Gå til innhold

Jordfeil: sikring nr. 13 ryker.

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Har en jordfeil en plass. Sikring nr. 13 ryker med en gang tenninga blir slått på. Dermed forsvinner alle varsellys, vann temp, tank måler og blinklysa.

 

Det funka før jeg satte i motoren. Kan det være jordfeil med dynamoen? For ladelyset driver å lyser hele tida, men når jeg måler så har jeg 13.80V med motoren i gang. Så jeg tror nok at dynamoen virker.

 

Tenkte jeg skulle prøve å koble ut det stikket som henger på torpedoveggen og se hvordan ting ble da. Men det er ikke lett når det er så forbanna gøy å kjøre hele tida:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er sikring nr.13?

 

Forøvrig hadde jeg problemer med sikringer en liten stund..

Etter snurr med henger, tok jeg av kommandofanger bak (det lille som var igjen av den), samt hengerfestet..

 

I samme slengen demonterte jeg ledningsnettet til hengerlys.

Viste seg at ene +'en til hengerfestelysene lå å gnisset mot bart metall i bagasjerommet.. hehe..

 

men, ja.. hva er sikring nr.13? jeg fikk problemer med ryggelys, mener jeg å huske. (ikke at jeg tror dette re ditt problem, altså.. var bare et eksempel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ladelampen lyser fordi den ikke lader ,eller den har fått satt igang lading og da kjører den spenning tilbake til varselpæren og siden den ikke har + på baksiden så jorder den gjennom instrumentet(og da lyser den. Når det er + på begge sider så slukkes lyset). Så dynamo er trolig ikke feilen. ville sjekket + til blinklys og instrumentet. evt ledningsnettet da disse er kjent for å være "råtne" på tidlige 240er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du leser så står det at jeg har spenning på 13.8V når motoren er i gang, med andre ord den lader. Viss ikke hadde bilen stoppa for lenge siden!

 

Hva ledningsnett er det du mener? Er jo mange forskjellige nett.

 

Dessuten funket alt helt til jeg slapp motoren nedi. Altså, når jeg skrudde på tenninga og skjekket at alt funket etter jeg hadde satt batteriet baki så funka de varsel-lysa som skulle lyse og blinklysa gikk an å blinke med.

 

Med sikring nr. 13 mener jeg viss du ser på innsiden av det lokket som dekker sikrings"boksen" så er sikringene numrerte nedover og det står hva de er til og hvor mye ampere de er på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du leser så står det at jeg har spenning på 13.8V når motoren er i gang, med andre ord den lader. Viss ikke hadde bilen stoppa for lenge siden!

 

Hva ledningsnett er det du mener? Er jo mange forskjellige nett.

 

Dessuten funket alt helt til jeg slapp motoren nedi. Altså, når jeg skrudde på tenninga og skjekket at alt funket etter jeg hadde satt batteriet baki så funka de varsel-lysa som skulle lyse og blinklysa gikk an å blinke med.

 

Med sikring nr. 13 mener jeg viss du ser på innsiden av det lokket som dekker sikrings"boksen" så er sikringene numrerte nedover og det står hva de er til og hvor mye ampere de er på.

 

Du sier den lader 13,80V. du sier også at ladelampen lyser.

Ladelampen fungerer slik at du har 12V inn på instrumentet. denne spenningen går gjennom pæren og til dynamo. Hvis dynamo ikke lader så blir altså spenning fra instrumentet jordet via dynamo og ladelampen tennes. Det er. Når dynamoen begynner å lade så sender denne(ved hjelp av de 9 diodene som styrer ladingen) en spenning tilbake til ladelampen. Da får denne 12V på begge sider av pæren og denne slukkes. Dersom sikringen til instrumentets varsellamper er sprengt så har den ikke 12V på denne siden. Og siden du har 12+ på dynamosiden og ingenting på instrumentet så "jorder" dette slik at ladelampen tennes selv om det er "feil" vei.

 

Det md ledningsnettet: det jeg tenkte på var om du sjekket ledningene i motorledningsnettet? isolasjonen i motornettet på mange tidlige 244 hadde en tendens til å stivne og løsne fra ledningene. det gjorde det på min 240, så jeg byttet ut morkne ledninger med helt nye...

 

var ikke noe annet...

 

Eneste er at det ikke er noe galt med dynamo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ladelyset bjyner ikke å lyse før motoren har vert i gang i et par minutt. Men det lyser altså fordi at sikringen er sprengt da??

 

Ledningsnettet er forgasser nett som jeg har tatt av alt av strømper og skjekket ledningene. Og teipet dette opp på nytt, så det skal være ok. Bruker bare oljetrykk, pluss fra dynamo til starter, den som går til regulatoren på dynamo, vanntemp og den som går på innslaget til starteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde samme problemet i går faktisk, sikring nr. 13 røk sporadisk..

hadde samme sjiten med ladelyset, og hos meg var det den ledningen som kommer fra den som volvo kaller solenoid valve, den lille runde med en(evt. 2) ledninger som sier klikk når du skrur på tenninga. denne ledningen går vanlighvis ned mellom insuget, og langs motoren inn i den kontakten på torpedoveggen, og pleier å være relativt utslitt etter +/- 20 år i tjeneste. kommer den ledningen borti blokka (altså jord) så ryker sikring nr. 13.

jeg byttet denne og allt var gull og grønne skoger igjen :)

 

kan være at noen av de ledningene du ikke bruker kan komme borti jord.

ledningen fra dynamoen (d+) går ikke gjennom sikringsboksen så du kan vertfal elliminere den

 

 

 

(EDIT: dette er på forgasser motor :))

`81 Volvo 242 B230FT

`88 Subaru Justy 4WD - Vinterbil

`81 Triumph TR7

`90 Nissan 200SX

`81 Opel Ascona B 2.2i - prosjekt type langtids

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår