Gå til innhold

Fjerning av katalysator?

Ranger emnet

reyes

Anbefalte innlegg

Har en 1992 2liter Vectra som trenger en ny katalysator.

Men jeg lurer på hvis jeg fjerner katalysatoren vil bilen bråke mere da?

Vil bilen få en merkbar effektøkning?

Og hva er fordelene og ulempene, hører at bilen kan bli tung startet om vinteren?

Takk på forhånd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis effekten er på 15hk ekstra, er det en merkbar effekt. Gjør det gjerne da, men det eneste jeg er skeptisk til er lyden. Orker ikke sånn brom brom lyd, vekker hele nabolaget. Vil bare ha den vanlige lyden, men likevel uten katalysator. Går det ikke ann å montere en lydemper istedenfor katten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går nok det men det blir ikke så ekstremt mye bråk uten katten. fjerna min og kjøpte 2,5" sportseksos og jeg syns det er en helt grei lyd

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis effekten er på 15hk ekstra, er det en merkbar effekt. Gjør det gjerne da, men det eneste jeg er skeptisk til er lyden. Orker ikke sånn brom brom lyd, vekker hele nabolaget. Vil bare ha den vanlige lyden, men likevel uten katalysator. Går det ikke ann å montere en lydemper istedenfor katten?

Du kan kjøpe katt-erstatter fra supersprint... men om du kommer gjennom med den på eu-kontroll er jeg mindre sikker på, ring og spør NAF..

I see funny people

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naf kan ikke bestemme om du kommer gjennom med katalysatorerstatter eller ikke, det kommer helt ann på årsmodell og avgasskravene til bilen. Må få sjekket om den står på avgasskravene for og vite om du står på EU-kontrollen. Og biler etter ett vist årstall (mener det er 1990, men ikke 100% sikker) SKAL ha katalysator.

Du vil aldri i livet tjene 15hk på fjerne katalysatoren forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

i 1989 ble det bestemt at alle biler skal ha katalysator.effekten med 15hk:O hva er det a? bullshit. du merker det på lyden,men effekten blir fortsatt ikke noe bedre! du får vel toppen 2-3hk, avhengig av hvilken bil du har!

- 2006 Audi A4 1.8turbo quattro

x 1991 Audi S4 2.2turbo 20v

x 1990 Opel vectra a 2000 16v

x 1982 yamaha qt

x 2005 derbi senda drd

Lenke til kommentar
Del på andre sider