Gå til innhold

differensial brems/sperre

Ranger emnet

Morgis

Anbefalte innlegg

hei.

har fått tak i ei bakaksling til volvoen som jeg tenkte jeg skulle modifisere litt.

Har lyst til å montere differensialbrems eller noe liknende slik volvo 164 hadde i sine akslinger.

Har ikke lyst på full sperre i bakaksling, men kanskje 70% hadde blitt bra..

Dette mest for å bedre fremkomlighetene i vinterføre.

Noen som har noen tips til hva jeg bør gjøre?

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

kjøpe en orginal lammdiffbrems. enten en på 30Nm eller 70Nm. er ikke så mye som skal til.jeg har med 70Nm og den spinner ut ræva med en gang på vinteren

Du, det gjør da Volvo uten noe sperre også! Selv om man er snill på gassen.

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for litt off-topic, men siden en sperre vil ha konstant motstand, f.eks 70 Nm, vil da %'en være i forhold til dreiemoment på motor?

Det vil da si at en 70Nm sperre vil være på 37,8% med B230F eller 59,3% med B200K...

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpe en orginal lammdiffbrems. enten en på 30Nm eller 70Nm. er ikke så mye som skal til.jeg har med 70Nm og den spinner ut ræva med en gang på vinteren

Hvor skaffer jeg disse lamellene og hvilken anbefaler du av 30nm og 70 newton ? Blir 30 veldig stivt å kjøre med?

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså. du får ikke % sperre til volo. Så lenge veigrepet er like stort på begge bakhjulene blir belastningen på diffen lik null. det er når veigrepet varierer at differensialen holder lik fart på begge hjulene helt til det blir for stor forskjell i grepet. da gir diffen etter (ex. ved svinging, eller et hjul på is og ett på asfalt.) da vil hjulet på asfalten få 30/70Nm kraft. uten lamellbrems hadde hjulet fått tilnærmet 0Nm.

(i en vanlig differensial er kraften på det ene hjulet ikke mer enn det andre kan holde. spinner et hjul går all kraft dit)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså. du får ikke % sperre til volo. Så lenge veigrepet er like stort på begge bakhjulene blir belastningen på diffen lik null. det er når veigrepet varierer at differensialen holder lik fart på begge hjulene helt til det blir for stor forskjell i grepet. da gir diffen etter (ex. ved svinging, eller et hjul på is og ett på asfalt.) da vil hjulet på asfalten få 30/70Nm kraft. uten lamellbrems hadde hjulet fått tilnærmet 0Nm.

(i en vanlig differensial er kraften på det ene hjulet ikke mer enn det andre kan holde. spinner et hjul går all kraft dit)

er akkurat slik jeg vil ha det.

Men hvilken vil du anbefale av 30nm og 70nm og vet du hvor disse er å skaffe og til hvilken pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er akkurat slik jeg vil ha det.

Men hvilken vil du anbefale av 30nm og 70nm og vet du hvor disse er å skaffe og til hvilken pris?

du som har en så gammel bil, deg ville jeg anbefalt dana truetrac, om du kan leve med 3.73 utveksling da..

bør bygges opp i 1031, om du vil ha kraftigste sakene.

en ny volvolamelldiff er dyrere enn en ny truetrac.

nå er forøvrig dollaren veldig lav, så nå er tiden moden for å importere.

Sjekk-overførsel => Kurs: 6.1128 (16.mai, 2006).

Mao.

Truetrac: 357$

Frakt: 120$

Subtotal: 477$

Omregnet til norsk kurs: 477 * 6.11 = 2194.47 kr + moms (* 1.25) = 3643 kr

Så kan det være valuta svinger litt, men om du sier 3700-3800kr, så har du passelig med ryggdekning. (Da er det ferdig levert på døren).

Jeg har skrevet om import i flere tråder fra før, så om noen vil ha gjentagelse, mener jeg personlig det muligens er en bedre idè å starte en egen tråd om emnet å importere en truetrac.

Jeg kan godt gjøre en oppskrivning, men isåfall bør jeg gjøre det i en tråd som blir sticky, ellers har det ikke noe for seg.

du kan søke på forumet.. ps. søk etter både truetrac og truetrack, da en del folk feilstaver det..

ps. powerloc er ikke noe tess for gatekjøring (det er en locker).

edit: en dårlig ord-deling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra Reider racing: "Dana Powr-lok: The dana power-lok provides approximately 75% more traction than a standard conventional "open" differential. Its two piece case construction with four pinion mate spider gears provides for more than double the strength of standard open differentials. Durable all steel clutch plates with unique torque applying cross shaft provides for long life positive action."

Høres ut som en standard 75% lamellbrems for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider