Gå til innhold

Problemer med Golf1 C

Ranger emnet


Ezbond

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har problemer med min Golf mk1 C 1.5l med automatgir fra 1982!

Bilen starter og kjører godt helt til den blir nesten varm.. Da har den store problemer med å oprettholde turtall ved tomgang og dør gjerne om jeg ikke hjelper til med gasspedalen. I tillegg begynner bilen å det jeg tror er bak-fyre når den står på tomgang når den blir "helt" varm.(det er bare når den er varm. Er den kald går motoren relativt jevnt).

 

Jeg har hatt problemer med ekstreeemt stort bensinforbruk (2.0l på mila) også.. Nå har jeg byttet forgasser og CO-justert den til rundt 2% (Tror jeg leste ett sted at det var godkjent med opptil 4% co) Tenningen ble også justert da.

 

Når jeg var ute å gjorde litt vanlig vedlikehold fant jeg ut at vakum-slangene for pulldown-dåsa og temperatur-regulatoren til luftfilteret var byttet om (jeg som hadde slurva)... Jeg byttet om på disse til liten nytte. Jeg skrudde også ut pluggene som viste at det var iallefall riktig forbrenning (de var brun-blanke).

 

Derfor lurer jeg på om dere har noen forslag til hva det kan være? Jeg har jo tenkt litt på om de vakum-slangene er tette nok og planlegger å bytte ut de "plast-muffene".. Noe som også har streifet meg var noe utette ventiler.. (eller at reg-reima var feil.. justert.. den har jeg ikke sett noe på .. skal bytten snart though)

Jeg har en 1B3 forgasser om det skulle være til noen nytte.. :)

 

Jeg blir evig taknemmelig for svar og gode forslag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noe sier meg at du mister tomgangen når chocken slås av, da kan du ha problemer med stiftåpning ( for svak), feil/dårlig kontakt med tomgangsregulatoren ( skrudd i forgasseren med en ledning, som også går til automatchocken) eller rett og slett forgasserjusteringene ( selv om det ikke høres slik ut). Må tenke litt på den der....

Amazon 65-strøken bil

amazon 67-prosjekt

Volvo 245 85-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forresten sjekket at fordeler/tenning står riktig?

 

-Napp ut pluggen på girkassa ( grønn tror jeg)

-sett bilen i 3 gir, uten håndbrekk. parker flatt!

-ta av fordelerlokk og dytt bilen slik at det kommer fram et merke på svinghjulet som er synelig gjennom hullet i girkassa.den markerer tenningsposisjon for sylinder 1.

- finn et hakk/strek på toppen av fordelerveggen, denne markerer hvor rotoren skal peke når sylinder 1 er i tenningsposisjon. Peker ikke rotoren på den, løsn opp skruen som holder fordeler og vri slik at den står ca. på midten.

-ta på fordelerlokk, og sjekk pluggledningene ( rekkefølge 1-3-4-2). Dvs, det rotoren står i tenningsposisjon 1 skal ledningen være på sylinder 1, neste ledning på fordeleren skal være på sylinder 3 osv.

 

Det er mulig du vil få dårlig tomgang med en gang, da løsner du skruen og vrir fordeleren MOT klokka. Dette gir fortenning og ved feiljustering av tenning høyere tomgang. fusking kommer om fordeleren står feil eller pluggledninger er feil, så mulig problemet ligger her.

 

Har forresten hørt noe forskjellig om justering av forgasser.

 

Metode 1:

 

skru blandingsskrue helt inn. Da skal bilen gå på 600 omdr +-. gjør den ikke det, skru ut luft/tomgangsskruen slik at den gør det. Skru blandeskruen ut til riktig CO og ok tomgang+at bilen skal dra som den skal.

 

Metode 2 ( riktignok en metode for boble):

 

skru inn blandeskruen. når den merkbart går lavere på tomgang, skru blandeskruen ut 2.5 omdr. Går den dårlig, skru ytterligere en halv eller en omdreining ut.

 

Skal nok tenke ut noe mer som du kan sjekke i morgen....

 

Har tulla mye med dette å den gamle 78`1500 golfen jeg hadde :puke

 

MVH

Amazon 65-strøken bil

amazon 67-prosjekt

Volvo 245 85-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja.. jeg får ikke til å gjøre den øverste greia siden bilen har automatgir.. men jeg har muligens tilgang på sånn strobe-lys og RPM-meter..

 

Er det sånn at sylinder 1 er den som er lengst mot giret eller?

 

Jeg leste i Haynes boka at det kunne skyldes en dårlig bensin-pumpe.. jeg har bytte ut pumpa med den de selger på biltema for 145kr fordi den gamle sprang lekk.. på møller skulle de ha den prisen *10 ca (altså.. 1450 :D:D)..

 

Bilen går jo supert uten noe ettertenning osv om jeg bruker gasspedalen og får den til å ruse på .. 2000rpm osv

 

En annen ting er at nå er den helt vill og gal.. jeg må jo kjøre i ca.. 45min-60min (øker jo bare mer og mer) før den blir varm nok til at den kan gå på tomgang uten noe hjelp (choke eller foten på gass-pedalen).

 

Det ombytte av vakum-slanger gjorde forresten susen når det gjalt bensinforbruk.. nå er jeg nede i 0.7 ish på langkjøring (yey!)

 

 

Lurer på hva folk tror om meg når jeg kommer rusende nedover med golfen og såvitt får stoppet forran krysset fordi jeg må gi "hjelpe-gass" for at motoren ikke skal kveles.. :D haha.. stakkars clutch..

 

Bytta forresten toppen av gassern min med en jeg kjøpte fra en hugger.. var ikke så stor nytte da.. men akselerasjons-pumpa gir formye bensin når jeg push'ern og motorn er kald (da.. haha.. kveles den i tillegg) men den får jeg justert lett

 

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, da tror jeg tenninga er det du skal sjekke med tomgangen, sjekk også at tomgangsregulatoren er skrudd skikkelig inn da! En boble jeg flyttet en gang hadde en slik som ikke var skrudd skikkelig inn, og den hadde ikke noe særlig bra tomgang. Ang. stilling av tenninga så skal det være mulig og få stilt den her og ;)

 

Når du har bensinforbruket nede i 0,7 (som er ca. det som står i instruksjonsboka) så bør det ikke være noe feil der, men har noen jævlige problemer med 1300-golfen som er bruksbilen min nå ( manuell chocke). Når jeg starter den om morgenen så går den nesten ikke på tomgang. Hjalp å trekke ut chocken litt men virker ikke som om det funker nå lenger. Jeg finner ikke ut av problemet men skal likevel i løpet av året skifte til 1500/1600 motor i denne, 1300-motoren drar jo nesten ikke seg selv opp engang...:o

Amazon 65-strøken bil

amazon 67-prosjekt

Volvo 245 85-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, må minst ha 1.5l ja.. skal ut å skru igjen imorgen :)

 

Jeg finner ikke den tomgangs-regulator'n på tegninga her jeg..

 

http://img.photobucket.com/albums/v519/Ezbond/DSC00366.jpg

 

:)'

 

[Nok en edit]

Gikk til innkjøp av dette settet:

http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=508&iItemId=82720 idag..

Anbefales sterkt til alle med bil og motor-problemer.. er jo med alt mulig..

 

Skal ut seinere idag og justere:

Tenning (pånytt)

Forgasser-justering

Dwell-vinkeln (vinkeln på stifta)

Og så skal jeg teste:

Kompressjon på alle stemplene

At vakum-systemet er tett..

[/edit]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bypass air cutoff valve" er tomgangsregulatoren ( som jeg kaller den, kjært barn har mange navn :D). Kan også på norsk kalles tomgangssperre, tomgangsmagnetventil osv....

 

Det biltemasettet der er lurt og ha vis du skal stille tenninga riktig ja ;).

Sliter du med og stille inn stiften så kan du huske på sånn ca. hvordan fordeleren står ( husker at senter på vakumgreia på fordeleren pekte på kanten på kjøleviftemotoren på min hvertfall), løsne den og vri den slik at stiften står åpen. Da er det bare og skifte stift og stille den inn til en fin og sikker 0.4mm åpning ( husk at du skal merke at stiften sitter inntil søkebladet, men når du tar søkebladet ut skal ikke åpningen bli mindre). Man må være nøye med stiftåpningen, blir den for trang har du dårlig tomgang, er den for stor vil den ha fin tomgang men fuske/sperre på en rundt 3-4.000 omdr. et sted. Dette er de tingene jeg har kommet fram til kan være galt, da er jeg tom for ideer. Men om det ikke er noe av dette og du finner ut hva det er, let me know ;)

Amazon 65-strøken bil

amazon 67-prosjekt

Volvo 245 85-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. gjort litt småting med bila idag da.. Justerte tenninga først.. den var kommet litt ute av "sync" :P Etterpå prøvde jeg å justere forgasseren.. tror det ble sånn halvveis ok.. Og så testet jeg kompressjonen.. De to stemplene i midt'en hadde litt mindre kompressjon en de to yttre.. De ytre hadde 145psi og de indre (135-140)psi.. Jeg har fremdeles endel bakfyring.. Skal se hvordan bilen kjører når den er kald imorgen.. blir spennende..

 

Espen

 

Testa dwell-anglen.. altså vinkelen på stiften med RPM meteret i den biltema pakken og den var 50grader.. altså helt korrekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det sitter et filter festet i toppdekselet ditt.. mot front på bilen.. kjør utenom det med bensinen... hadde samme problem som du før jeg fjernet det

 

 

Du snakker om "Reservoaret" nå ..? går jo to ledninger fra det.. jeg må jo ha en retur-ledning også..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår