Gå til innhold

The Real Fuchia coupe


Mr.NSX

Anbefalte innlegg

  • Svar 512
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg ser det har blitt en del fram og tilbake med BMW vs Honda her.

Honda-folket sier at BMW har ineffektive motorer da deres 2.5 l yter 170hk (M52B25 fra 1995) og Hondas 1.6l B16B som yter 185hk. Og forskjellen i slagvolum er 0.9l.

 

Litt speccs på begge motorene:

M52B25: 170hk ved 5500rpm og 245nm ved 3950rpm.

B16B: 185hk ved 8200rpm og 160nm ved 7500rpm.

 

Som sikkert fler av dere vet er effekt en utregning av to variabler og en konstant. Formelen ser slik ut:

(Dreiemoment (i Nm) * Turtall) /7024 = Effekt i hk.

 

Eks på B16B: (160nm*7500) / 7024 = 171hk.

Her ser vi at Hondamotoren har 171hk ved 7500rpm, mens BMW-motoren har 170hk ved 5500. Så, hvorfor må Hondamotoren ha 2000rpm mer for å ha samme effekt som BMW-motoren? Jo, pga lavere dreiemoment.

 

Og samtidig, hvorfor yter Hondamotoren 15hk mer enn BMW-motoren på topp?

Jo, Hondamotoren revver jo nesten 3000rpm mer. Men er det dermed sagt at Hondaen kjører fra BMWen ? (ja, mange ting som spiller inn her (vekt, utveksling etc), men for enkelhetens skyld sier vi at motorene står i identiske biler). Nei, det er absolutt ikke sikkert at Hondaen kjører fra BMWen. BMWen har en mye sterkere motor over hele registeret enn Hondaen. Mulig Hondaen vil kjøre fra BMWen fra 0-100, men fra 120-toppfart vil nok BMWen være raskere. Grunnen til det er at motstanden øker og at det krever mer KRAFT for å øke bilens hastighet ytterligere. På samme måte som hvis det kommer en motbakke.

BMWen vil også være bedre egnet til tung last og tilhenger/campingvogn etc.

 

Forskjellige motorer til forskjellig bruk.

Som et praktisk eksempel kan jeg nevne at min russebuss hadde 170hk. (6.7l turbodiesel). Tror dere en 1.6 VTEC-motor hadde klart å rikke den bussen ?

 

Nå har jeg aldri kjørt Honda, men svar meg gjerne på følgende spørsmål:

- Hvordan er draget i en 1.6 VTi motor før VTECen slår inn? altså, mellomregister og bunndrag.

- Hva er turtallet ved 100km/t i 5gir ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det har blitt en del fram og tilbake med BMW vs Honda her.

Honda-folket sier at BMW har ineffektive motorer da deres 2.5 l yter 170hk (M52B25 fra 1995) og Hondas 1.6l B16B som yter 185hk. Og forskjellen i slagvolum er 0.9l.

 

Litt speccs på begge motorene:

M52B25: 170hk ved 5500rpm og 245nm ved 3950rpm.

B16B: 185hk ved 8200rpm og 160nm ved 7500rpm.

 

Som sikkert fler av dere vet er effekt en utregning av to variabler og en konstant. Formelen ser slik ut:

(Dreiemoment (i Nm) * Turtall) /7024 = Effekt i hk.

 

Eks på B16B: (160nm*7500) / 7024 = 171hk.

Her ser vi at Hondamotoren har 171hk ved 7500rpm, mens BMW-motoren har 170hk ved 5500. Så, hvorfor må Hondamotoren ha 2000rpm mer for å ha samme effekt som BMW-motoren? Jo, pga lavere dreiemoment.

 

Og samtidig, hvorfor yter Hondamotoren 15hk mer enn BMW-motoren på topp?

Jo, Hondamotoren revver jo nesten 3000rpm mer. Men er det dermed sagt at Hondaen kjører fra BMWen ? (ja, mange ting som spiller inn her (vekt, utveksling etc), men for enkelhetens skyld sier vi at motorene står i identiske biler). Nei, det er absolutt ikke sikkert at Hondaen kjører fra BMWen. BMWen har en mye sterkere motor over hele registeret enn Hondaen. Mulig Hondaen vil kjøre fra BMWen fra 0-100, men fra 120-toppfart vil nok BMWen være raskere. Grunnen til det er at motstanden øker og at det krever mer KRAFT for å øke bilens hastighet ytterligere. På samme måte som hvis det kommer en motbakke.

BMWen vil også være bedre egnet til tung last og tilhenger/campingvogn etc.

 

Forskjellige motorer til forskjellig bruk.

Som et praktisk eksempel kan jeg nevne at min russebuss hadde 170hk. (6.7l turbodiesel). Tror dere en 1.6 VTEC-motor hadde klart å rikke den bussen ?

 

Nå har jeg aldri kjørt Honda, men svar meg gjerne på følgende spørsmål:

- Hvordan er draget i en 1.6 VTi motor før VTECen slår inn? altså, mellomregister og bunndrag.

- Hva er turtallet ved 100km/t i 5gir ?

 

 

ENDELIG EN FORNUFTIG SJEL SOM SER SAMMENHENGEN MELLOM ALT!

TAKK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det har blitt en del fram og tilbake med BMW vs Honda her.

Honda-folket sier at BMW har ineffektive motorer da deres 2.5 l yter 170hk (M52B25 fra 1995) og Hondas 1.6l B16B som yter 185hk. Og forskjellen i slagvolum er 0.9l.

 

Litt speccs på begge motorene:

M52B25: 170hk ved 5500rpm og 245nm ved 3950rpm.

B16B: 185hk ved 8200rpm og 160nm ved 7500rpm.

 

Som sikkert fler av dere vet er effekt en utregning av to variabler og en konstant. Formelen ser slik ut:

(Dreiemoment (i Nm) * Turtall) /7024 = Effekt i hk.

 

Eks på B16B: (160nm*7500) / 7024 = 171hk.

Her ser vi at Hondamotoren har 171hk ved 7500rpm, mens BMW-motoren har 170hk ved 5500. Så, hvorfor må Hondamotoren ha 2000rpm mer for å ha samme effekt som BMW-motoren? Jo, pga lavere dreiemoment.

 

Og samtidig, hvorfor yter Hondamotoren 15hk mer enn BMW-motoren på topp?

Jo, Hondamotoren revver jo nesten 3000rpm mer. Men er det dermed sagt at Hondaen kjører fra BMWen ? (ja, mange ting som spiller inn her (vekt, utveksling etc), men for enkelhetens skyld sier vi at motorene står i identiske biler). Nei, det er absolutt ikke sikkert at Hondaen kjører fra BMWen. BMWen har en mye sterkere motor over hele registeret enn Hondaen. Mulig Hondaen vil kjøre fra BMWen fra 0-100, men fra 120-toppfart vil nok BMWen være raskere. Grunnen til det er at motstanden øker og at det krever mer KRAFT for å øke bilens hastighet ytterligere. På samme måte som hvis det kommer en motbakke.

BMWen vil også være bedre egnet til tung last og tilhenger/campingvogn etc.

 

Forskjellige motorer til forskjellig bruk.

Som et praktisk eksempel kan jeg nevne at min russebuss hadde 170hk. (6.7l turbodiesel). Tror dere en 1.6 VTEC-motor hadde klart å rikke den bussen ?

 

Nå har jeg aldri kjørt Honda, men svar meg gjerne på følgende spørsmål:

- Hvordan er draget i en 1.6 VTi motor før VTECen slår inn? altså, mellomregister og bunndrag.

- Hva er turtallet ved 100km/t i 5gir ?

 

bare for å rette på noe så er det vel m50b25 på 192hk på e36 fra 91 og oppover.

 

Ellers har du klart å skrive ned det jeg prøvde å presisere her tidligere... jeg har erfaring både med 1.8l vtec motoren til integra og m50b25. 2 helt forskjellige motorer til hvert sitt bruk.

_________________

 

- 02 Audi A4 avant 130hk tdi

 

www.swfoto.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Azzido: hmm.. Wikipedia er ikke til å stole på da riktignok... stod faktisk 168hk der på en motor fra 1995. Selv stussa jeg over at det ikke stod 192, men fant ikke mer info. Så brukte det jeg hadde. Var viktig å få med rpm og moment og for å sammenlikne.

 

Nippon: hehe. er ikke akkurat noen ingeniør på området, men har brukt litt tid på å lese osv.

 

To vidt forskjellige motorer for hvert sitt bruk og hver sin smak.

Noen tar morra, andre tar dattera. (mens jeg tar venninna og søstra..)

 

Og for å understreke en ting: det er ikke det at BMW ikke KLARER å lage små motorer med mye effekt, men de vil ikke. Husk at BMW også konkurrerer i Formula 1. Motorer som går opp til 22000rpm og 650hk på 2.4l.

Da legger vi BMW vs Honda død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og fra denne linja begynner et nytt kapitel:

 

Nå sitter jeg i sofaen med en eske der det står HONDATA S300 på.... muhahahah! ENDELIG!!!

 

Kenneth!! Hvor er du??? Kom å lodde!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

 

 

PS. Jeg har lagt ut en kopi av Hondata S300 CD'n på ftp.nippon.no for de som liker å fordype seg i grafer og ditt og dall.... :D Det er bare å kopiere og "teste" funksjonaliteten på pc'n din... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt neste prosjekt blir en 87 modell Civic med BMW motor. Fra en M5... :D

 

Og så skal jeg ikke ha plastikk på bilen.....

 

Blir bra tror jeg. :boxers

 

Da kan jeg kjøre steinfort opp bakkene på Grønberg. For de er råbratte!!

du får sikkert kjøpt 87" civic'n til mamma:P

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HondataS300_01.JPG

Trollet i eska??? Jupp!!!!

 

HondataS300_02.JPG

...og så pakker vi ut stuffet...... :)

 

HondataS300_03.JPG

...og varmer opp bolten..... :)

 

HondataS300_04.JPG

Her er OEM-chip'n fjernet....!

 

HondataS300_05.JPG

In progress......!!! :)

 

HondataS300_06.JPG

DONE!!!!

 

 

Og takk til Kenneth!!! Du er en knupp!!!

 

 

Har også montert sakene i bilen nå, lastet opp basemap'n, startet på første drag, kjørt en liten tur for å se på grafer og sånt artig....og justert på VTEC-innslag og sperre foreløpig.

 

BJØRNSTAD BIL NESTE!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare for å rette på noe så er det vel m50b25 på 192hk på e36 fra 91 og oppover.

 

Ellers har du klart å skrive ned det jeg prøvde å presisere her tidligere... jeg har erfaring både med 1.8l vtec motoren til integra og m50b25. 2 helt forskjellige motorer til hvert sitt bruk.

 

For å pirke litt i sallaten; e34 har også m50b25 motorn fra 91.

- '98 520iAT

x '92 525i

<oO=|||=Oo>

BMW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår