Gå til innhold

Honing...

Ranger emnet


Brukroa-trimning

Anbefalte innlegg

Hallo... Jeg vurderer og hone oppatt blokka mi, men er ikke sikker på om det trengs... Det er ingen betydelige riper i sylinderene, men motoren har gått 350 000 og jeg ska skifte stempler så burde vel kanskje vert gjort... Isåfall hvis jeg ska hone, er dette noe jeg kan gjøre sjøl eller burde jeg få en som kan det til å gjøre det for meg? Har mest lyst til å gjøre så mye som mulig sjøl... Har hørt at det skal være 30-60 graders vinkel på honings mønsteret... stemmer det?

 

Mvh. Stig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hone mønsteret ligner til en forveksling på en fil.

Dette er ingen tilfeldighet, siden honing gjør sylindrene i stand til å gi stempel ringene muligheten til å slite seg til i løpet av de første 200-500 km motoren går etter honingen.

 

Ellers vil jeg si meg ening i at etter 350k bør nok blokka borres uansett om det er synlige riper eller ei.

sylindrene kan ha blitt både urunde og tønneformede etter så lang tids bruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, har en 415000km blokk liggende i kjelleren

UTEN riper ELLER kant øverst, men jeg ville ikke ha brukt den uten å borre den først. eller i det minste sjekket sylindrene grundig for avik fra fabrikantes specs (og her mener jeg ikke øyemål) ;)

 

kan du gi meg en grundig forklaring for hvorfor en blokk uten slitekant og null riper trenger en borring, ble litt nyskjerrig nå...

 

 

 

Ville bare ha byttet råde og bærelager, samt byttet stempelfjærene og satt inn samme stempel på nytt igjen. Sjekk veiven for riper og poler, eventulet slip den om nødvendig.

 

Hvilken motor er det her foresten?

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter som forbrennings trykket er med på å presse stempel ringene mot sylinder veggen er det vel logisk og anta at slitasjen er størst der forbrennings trykket er størst.

og det er faktisk ikke ved ØD at forbrennings trykket er størst, med andre ord, slitasjen vil være størst er stykke ned i sylinderen.

som du sier indikerer en slitekant et behov for borring. men selv en sylinder uten følbar kant kan være tilstrekkelig "tønneformet " til at borring kan være en god ide.

 

Jeg regner med at selv blokka mi har en kant hvis du måler med mikrometer, men med fingerneglen er det inget følbart. noe jeg ble ganske overrasket over med tanke på kilometerstanden.

 

Motoren er en FE DOHC fra en 88 626

 

Ps jeg må innrømme at jeg også har andre grunner til å borre enn bare tanken på eventuell slitasje. (stikkord: JE)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skjønner litt mer nå ja... Planene mine er å bygge gasserturbo som jeg kan ha det litt arti med, og nå har jeg jo også fått et lite innblikk i motoren... Jeg er bare 15 så den kommer jo ikke til å bli brukt til dagli, men vil at det ska starte å gå... Kommer helt sikkert til å bygge meg noe bedre og mer forseg gjort seinere når jeg begynner på mekken og lærer meg div. mer ordentlig... Jeg har fått tak i nesten ubrukte stempler, veiv og råder ifra en B23ET, så nå ska jeg skifte stempelringer, alt av lager og pakninger og sette inn det... Men siden jeg skifter stempelringer burde jo blokka være hona... Bilen gikk jo med disse sylinderene før jeg starta med prosjektet, så det er vel ikke urimelig at den gjør det etter jeg er ferdig uten at jeg borrer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo hverken lappen på noe eller fast jobb, og er ikke bare å ta med seg blokka under armen å gå heller... Hehe... Hadde gjort detta grundigere og anderledes om jeg hadde kommi meg bort hjemmefra uten og måtte bruke beina og om jeg hadde hatt ei hvis inntekt... Men alt dette kommer jo ikke før til høsten (neste vår)... Det jeg egentlig lurer på er om dere tror om dette starter oppatt med bare å hone oppatt blokka? Siden jeg ikke får henta meg noen hel motor så tenkte jeg detta var en grei måte å fikse seg turbo på... Innsprut hadde jo vert mer ombygning... Dere veit jo såklart ikke åssen tilstandene til blokka er, men om dere har en vis formeining om det så hadde det vert fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få noen til å hjelpe deg med å måle blokka med et mikrometer, så ser du nøyaktige tall på borringa, og det bør jo helst være likt på alle sylindre, uansett hvor mange grader motoren står på, og hvilken retning du måler. Noe avvik kan toloreres, men det er snakk om minimalt. Den starter nok og går uansett om du honer eller ikke også, men da går det nedover med effekten og driftssikkerheten, og motoren vil tåle mindre turbotrykk f.eks. Honing skal du uansett gjøre når du bytter stempelringer!

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår