Gå til innhold

Skummel lyd! Høres ut som den kommer fra høyre bakhjul.

Ranger emnet

Leon

Anbefalte innlegg

Bilen er en 1986 740 gl med B230a.

Når jeg kjører hører jeg en stygg lyd. Høres ut som den kommer fra høyre bakhjul. det er vanskelig å beskrive lyden, men "flakk-flakk-flakk-flakk-flakk" er ganske beskrivende... Det KAN høres ut som om lyden forsvinner ved relativt kraftig gasspådrag (vanskelig å si, siden dette kan skyldes at andre lyder overdøver). Mistenkte hjullageret, men ingen slakk i noen av hjulene.

Når jeg hadde bilen jekket opp og snurret på bakhjulet kom det en svak tikkelyd (som å snurre et lykkehjul, tikk tikk tikk tikk), men den var veldig svak, og hørtes ikke ut som den lyden som kommer når jeg kjører. Når jeg snurrer på bakhjulet går også akslingen rundt, er dette normalt? Det var også merkbart tyngre å snurre hjulet bakover...

Noen som har noen tips om hva dette kan være, eller tips om feilsøking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er løse bremsebånd skulle vel lyden høres godt ved å snurre på hjulet? Som beskrevet i første post kommer det en svak "lykkehjul-lyd" når dekket snurres rundt. men den er veldig svak, og høres ikke så dramatisk ut som den jeg hører når jeg kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er løse bremsebånd skulle vel lyden høres godt ved å snurre på hjulet? Som beskrevet i første post kommer det en svak "lykkehjul-lyd" når dekket snurres rundt. men den er veldig svak, og høres ikke så dramatisk ut som den jeg hører når jeg kjører.

er ikke godt å si hva det kan være..

velger å satse på bremsebånd, eller hjul-lager...lageret kan begynne å bli slutt selv om du ikke kjenner slakk, men normalt bør man merke slakk ved skrot lager..

som sagt før...plukk opp å ta en titt..

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det vær bakaksel? Var det på min jaffal. Hørte en lyd som kom bare fra ene siden så jeg prøvde først å bytte hjullager men lyden var der helt til jeg skifta aksling. Lyden forsvann med meg ved gasspådrag. Men når jeg slapp gassen eller kjørte veldi roli så kom lyden igjen.

kan du beskrive lyden du hadde?

Jeg kan bare høre lyden når jeg kjører sent, men det kan jo ha forskjellige årsaker. hvis jeg helt rolig gir gass er lyden der fortsatt, men hvis jeg gir jernet forsvinner lyden. Så meget mulig det er bakaksel. Det har klonket bakfra når jeg slipper clutchen i første gir ganske lenge.

Et annet spm: er det normalt at det er tyngre å snurre hjulet bakover når den er jekket opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider