Gå til innhold

differensial brems/sperre

Ranger emnet


Morgis

Anbefalte innlegg

NY INFO: powr-lok er tilsvarende org. lamelldiff fra volvo (i funksjonalitet).

jeg sletter ikke innlegget, så det er etter denne updaten.

 

 

Sitat fra Reider racing: "Dana Powr-lok: The dana power-lok provides approximately 75% more traction than a standard conventional "open" differential. Its two piece case construction with four pinion mate spider gears provides for more than double the strength of standard open differentials. Durable all steel clutch plates with unique torque applying cross shaft provides for long life positive action."

 

Høres ut som en standard 75% lamellbrems for meg.

nei, nei..

 

Min oversettelse: Det betyr at man får CIRCA 75% mer friksjon, enn en standard, vanlig "åpen diff".

 

Det som er saken, er at dette er en LOCKER, som jeg nevnte tidligere, dvs. den vil LÅSE hjulene, til å gå samme hastighet.

 

Som vil si at den ikke er noe bedre enn en "esab" diff. dvs. sveiset sperre, da det er en sperre. Eneste fordelen, er at du kan slå den av og på, noe du ikke kan med en "esab" sperre.

 

Videre, må jeg påpeke at for folk som kjører Jeep og kjører offroad, er en locker bedre enn en lsd (limited slip differential), da den vil dra, selv om man har NULL friksjon på ene hjulet.

 

Man kan i visse tilfeller risikere at man må "hjelpe" truetrac'en, da den trenger viss motstand for å bremse hjulet. Dvs. at man feks. pumper på bremsen, forsiktig, om man står bom fast i en bratt og isete bakke. evnt. kan man holde bremsen litt inne.

 

På en locker, vil den uansett dra på begge, så lenge den funksjonen er aktivert. Men: Den vil tvinge begge hjulene til å gå i samme hastighet, som vil si at om du bruker den til gatekjøring, vil du gå rett frem i svinger, spise dekk, bilen vil "hoppe" i svinger, etc.

 

Noen driter i slikt, men jeg mener personlig det er tåpelig å montere en locker i en 240, da vi ikke skal drive med "rock crawling".

 

Du kan se på de skiftenøklene på http://www.reiderracing.com

 

ps. ja, jeg har kjørt LSD, Sperre, 4x4 med sperre, rwd med antispin, fwd med antispin, etc. og jeg personlig mener at truetrac er det beste jeg har kjørt på gate, for gate.

 

når du feks. sperrer akslingene på en Mercedes Gelendewagen, greit nok, du kan grave deg igjennom sykeste snødungene.. (prøvde å kjøre meg fast, men den dro seg over!), men, ja.. det er helt jalla å bruke sperre på vanlig kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

har du noen formeninger om Detroit Locker da?

 

(...has the ability to automatically allow wheel speed differentiation when required.)

Nei, det har jeg ikke.. og av den enkle grunn at jeg, i motsettning til andre, ikke vil anbefale noe jeg ikke har erfaringer med.

 

Jeg har derimot LEST at truetrac skal være den beste til gate. Ikke den beste til offroad eller dragrace, men til gate.

 

Forøvirg, er en av fordelene til truetrac at den bruker ikke lameller..

 

ps. detroit locker er også en locker! den vil også tvinge begge hjulene til å kjøre samme hastighet, men den vil "låse seg opp", dvs. åpne sperren, når du kjører i sving.

 

The Detroit will not permit a wheel turn more slowly than the ring gear. If your center differential is locked and you're giving the engine gas, then both of the rear wheels will turn at least as fast as the ring gear is turning. On the road, the Detroit automatically senses differentiation and unlocks in turns by letting the outside wheel turn faster than the ring gear and the inside wheel.

 

With its solid carrier, the Detroit Locker is approximately twice as strong as the factory differential. The Detroit Locker is strong enough that some other component in the driveline will most almost certainly break before the Detroit Locker will.

 

detroit locker:

DCP_0212.jpg

 

truetrac:

DCP_0204.jpg

 

Unlike the Detroit Locker, the Truetrac is a limited-slip differential and is suitable for both front and rear applications. Like the Detroit Locker, the Truetrac is equipped with a solid differential carrier for maximum strength. A Truetrac is approximately twice as strong as the factory differential.

 

Unlike the Truetrac, most limited-slip differentials like the one shown above operate like open differentials but have spring-loaded clutch packs to mitigate the otherwise unrestricted slip between the two sides of the differential. This is a far inferior design to that of the Truetrac. These clutch packs wear out and the differential becomes more and more like an open differential with use. Also, these differentials create handling problems on high-traction surfaces like the road because they want to remain tight and prevent differentiation between the two wheels. Finally, these clutch-driven limited slips require special friction modifiers to be mixed into the gear oil to permit the clutch packs to operate smoothly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@daButcher: ok. men det står at Truetrac er en "limited slip", dvs at den låser ikke? hvor mye er i så fall forskjellen fra høyre og venstre hjul?

 

locker`en låser jo 100%, og låser opp igjenn i sving, og jeg ser ingen ulemper med det, bortsett fra at den ikke tillater at det indre hjulet snurrer saktere en kronhjulet (?), men det bør ikke by på problemer tror jeg vertfall.

 

hva mener du?

`81 Volvo 242 B230FT

`88 Subaru Justy 4WD - Vinterbil

`81 Triumph TR7

`90 Nissan 200SX

`81 Opel Ascona B 2.2i - prosjekt type langtids

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg backer opp Butcher helt og holdent her. En automatisk locker er noe av det verste du kan ha på en gatebil som brukes til annet enn rattlåsracing. Har du grom motor og gir på i en sving, smeller sperra inn og du går baklengs ut i sandfella. Eller fjellveggen.

 

Til offroadbruk er det kun manuelle 100% av/på sperrer som duger. Noen ganger, som i sidelengs kryssing av en skråning er sperring direkte skummelt da bilen vil spinne seg ut og i verste fall velte.

 

Generelt kan auto-bremser og sperrer være litt vriene, som butcher sier. På noen typer må du ha et visst hjulspinn for at den skal slå inn, og det er jo ugunstig om du f.eks står fast i en bakke på holka. Banefolk (med god råd) sverger til lamelldiffer da disse visstnok har størst presisjon og manøverererbarhet. Dog slites de fort ut.

 

Butcher: Vet du om Truetrac er en 1, 1.5 eller 2-way lsd? Altså om den virker ved bremsing eller motorbrems. 2way lsd har full effekt begge veger, 1.5-way er en 2way light.

 

EDIT: Heisann, flere som er aktive her. Altså: de auto-lockerne jeg kjenner til aktiveres ved hjelp av hastighetsforskjeller; les: hjulspinn. F.eks en 1041 til Volvo slår inn idet du har ca. 25mph/40km/t hastighetsforskjell på bakhjula. Og da holder den kloa inne helt til du slipper gassen. Dette gjør at den blir veldig av/på, og dette er uønsket annet enn til vill herjing og rattlåsracing.

Du kan jo seff slippe opp gassen før svingen, men så fort du drar på igjen (med en fresk motor) og får hjulspinn kommer ræva ut.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du som har en så gammel bil, deg ville jeg anbefalt dana truetrac, om du kan leve med 3.73 utveksling da..

 

bør bygges opp i 1031, om du vil ha kraftigste sakene.

 

en ny volvolamelldiff er dyrere enn en ny truetrac.

nå er forøvrig dollaren veldig lav, så nå er tiden moden for å importere.

 

Sjekk-overførsel => Kurs: 6.1128 (16.mai, 2006).

 

Mao.

Truetrac: 357$

Frakt: 120$

 

Subtotal: 477$

Omregnet til norsk kurs: 477 * 6.11 = 2194.47 kr + moms (* 1.25) = 3643 kr

 

Så kan det være valuta svinger litt, men om du sier 3700-3800kr, så har du passelig med ryggdekning. (Da er det ferdig levert på døren).

 

Jeg har skrevet om import i flere tråder fra før, så om noen vil ha gjentagelse, mener jeg personlig det muligens er en bedre idè å starte en egen tråd om emnet å importere en truetrac.

 

Jeg kan godt gjøre en oppskrivning, men isåfall bør jeg gjøre det i en tråd som blir sticky, ellers har det ikke noe for seg.

 

du kan søke på forumet.. ps. søk etter både truetrac og truetrack, da en del folk feilstaver det..

 

ps. powerloc er ikke noe tess for gatekjøring (det er en locker).

 

edit: en dårlig ord-deling.

 

 

e det for heile klokka?

-Mercedes 230 E, Subaru 4x4

 

Volvo 240 GL,Bmw 325i Cab,Mercedes Benz 300 Diesel,Volvo 740 GL,

Volvo 244 DL,Volvo 245 DL,Bmw 320i M-teck ,Bmw 318,Nissan King cab,Suzuki sj413,Honda Civic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@daButcher: ok. men det står at Truetrac er en "limited slip", dvs at den låser ikke? hvor mye er i så fall forskjellen fra høyre og venstre hjul?

Du har forskjellig "preload" på dana 30 og dana 30 rear (truetrac).

Dana 30 rear er å foretrekke, da den er laget til -- rear!

 

Det er en LSD, som er LIMITED SLIP, ja.. Den vil kunne bremse i sving, men samtidig tillate differanse i hastighet på hjulene.

 

Jeg vet ikke hvor stort avvik den tillater, men du får ingen problemer med å snurre på MEGET liten diameter, for å si det sånn :P

 

 

Butcher: Vet du om Truetrac er en 1, 1.5 eller 2-way lsd? Altså om den virker ved bremsing eller motorbrems. 2way lsd har full effekt begge veger, 1.5-way er en 2way light.

Hei,

Det vet jeg sannelig ikke.

Man må ringe reiderracing for å få kontakt med dem, men det kan jo være google kan hjelpe oss med det spørsmålet.

 

jeg for min del har ikke tid til å google så mye nå, hehe..

Ps. det har hendt en gang at jeg måtte "Jukse" med truetrac, da kjørte jeg på speilblank is (bakkestart), på en meget bratt og smal vei.

 

Gikk rimelig fint! Prøvde fremmover og i revers, begge deler gikk bra.. (klarte å kjøre ned feil nedkjørsel, så testet egentlig ikke med vilje, hehe..) fan så glatt det var der (bekken rennte over asfalten, før den frøs til klink is).

 

e det for heile klokka?

Det er for diffen..

videre, må du ha shims!

 

om du har el. speedo, må du enten dreie av diffen for å få på tonehjul, eller trikse til med abs giver på hjul fremme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Powr-Lok er ikke en "locker" som DaButcher skriver. Det er en lamelldiff.

 

 

Original "Anti spin" på gamle volvoer er nettop Powr-Lok.

 

 

Du får bestillt disse med mer aggressive clutcher enn det volvo brukte, og da er den helt nydelig å kjøre med. (Men det er vel dumt å si her)

hei,

 

du har rett i det du sier, men vi snakket ikke om Powr-Lok nå, men om Detroit Locker.

 

Jeg skjønner det er lett å bli forvirret med alle de navnene som ligner på hverandre og alt er feilstavet. Powr istedenfor power, Lok istedenfor locker, etc.. man kunne blitt svimmel av mindre.

 

Powr-Lok er clutch type ja, men den er mindre egnet enn truetrac, mener jeg. -- for vanlig bruk.

 

ps. ja, jeg tok visst feil lengre oppe.. (når vi snakket om powr-lok).. hehe..

man lever, man lærer. (jeg har nok glemt det i morgen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår