SunnyGTi2.0 Skrevet Juni 23, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2003 Lurer bare på om jeg vil merke noen forskjell hvis jeg kjører bilen min på 98blyfri i stedet for 95blyfri. Noen som vet? Jeg leste i det nyeste Autofil. Der var det en kar som sa at motoren kunne yte så mye som 10hk mer ved bruk av 98! Stemmer dette i det hele tatt? Synes det høres litt rart ut, jeg :rolleyes: Noen som har testet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Juni 23, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2003 Hvis du kjører motoren din hardt, kan den begynne å banke. Dvs bensinen antenner før den skal pga varme og kompresjon. Er ideelt tennpluggen som skal bestemme når drivstoff blandingen skal antenne. Banking fører til ineffektivtet, dvs ytelsen går ned, samtidig så kan motorhavari forekomme. Dagens moderne motorer har bankesensorer, så merker den banking blir motorens driftsegenskaper justert slik at banking ikke forekommer. Men da tapes effekt. Dette skjer automatisk. Hvis du bruker 98 oktan, dvs bensin som ikke selvantenner så "lett" som 95 oktan, så kan motoren yte mer hvis bankesensoren påvirket motoren endel ved bruk av 95 oktan.. Hvor mye utbytte man får er helt opp til den enkelte motor. Godt mulig den ikke yter mer.. det må testes i benk. Bruk av 98 oktan kan pussig nok gi startvansker, noe naboen min kan skrive under på.. :D Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SunnyGTi2.0 Skrevet Juni 23, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2003 Kanskje ikke så mye poeng i å gå over til 98 da? Bilen går liksom helt greit på 95 (sånn type fort og sånn :) ) og jeg har ikke tilgang til noen benk til å teste ut... btw: er du samme person som Hondaen på forum.hardware.no ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZiD Skrevet Juni 24, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2003 så myten om at når du kjører 98 oktan å har større fortenning så øker du effekten på motoren, er den bare bullshit da?? jeg kjører 98 oktan på 14 graders fortenning. vet ikke om det er noe forskjell men syntes det når jeg gikk over.. Siter MAZDA (MPS) 323F Real Power Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SeVen Skrevet Juni 24, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2003 98 oktan antennes ikke så lett, men gir en "finere" tenningskurve. 95 oktan er vel mere kjent for å gi en "skrå" tenningskurve når omdr. kommer godt over 5 000 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eivindw Skrevet Juni 24, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2003 I håndboka til bilen min står det at den bruker 98, men kan også benytte 95, da med noe lavere effekt. Står ikke hvorfor.. Les om oktan: http://auto.howstuffworks.com/question90.htm Biler som er chippet vil vel gjerne ha 98. Da er ofte kompresjonen økt såpass at sjansen for banking er mye større med 95. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.