Brukroa-trimning Skrevet Mai 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2006 Hallo... Jeg vurderer og hone oppatt blokka mi, men er ikke sikker på om det trengs... Det er ingen betydelige riper i sylinderene, men motoren har gått 350 000 og jeg ska skifte stempler så burde vel kanskje vert gjort... Isåfall hvis jeg ska hone, er dette noe jeg kan gjøre sjøl eller burde jeg få en som kan det til å gjøre det for meg? Har mest lyst til å gjøre så mye som mulig sjøl... Har hørt at det skal være 30-60 graders vinkel på honings mønsteret... stemmer det? Mvh. Stig :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
caterpillar Skrevet Mai 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2006 honing er for å lage en oljefilm til dæm nye stæmpelringa.etter 350k*km så tror jeg at borring høres mest fornuftig ut.....eller skift blokk.ska du hone,hon max 30 sek i hvær sylinder. reingjør nøye. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brukroa-trimning Skrevet Mai 20, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2006 Ok... Er det nødvndig å borre altså? Som sagt så ser ikke sylinderene så aller verst ut... Hva er grunnen til at det muligens burde borres? Slitasje? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FE3T Skrevet Mai 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2006 Hone mønsteret ligner til en forveksling på en fil. Dette er ingen tilfeldighet, siden honing gjør sylindrene i stand til å gi stempel ringene muligheten til å slite seg til i løpet av de første 200-500 km motoren går etter honingen. Ellers vil jeg si meg ening i at etter 350k bør nok blokka borres uansett om det er synlige riper eller ei. sylindrene kan ha blitt både urunde og tønneformede etter så lang tids bruk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T/A 455 Skrevet Mai 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2006 Er ikke riper du egentlig skal se etter. Se om det er en kant øverst i sylinderen. Sylinderen skal være helt rett... Siter 1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power 1974 Pontiac Catalina Safari Wagon 1975 Pontiac Trans AM prosjekt 1977 Pontiac Catalina Safari Wagon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FE3T Skrevet Mai 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2006 Tja, har en 415000km blokk liggende i kjelleren UTEN riper ELLER kant øverst, men jeg ville ikke ha brukt den uten å borre den først. eller i det minste sjekket sylindrene grundig for avik fra fabrikantes specs (og her mener jeg ikke øyemål) ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kaikill Skrevet Mai 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2006 Få lånt deg et mikrometer for innvendig måling...... Ser fort hvor mye utafor du er da Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T/A 455 Skrevet Mai 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2006 Tja, har en 415000km blokk liggende i kjellerenUTEN riper ELLER kant øverst, men jeg ville ikke ha brukt den uten å borre den først. eller i det minste sjekket sylindrene grundig for avik fra fabrikantes specs (og her mener jeg ikke øyemål) ;) kan du gi meg en grundig forklaring for hvorfor en blokk uten slitekant og null riper trenger en borring, ble litt nyskjerrig nå... Ville bare ha byttet råde og bærelager, samt byttet stempelfjærene og satt inn samme stempel på nytt igjen. Sjekk veiven for riper og poler, eventulet slip den om nødvendig. Hvilken motor er det her foresten? Siter 1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power 1974 Pontiac Catalina Safari Wagon 1975 Pontiac Trans AM prosjekt 1977 Pontiac Catalina Safari Wagon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FE3T Skrevet Mai 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2006 Etter som forbrennings trykket er med på å presse stempel ringene mot sylinder veggen er det vel logisk og anta at slitasjen er størst der forbrennings trykket er størst. og det er faktisk ikke ved ØD at forbrennings trykket er størst, med andre ord, slitasjen vil være størst er stykke ned i sylinderen. som du sier indikerer en slitekant et behov for borring. men selv en sylinder uten følbar kant kan være tilstrekkelig "tønneformet " til at borring kan være en god ide. Jeg regner med at selv blokka mi har en kant hvis du måler med mikrometer, men med fingerneglen er det inget følbart. noe jeg ble ganske overrasket over med tanke på kilometerstanden. Motoren er en FE DOHC fra en 88 626 Ps jeg må innrømme at jeg også har andre grunner til å borre enn bare tanken på eventuell slitasje. (stikkord: JE) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brukroa-trimning Skrevet Mai 25, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2006 Ok, skjønner litt mer nå ja... Planene mine er å bygge gasserturbo som jeg kan ha det litt arti med, og nå har jeg jo også fått et lite innblikk i motoren... Jeg er bare 15 så den kommer jo ikke til å bli brukt til dagli, men vil at det ska starte å gå... Kommer helt sikkert til å bygge meg noe bedre og mer forseg gjort seinere når jeg begynner på mekken og lærer meg div. mer ordentlig... Jeg har fått tak i nesten ubrukte stempler, veiv og råder ifra en B23ET, så nå ska jeg skifte stempelringer, alt av lager og pakninger og sette inn det... Men siden jeg skifter stempelringer burde jo blokka være hona... Bilen gikk jo med disse sylinderene før jeg starta med prosjektet, så det er vel ikke urimelig at den gjør det etter jeg er ferdig uten at jeg borrer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brukroa-trimning Skrevet Mai 25, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2006 Jeg har jo hverken lappen på noe eller fast jobb, og er ikke bare å ta med seg blokka under armen å gå heller... Hehe... Hadde gjort detta grundigere og anderledes om jeg hadde kommi meg bort hjemmefra uten og måtte bruke beina og om jeg hadde hatt ei hvis inntekt... Men alt dette kommer jo ikke før til høsten (neste vår)... Det jeg egentlig lurer på er om dere tror om dette starter oppatt med bare å hone oppatt blokka? Siden jeg ikke får henta meg noen hel motor så tenkte jeg detta var en grei måte å fikse seg turbo på... Innsprut hadde jo vert mer ombygning... Dere veit jo såklart ikke åssen tilstandene til blokka er, men om dere har en vis formeining om det så hadde det vert fint :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sveina Skrevet Mai 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2006 Få noen til å hjelpe deg med å måle blokka med et mikrometer, så ser du nøyaktige tall på borringa, og det bør jo helst være likt på alle sylindre, uansett hvor mange grader motoren står på, og hvilken retning du måler. Noe avvik kan toloreres, men det er snakk om minimalt. Den starter nok og går uansett om du honer eller ikke også, men da går det nedover med effekten og driftssikkerheten, og motoren vil tåle mindre turbotrykk f.eks. Honing skal du uansett gjøre når du bytter stempelringer! Siter S.C.E. '76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.