 24, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2003 Kjører eg med høyere strøm brenner eg hull i platen. Har prøvd å justere trådmatingen også uten att det har blitt noe bedre. Skal ta en prat med forhandleren i morgen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tjukken Skrevet Juni 25, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2003 Originally posted by Sperstad Kjører eg med høyere strøm brenner eg hull i platen. Har prøvd å justere trådmatingen også uten att det har blitt noe bedre. Skal ta en prat med forhandleren i morgen. Hm. prøv og senk strømmen enda mer. Normalt sett så skulle det ikke væra noe problem og justere strøm/matings forholdet på 0,8 tråd. Så det funker til 1 mm plate. Men du. Sjekk om stramme hjulet til matinga er stramt nok. Eller riktig justert. TJ... Siter Tj.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sperstad Skrevet Juni 26, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2003 Har senket strømmen maks, uten hell. Forhandleren hade pratet med importøren, og dette fenomenet var vist ganske kjent for han. Å gå ned til 0,6 tråd ville hjelpe litt. Men det beste alternativet å gå opp til 180 apperatet, siden det gav stabilere strøm og det var flere justerings muligheter. Skal ta å prøve med 0,6 tråd først, viss ikke så blir det investering i ett 180 apperat. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Juni 28, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2003 Jeg har sveist gud vet hvor mange meter det siste året. Driver å restaurerer en 1934 Ford som var ELENDIG i utgangspunktet. Jeg har prøvd både 0,6 og 0,8 mm tråd og erfaringen min er at det gjør ikke allverdens forskjell. Største forskjellen er faktisk at 0,8mm tråden etterlater seg større svisesøm enn 0,6mm. Juster apparatet ditt i følgende rekkefølge: Sett strømmen på det du tror er riktig (Siden du har prøvd en masse forskjellige strømstyrker, regner jeg med at du vet sånn cirka hva du må ha. Sett deretter trådmatingen på perverst mye. Gjerne ful guff. Da vil du selvsagt oppleve at det "stuker" imot, ikke sant? dva at tråden kommer så fort ut at den stuker imot metallet før den smelter. Så prøver du deg frem med stadig langsommere trådmating inntil denne "stukingen" slutter. Da er du i mål. Husk å ha 1 mm glippe mellom platene for å sikre god gjennombrenning av sømmen. Lykke til! Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg