Gå til innhold

Overføring på go-cart

Ranger emnet


Bård

Anbefalte innlegg

Originally posted by Bård

Hvordan fungerer overføringen fra motoren til hjulene på en go-cart? De har jo ingen clutchpedal, men når man trykker inn bremsen og stopper, kveles ikke motoren. Er det en torque converter lignende dem i automatkasser?

 

Utleiekartene har en converter av et slag ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bård

Hvordan fungerer overføringen fra motoren til hjulene på en go-cart? De har jo ingen clutchpedal, men når man trykker inn bremsen og stopper, kveles ikke motoren. Er det en torque converter lignende dem i automatkasser?

 

En normal gokart uten gir stopper opp hvis du stopper.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske enkelt en sentrifugalclutch.

 

Blir brukt endel Honda motorer fra GX serien i mange gocart sentre. Pålitelige arbeidshester med ren forbrenning...

 

Okidoki, da var Honda propagandaen i boks.

 

På motoren sin veiv er det festet en sentrifugalclutch.. når veiven går rundt, vil noen lameller slenges utover pga sentrifugalkraften. Disse lamellene vil gripe tak i clutchklokken, dvs et slags rør. Jo høyere turtall, jo mer vil lamellene gripe tak i clutchklokken.

 

På clutchklokken er det et tannhjul med kjede ned til bakakslingen som også har påmontert et tannhjul.. stiv bakaksel.. supre kjøreegenskaper? not :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

Er ganske enkelt en sentrifugalclutch.

 

Blir brukt endel Honda motorer fra GX serien i mange gocart sentre. Pålitelige arbeidshester med ren forbrenning...

 

Okidoki, da var Honda propagandaen i boks.

 

På motoren sin veiv er det festet en sentrifugalclutch.. når veiven går rundt, vil noen lameller slenges utover pga sentrifugalkraften. Disse lamellene vil gripe tak i clutchklokken, dvs et slags rør. Jo høyere turtall, jo mer vil lamellene gripe tak i clutchklokken.

 

På clutchklokken er det et tannhjul med kjede ned til bakakslingen som også har påmontert et tannhjul.. stiv bakaksel.. supre kjøreegenskaper? not :D

 

 

Supre kjøreegenskaper, NOT?????

Har du prøvd en GoKart?

 

Honda GX motorene er rimelig driftsikre ja, men det er da problemer med dem og som det meste annet. Når det gjelder clutchen er det en helt annen konstruksjon på den vi bruker.

Her er det vanlige lameller, og lodd som ved hjelp av sentrifugalkraften presser dem sammen og frigjør dem.

post-115-13804851519212_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nismo: Hva er problemet med GX motorene da ? Har en haug av dem selv og har aldri hatt noe tull med dem, kanskje pga jeg behandler dem pent ? :p

 

Når det gjelder kjøreegenskaper..

 

Hva er best å svinge med ?

 

En gocart som har stiv bakaksel ?

 

Eller en gocart med en miniatyr differensial ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

En gocart som har stiv bakaksel ?

 

Eller en gocart med en miniatyr differensial ?

 

Hva er forskjellen?

 

Foreksempel Volvo 240 har jo stiv bakaksel, men den har differensial allikevel, akkurat som MANGE gamle biler..

 

Jada, jeg vet at du tenker på at den har bakaksel uten differensial, altså permanent sperre.

 

Et uavhengig bakhjulsoppheng med en LSD hadde nok vært perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GX Motorene er meget slitesterke motorer, som sikkert varer evig med godt stell. Men som her hos meg, på et utleiesenter blir de grisekjørt hver eneste dag. Det største problemet er at ting rister i stykker i en GoKart. Motorene er jo i første omgang produsert for å stå i et aggregat. Litt innvendig slitasje blir det også, og iblandt noen knekte ventiler. Men det er nok fordi vi kjører dem med litt høyere turtall enn normalt;)

 

Rådene har f. eks ikke lager som kan skiftes ut. Du må skifte hele råden. Nede på råden er det en "plaskepinne" som faktisk plasker nedi oljen i bunnen av blokka, og spruter denne rundt i motoren. Sykt men sant:op Denne kan knekke av uten noe som helst grunn, og motoren får dårligere smøring.

Choken blir ettehvert så løs at den stiller seg opp og ned av seg selv under kjøring. Som sagt, det er problemer med alt når det bare blir utsatt for nok slitasje.

Blokken er det verste. Den sprekker i forkant av motoren etter en stund.

 

Men tross de problemene som er med dem, er det fortsatt de vi kjører med. De er en bra pakke til en grei pris.

Det er mange som sliter mye mer med andre merker.

Vi Bruker forøvrig GX200 med 6.5hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Hva er forskjellen?

 

Foreksempel Volvo 240 har jo stiv bakaksel, men den har differensial allikevel, akkurat som MANGE gamle biler..

 

Jada, jeg vet at du tenker på at den har bakaksel uten differensial, altså permanent sperre.

 

Et uavhengig bakhjulsoppheng med en LSD hadde nok vært perfekt.

 

Ville ikke hatt noe betydning med LSD. Innerhjulet er jo i luften stort sett hele tiden gjennom svingene. Må jo tenke litt på den ekstra vekten det ville medført med uavhengig hjuloppheng og LSD kobling også. Tror nok de er gode nok som de er;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår