Gå til innhold

hvilken del gjør stivheten i bilen ?

Ranger emnet


RedFox

Anbefalte innlegg

Newbie spm: syns bilen min er skikkelig myk og vil ha den stivere.. Vet at demperne skulle vært bytta for leeenge sia.. erre demperne som gjør at bilen blir stivere, eller er det fjærene ? Kan bilen bli mykere med åra?

 

Hvordan kan jeg i så fall se hvor stiv en fjær / demper er? (er det noen betegnelse på dette?)

2001 Volvo V40

1989 Peugeot 205 1,9 GTI -> 16v (Banebil prosjekt)

x 1992 Honda CRX Del Sol VTI (Solgt)

x 1991 Ford Escort 1.6i (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by RedFox

Newbie spm: syns bilen min er skikkelig myk og vil ha den stivere.. Vet at demperne skulle vært bytta for leeenge sia.. erre demperne som gjør at bilen blir stivere, eller er det fjærene ? Kan bilen bli mykere med åra?

 

Hvordan kan jeg i så fall se hvor stiv en fjær / demper er? (er det noen betegnelse på dette?)

 

å se om en fjær er stiv, er nesten bare å prøve å sette seg på den om den er elastisk eller stiv, og så ser du om den er kortere en de orginale sengefjærene som er på bilen :) og for å stive opp en bil nå du ha stive fjerer og dempere med... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt dempere du.. biler med dårlige dempere er ett helvette å kjøre med, og skal love deg om du kjøper noen gulekoni bilstein eller lignende så blir bilen din stiv og bra, seff er en kombinasjon av fjører og dempere best, men i ditt tilfelle ville jeg prøvd med å bytte de slitne demperne først

NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1 og Mk2 register

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by daihard

...Redfox, my mæææn, det du trenger for å få den "tighte" følelsen du er på jakt etter, er å bytte ut alle OEM foringene i understellet til en hardere type kunstmateriale, polythuran eller "poly" populært kalt... kombinert med en senke sett...& tårnstag.....ahhhhhh...*SMASK*! ...det er følelsen det!:D :D

 

Heheh! det hadde vært noe det... OEM foringene er sikkert spist opp for lenge sia.. :op

2001 Volvo V40

1989 Peugeot 205 1,9 GTI -> 16v (Banebil prosjekt)

x 1992 Honda CRX Del Sol VTI (Solgt)

x 1991 Ford Escort 1.6i (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by daihard

.....:D åseen bil har du da....?

 

står i profilen min, men det er en escort 91 mod.. Den er ganske stiv forran, men bak er det slik at om jeg setter en 4-pack 1.5L cola på bakluka så synker bilen noen mm ned.. dvs, du ser at den synker ned altså. Syns også det kan se ut som om bilen har blitt gradvis senka, men er ikke helt sikker.. Har prøvd å sammenligne med gamle bilder av bilen min, men er litt usikker på om fjærene har synki samen noe.. kunne vel uansett vært lurt å bytta fjærer og demper samtidig..

2001 Volvo V40

1989 Peugeot 205 1,9 GTI -> 16v (Banebil prosjekt)

x 1992 Honda CRX Del Sol VTI (Solgt)

x 1991 Ford Escort 1.6i (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bilen synker sammen når du hiver ting baki, er det fjærene som er for myke. Det kan godt være at de er ok i følge fabrikkspekk, men de er tydeligvis for myke etter din smak.

 

Lave fjærer betyr ikke automatisk at de er så utrolig stive, men de må nødvendigvis være noe stivere enn originalt siden man reduserer fjæringsveien på bilen ved å montere dem. Det finnes også stivere fjærer som får bilen til å forbli like høy som originalt. Disse kalles ofte campingfjærer eller varebilfjærer.

 

Bilen blir helt klart bedre om du bytter dempere, men den blir i utgangspunktet ikke noe stivere. Den vil synke like mye sammen om folk setter seg baki, eller om du slenger i varer. Stivere dempere hjelper heller ikke noe på krenging i normal bilkjøring. Ok, - man krenger mindre ved unnamanøver og kjappe rattutslag, men demperen tar ikke unna for sidebelastningen ved lange slake svinger. Her trengs det stive fjærer og krengningsstabilisatorer.

mvh

Joakim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by RedFox

Newbie spm: syns bilen min er skikkelig myk og vil ha den stivere.. Vet at demperne skulle vært bytta for leeenge sia.. erre demperne som gjør at bilen blir stivere, eller er det fjærene ? Kan bilen bli mykere med åra?

 

Hvordan kan jeg i så fall se hvor stiv en fjær / demper er? (er det noen betegnelse på dette?)

 

Hvor stiv bilen føles, avhenger av en kombinasjon av karrosseriets vridningstivhet, stabstag, fjærer, dempere og foringer.

 

Har akkurat bestilt meg stivere/tykkere stabstag med alu justering :D

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkert: Det hjelper ikke hvor mange fancy foringer du monterer så lenge dempere og fjærer ikke er i orden! Escort 91 er vel heller ikke det stiveste karosseriet som er blitt laget:rolleyes: Fjærbensstag både foran og bak gjør underverker, selv om bak er litt upraktisk! Skift til nye dempere og ikke overdriv senkingen! Kan anbefale Vogtland 40 mm fjærer og org. dempere! Stivere dempere gjør at karosseriet flekser i stedet for støtdemperene! Nye dempere, moderat senking og fjærbenstag både over og under (sjekk Escort Cab) er veien og gå for en bil som fungerer til daglig bruk! Gule Koni på Escort fører til sprekker i karosseriet! Jeg snakker av erfaring! Regner selvfølgelig med at opphengskuler, stabstagforinger, endeledd og hjullager er i orden!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Originally posted by RedFox

Newbie spm: syns bilen min er skikkelig myk og vil ha den stivere.. Vet at demperne skulle vært bytta for leeenge sia.. erre demperne som gjør at bilen blir stivere, eller er det fjærene ? Kan bilen bli mykere med åra?

 

Hvordan kan jeg i så fall se hvor stiv en fjær / demper er? (er det noen betegnelse på dette?)

 

Jeg kjøpte et stivere krengestag forann til bilen min. sammen med senkefjærer og koni dempere.

 

Krengestaget var det beste jeg kjøpte etter min mening. bilen får mye raskere respons på styringa. Føler at man har litt mere kontroll hvis man vil kjøre litt hardt.

 

Vil man sladde litt blir det mye mere kontrollert også føler jeg.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår