Gå til innhold

330d 184hp ECU Performance Software

Ranger emnet


quentez

Anbefalte innlegg

http://www.esstuning.com/default.asp?c=shop&cat=93&subcat=101&subcat2=241&id=201

 

ESS optimized ECU software is a result of 100's of dyno runs and exact calibration of all parameters to allow maximum performance gains with improved driveability/fuel consumption and stock engine longevity.

 

Part number: 101-04

Horsepower: 230 DIN (Stock 184)

Torque: 550NM

Installation is done through a ECU flash update.

 

 

Dette sa meg ikke svært mye, og jeg fikk ikke no særlig ut av å lese FAQ'en dems på siden der, så jeg henvender meg heller til dere som forhåpentligvis har litt mer peiling her. Det er enda ett år frem i tid, men da kan det være aktuelt å investere denne i en BMW 330d E46. Som vi ser vil den med disse greiene få 230 hester og vanvittige 550 Nm. Det jeg da lurer på er om dette kan skade resten av bilen, og om de vanlige komponentene i bilen vil tåle noe sånt som dette?

 

Hadde også vært takknemlig om noen kunne fortelle meg litt mer om hva dette faktisk gjør med motoren og effekten generelt :)

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ESS har fått utrolig mye ut av chipen sin. Jeg så på http://www.trimchip.com og de har en chip som gir 217 hk og 480 nm. Tror ikke du skal være redd for bilen, bare du ikke kjører petter solberg hele tiden :) Men chipen kan gi litt ekstra slitasje på dieselpumpa, siden den må slite litt mere for å gi tilstrekkelig med fuel.

 

Men du kan lese litt selv på denne linken: http://www.trimchip.com/test//oss.shtml#HvaForandres

87 Volvo 240 GL B230K

 

240 = GO 40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket etter slike greier både på http://www.motortuning.no og http://www.kcr.se, men de vil "bare" gi henholdsvis 220 hk/440Nm og 220 hk/435Nm.

 

På ESSTuning blir det derimot hele 230 hk og 550Nm. Og alt dette er innen samme prisklasse. En merker vel kjapt forskjellen fra 440 Nm og 550 Nm?

 

Men chipen kan gi litt ekstra slitasje på dieselpumpa, siden den må slite litt mere for å gi tilstrekkelig med fuel.

 

Men på FAQ trimchip.com står det jo følgende ang. drivstofforbruket:

 

"Drivstofforbruket er svært avhengig av din kjørestil. Det er vanlig med en reduksjon på 5-10 %, spesielt på turbodieselbiler. Også for andre motoralternativer kan man oppleve en drivstoffreduksjon ved jevn belastning."

 

En skulle vel tro dieselpumpa vil slite mindre da? Eller er det jeg som misforstår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat: "I hovedsak så er det tenningskurvene og drivstoffmengden som optimeres over hele turtallsregisteret."

 

Sitat 2: "Originalprogrammet er fremstilt for å fungere sammen med særdeles ugunstige forhold og belastninger, ofte i kombinasjon med manglende service og lav drivstoffkvalitet (lavt oktantall). På grunn av dette er ikke ECU-en optimert for beste effekt. Ved å montere trimchip oppnår man høyere effekt og dreiemoment. Som en gratis "bieffekt" vil man også ofte oppleve at drivstofforbruket reduseres."

 

Dette er sitat fra trimchip.com. Som de sier så optimeres drivstoffmenden over hele turtallsregisteret. Tror da dette vill si at de åpner dysene mere på "rett" tidspunkt og kjører på litt ekstra tempo på dieselpumpa. Om jeg tar feil går det jo an å sende en mail til gutta å spørre :)

87 Volvo 240 GL B230K

 

240 = GO 40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår