Gå til innhold

sliping av ventiler

Ranger emnet


impreza_wrx

Anbefalte innlegg

På store motorer, som f.eks skipsdiesel'er, skal man ikke bruke slipepasta. Der skal anleggsflata i toppen ha en gitt vinkel, og anleggsflata på ventilen ha en annen vinkel, slik at ved slitasje så vil de ikke bli lekke, men fortsatt holde seg tette. Det er da snakk om kanskje 3 - 4 grader brattere vinkel på anleggsflata på toppen!!

 

hvertfall en som skjønner hva jeg mener!

"Vorsprung Durch Technik"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Ventilsetet på en bilmotor har gjerne 1-0,5 grader brattere vinkel enn setevinkelen på ventilen, nettopp for å tette mye bedre;)men dette varierer selvfølgelig.. Ventilslipepasta skal ikke brukes til å SLIPE, men for å TILPASSE slipt ventil i et nyfrest ventilsete for å fjerne de siste gradene;) Det er en grunn til at vi har ventilslipemaskin og setefres;)Noen motorer har jo natriumfylte og stellitbelagteventiler og kan jo ikke slipes, men kun tilpasses med pasta... men disse byttes jo igjen hvis de er slitte selvfølgelig;)

- 1997 Nissan Micra tique

X-1987 Volvo 240 gl

X-1990 Toyota Corolla xli

X-1985 Volvo 740 gle

-BondeRASER-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er det som avgjør om det er nødvendig å slipe ventilene? har tatt av toppen nå for å bytte toppakning, og ser at enkelte av ventilene er hvite, mens noen er helt svarte...

nødvendig å slipe? evt gjøre det selv eller levere inn på verksted?

 

Mvh Eirik

 

hvilken bil gjelder dette? er det en orginal 240motor som bare skal rakle og gå til butikken, eller er det turbo motor/suge motor med effekt? hvor mye har den gått? hvorfor overhaler du den?

 

blir sagt veldig mye rart her i tråden, men jeg ville kontrollert klaringen på ventilstyring før jeg hadde gjort så veldig mye. ikke ok? da er det større sjans for at ventilen kan ha slitt seg selv skjev+ventilsetene. bytte ventilstyringer er mulig på de aller fleste topper(som jeg har sett), samtidig kan selve ventilen være slitt. et motorverksted vil nok kunne se dette ganske fort.

 

er ventilstyring veldig fin og trang, og verken sete eller ventil har masse hakk i seg hadde jeg verken slipt eller pusset ventilene (bare vanlig rengjøring) . du kan også tusje ventilsetet svart , og gnu ventilen i sete og se om det tar jevnt.

 

slipe ventiler er noe du vanligvis ikke kan gjøre selv, trenger spesial verktøy+verksted håndbok på motoren (for og vite grader)

 

 

til dere som forguder slipepasta, har dere noengang tenkt på om ventilsete/ventilen er likt når motoren er kald på verkstedbenken, eller når eksosen har en temp på 500grader celsius++ ?? det jeg mener er at det er feil og pusse(med slipepasta) ventilen så det passer når motoren er kald, men feil når motoren har drifts temp... så vidt jeg vet så skal det være 0,5-1grad forskjell på ventilsete/ventil når det slipes(avhengig av fabrikantens mål)

( )1972 Volvo 140 Turboprosjekt/Banebil.

( )2000 Volkswagen Golf 1.9tdi.

(x)1994 Ford Mondeo 1.8 stv.

(x)2002 Opel Vectra 1.8 stv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å vere for påståleg meiner eg at sotet som er på ventilane kan slipast av med stålbørste i ein drill. Dersom ståler du finn under soten er fullt i groper bør du få dei slipt på verksted med benk for dette. Da må både ventilane og ventilseta i toppen slipast.
Ventilene skal slipes med riktig verktøy, og slipepasta. Husker ikke hva navnet er, men du skal ha riktig verktøy til det. Er en sånn greie du setter på drillen.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slipepasta kan brukes å funker fint det.

men er sant som gudbrandsdølen sier, ventiler og ventilseter skal egentlig ikke ha samme vinkel. dette er også pga att ventilene ikke skal brenne seg.

så om du levere en topp til noen som kun driver med sånn, så kan jeg garantere att de tar ventilene helt ut for å få slipt forskjellige vinkler på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår