Gå til innhold

Forskjell mellom 95 og 98 oktan?

Ranger emnet

SunnyGTi2.0

Anbefalte innlegg

Lurer bare på om jeg vil merke noen forskjell hvis jeg kjører bilen min på 98blyfri i stedet for 95blyfri. Noen som vet?

Jeg leste i det nyeste Autofil. Der var det en kar som sa at motoren kunne yte så mye som 10hk mer ved bruk av 98! Stemmer dette i det hele tatt? Synes det høres litt rart ut, jeg :rolleyes:

Noen som har testet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjører motoren din hardt, kan den begynne å banke. Dvs bensinen antenner før den skal pga varme og kompresjon. Er ideelt tennpluggen som skal bestemme når drivstoff blandingen skal antenne.

Banking fører til ineffektivtet, dvs ytelsen går ned, samtidig så kan motorhavari forekomme. Dagens moderne motorer har bankesensorer, så merker den banking blir motorens driftsegenskaper justert slik at banking ikke forekommer. Men da tapes effekt. Dette skjer automatisk.

Hvis du bruker 98 oktan, dvs bensin som ikke selvantenner så "lett" som 95 oktan, så kan motoren yte mer hvis bankesensoren påvirket motoren endel ved bruk av 95 oktan..

Hvor mye utbytte man får er helt opp til den enkelte motor. Godt mulig den ikke yter mer.. det må testes i benk.

Bruk av 98 oktan kan pussig nok gi startvansker, noe naboen min kan skrive under på.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så myten om at når du kjører 98 oktan å har større fortenning så øker du effekten på motoren, er den bare bullshit da??

jeg kjører 98 oktan på 14 graders fortenning. vet ikke om det er noe forskjell men syntes det når jeg gikk over..

MAZDA (MPS)

323F Real Power

Lenke til kommentar
Del på andre sider