Gå til innhold

Ford Scorpio - tuller på tomgang

Ranger emnet


MortenK

Anbefalte innlegg

har kjøpt en '90 mod Ford Scoprio 2.0i Dohc, som driver og jager noe jævli på tomgang.. prøvekjørte den 2 ganger før eg kjøpte den, gikk helt fint. andre turen var i tillegg lang, så den hadde god tid til å kødde seg.. men så var det hjem med bilen, og fylle bensin. etter det begynte den å gå høyere på tomgang, noen ganger så høyt som 3100 rpm! den har noen "hakk" den går på, skal gå på 900, men ligger ofte på 1000, 1100, 1500, 1750, 2000 og 3100.. kun de..

 

trodde det kunne være feil bensin, siden eg fylte full tank blyfri 95 (selger mente bilen gikk på v-power, men det har jo bare eksistert en mnd).. prøvde med blyfri 98, men det hjalp ikkje. utenom i går morges, då gikk bilen helt fint på vei til naf-test, og den oppførte seg fint på testen og. men akkurat når eg startet bilen etter testen var det noe annet..

 

eg har tenkt over det, og det var fint vær de to første kjøreturene, og eg tror det begynte å regne litt ut på kvelden etter eg fylte bensin første gang (var på kvelden den begynte å gå høyt tror eg). etter det har det regnet i strekk, utenom i går morges, før naf-testen. under testen begynte det å regne, og det har fortsatt siden.. i går var det en periode bilen gikk for lavt på tomgang og, og då var den tydelig svakere når eg ga på.

 

bilen har montert et king dragon luftfilter, kan det ha kommet vann/fukt inn der som har forårsaket tomgangsproblemet? har fått foreslått noe feil med en vakumslange, og en tidligere eier har montert en vakummåler fra biltema som ligger rett over motoren, kan det være grunnen? når bilen går for lavt på tomgang går nålen på vakummåleren opp, har ikkje lagt merke til noe spesielt når den går for høyt.

 

et annet forslag fikk eg via en eg kjenner, han sa ford måtte "lære" å gå på tomgang etter du byttet ett eller annet (har glemt ka han sa).. e det noe i det?

 

eg kjenner når bilen jager og henger på turtallet når eg kjører.. utrolig plagsomt, og det e jævli å ikkje kunne bremse bilen på gir i nedoverbakker og ikkje måtte være klar med bremsen for at den ikkje skal skyte fart

 

håper noen har noen fornuftige svar, dette plager meg! :(

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i dag har det ikkje regnet, men bilen har køddet seg likevel.. men første turen gikk fint, kan virke som om den må bli god og varm før den begynner.. gikk bare litt høyt, 1000-1100 rpm, i begynnelsen..

 

har helt i noe innsprutrensing, som hjalp bmw'en til en kompis når den gikk høyt på tomgang.. e ikkje ferdig med "kuren", men den gikk nettopp høyt på tomgang som den pleier..

 

håper noen har noen råd, eller kjenner noen som vet noe..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har væer plaga med at bilen stopper på tumgang... 2 ganger for å si det eksakt... første gangen var tomgangs regulatoren min ødelagt. (dyrt på min bil) gang nr 2 så holt det med å bytt luft filter å plugger da de var slitene. før jeg fant ut at det var det sp bytta jeg ut alle vakumslangene pga lekasje og bytta plugg kabler.

 

Du kan jo kanskje sjekke noe av det samme som jeg har gjort? Er ikke sikker på om dette blir riktig på din bil men en ford suge motor kan vell ikke være så forskjellig fra en mitsu suge motor? eller?

 

:rolleyes: Til dere som vet masse og er utdanna ikke heng meg om jeg har sakt noe galt... hehe

I have a right and a left brain,

but there is nothing right in the left one

and there is nothing left in the right.

www.hiip-foto.com

www.hiip.deviantart.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet nok ikkje ka som e tomgangsmotoren.. men kan kanskje få noen til å vise meg.. takker for svar, skal se ka eg får til.. =)

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøvde å rense tomgangsregulatoren med startgass (ringte et fordhøgg, de sa det funket på samme måte som forgasserrens, og startgassen var halve prisen), men ble ikkje noe bedre.. koblet ut tomgangsregulatoren og kjørte litt med den ute, då var den jevn på tomgang, men 3-400 rpm for lite, og bilen gikk dårlig.. tar turen til fordhøgget og spør om eg kan få prøve en tomgangsregulator der, hvis de har.. enten e det den som e gåen, eller så e det en temperaturføler, noe som virker sannsynlig, for eg syns temp.nålen i dashbordet går mye opp og ned..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmja.. bilen sugde falskluft, og når det ble fikset begynte den å kvele seg på tomgang.. har prøvd 2 andre tomgangsregulatorer i dag, samme dritet.. meg og 2 mekanikere (mest mekanikerene:P) kom fram til at det e stor sjanse for at det e termostaten.. skal bytte den en av dagene..

 

den knekken på gassen ble bøyd litt for å lure tomgangsregulatoren og for å få litt mer turtall så den gikk på tomgang etter at falskluften ble fjernet, men det resulterte bare i at bilen no klarer å kjøre i 70 på tredje giret hvis den vil :/

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...
hmja.. bilen sugde falskluft, og når det ble fikset begynte den å kvele seg på tomgang.. har prøvd 2 andre tomgangsregulatorer i dag, samme dritet.. meg og 2 mekanikere (mest mekanikerene:P) kom fram til at det e stor sjanse for at det e termostaten.. skal bytte den en av dagene..

 

den knekken på gassen ble bøyd litt for å lure tomgangsregulatoren og for å få litt mer turtall så den gikk på tomgang etter at falskluften ble fjernet, men det resulterte bare i at bilen no klarer å kjøre i 70 på tredje giret hvis den vil :/

 

hei.. hvis det er en forgassermotor, så sitter det to skruer på hvær side av gassern som det er hull i mitten.. skru de ut å rengjør dem gått. er det inj, kan det være tomgangsføleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.. hvis det er en forgassermotor, så sitter det to skruer på hvær side av gassern som det er hull i mitten.. skru de ut å rengjør dem gått. er det inj, kan det være tomgangsføleren.
For det første så er det greit å lese tråden før man svarer. For det andre kan det være kjekt å sjekke dato for siste innlegg. for det tredje så har ikke DOHC forgasser, ergo så har den heller ikke CO skruer på hver side av den (eller er det dysene du mener??), for det fjerde, hva i huleste er en tomgangsføler?

:sick :sick :helpme:

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår