Gå til innhold

The Real Fuchia coupe


Mr.NSX

Anbefalte innlegg

  • Svar 512
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

skal bli morro å høre hvor mye gamp du får ut av den.. ;)

må vel innrømme at en plastifisert civic vti er på lista over biler jeg kunne tenke meg å eie om jeg i fremtiden en gang skulle bli lei av å kjøre frisørbil.. :P

hadde vært morro å sett bilen din på ordentlig, bilder kan som kjent lyve mye og ser for meg at denne er mye råerre på ordentlig..

grei showbil,selv om jeg ikke klarer å bli glad i den fronten din, blir litt for ekstrem..

mener fortsatt at listene burde vært lakka eller fjerna for å få det til å se mer gjennomført ut.. :P

og de røde og hvite lysene er klart penest.. :) smell de på bilen igjen og vis at du ikke er noen tøffel.. :):P

- 91 Mazda Mx5

- 97 Honda Civic Vti Rallye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal bli morro å høre hvor mye gamp du får ut av den.. ;)

må vel innrømme at en plastifisert civic vti er på lista over biler jeg kunne tenke meg å eie om jeg i fremtiden en gang skulle bli lei av å kjøre frisørbil.. :P

hadde vært morro å sett bilen din på ordentlig, bilder kan som kjent lyve mye og ser for meg at denne er mye råerre på ordentlig..

grei showbil,selv om jeg ikke klarer å bli glad i den fronten din, blir litt for ekstrem..

mener fortsatt at listene burde vært lakka eller fjerna for å få det til å se mer gjennomført ut.. :P

og de røde og hvite lysene er klart penest.. :) smell de på bilen igjen og vis at du ikke er noen tøffel.. :):P

 

 

hehehe... Nei, nå er vi ferdige med lykteproblematikken. Blir de som står på... :D

 

Og det som er mer sant enn at vi engang skal vandre heden alle sammen, er at bilen er mye mye finere/råere i virkeligheten! Jeg har 200-300 eksempler på dette av folk som har sett bilen på bilder og i virkligheten. SAMTILIGE sier det sammen, og jeg er den som står øverst på liste her! Fargen på bilen er tilsynelatende umulig å ta bilde av...for den er langt ifra så rosa som den fremstår her... Bilen er faktisk lilla, men dog lys lilla.... :D

 

Og dette med front....tja.... har en front til som skal på bilen snart. Bare den helv.... lakkereren kan bli ferdig med den!!!! Håper på til uka nå.

Det er en mye snillere front.... Selv liker jeg faktisk denne som står på, og årsaken til at JEG bytter den ut er at den er i så dårlig kvalitet. Lakken er jaggu meg tykkere enn selve fangeren!

Så det blir en slags "bruksfanger" av den som står på.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det har blitt en del fram og tilbake med BMW vs Honda her.

Honda-folket sier at BMW har ineffektive motorer da deres 2.5 l yter 170hk (M52B25 fra 1995) og Hondas 1.6l B16B som yter 185hk. Og forskjellen i slagvolum er 0.9l.

 

Litt speccs på begge motorene:

M52B25: 170hk ved 5500rpm og 245nm ved 3950rpm.

B16B: 185hk ved 8200rpm og 160nm ved 7500rpm.

 

Som sikkert fler av dere vet er effekt en utregning av to variabler og en konstant. Formelen ser slik ut:

(Dreiemoment (i Nm) * Turtall) /7024 = Effekt i hk.

 

Eks på B16B: (160nm*7500) / 7024 = 171hk.

Her ser vi at Hondamotoren har 171hk ved 7500rpm, mens BMW-motoren har 170hk ved 5500. Så, hvorfor må Hondamotoren ha 2000rpm mer for å ha samme effekt som BMW-motoren? Jo, pga lavere dreiemoment.

 

Og samtidig, hvorfor yter Hondamotoren 15hk mer enn BMW-motoren på topp?

Jo, Hondamotoren revver jo nesten 3000rpm mer. Men er det dermed sagt at Hondaen kjører fra BMWen ? (ja, mange ting som spiller inn her (vekt, utveksling etc), men for enkelhetens skyld sier vi at motorene står i identiske biler). Nei, det er absolutt ikke sikkert at Hondaen kjører fra BMWen. BMWen har en mye sterkere motor over hele registeret enn Hondaen. Mulig Hondaen vil kjøre fra BMWen fra 0-100, men fra 120-toppfart vil nok BMWen være raskere. Grunnen til det er at motstanden øker og at det krever mer KRAFT for å øke bilens hastighet ytterligere. På samme måte som hvis det kommer en motbakke.

BMWen vil også være bedre egnet til tung last og tilhenger/campingvogn etc.

 

Forskjellige motorer til forskjellig bruk.

Som et praktisk eksempel kan jeg nevne at min russebuss hadde 170hk. (6.7l turbodiesel). Tror dere en 1.6 VTEC-motor hadde klart å rikke den bussen ?

 

Nå har jeg aldri kjørt Honda, men svar meg gjerne på følgende spørsmål:

- Hvordan er draget i en 1.6 VTi motor før VTECen slår inn? altså, mellomregister og bunndrag.

- Hva er turtallet ved 100km/t i 5gir ?

 

Du har helt rett i det du sier, og jeg er veldig enig i det du sier. Vill bare føye til et par ting.

 

Du har helt rett i at det er dreiemoment som betyr noe, det er det som flytter bilen, HK betyr "ingeting". Og det er jo ikke rart at BMW'en har 245nm og hondaen 160nm, sammenligner man med antall liter så er fremdeles hondaen et bittelite hakk forran, men det er så lite at det har ingenting betydning.

 

Mange vill si at bmw'en har en mer kjørbar\brukervennlig motor, men kommer jo ann på øyet som ser. At den har 245nm på 4000 og bare 170hk på 5500 tyder på at den har en veldig fallende moment kurve etter 4000. Så da har du egetnlig kunn bunndrag. Det som er bra med hondaen er at borringen\slaglengden og vtec systemet gjør at den kan ha en veldig jevn moment kurve over over et stort turtalls register. Jeg gidder ikke, men om du setter deg ned med kalkulatoren kan du regne ut f.eks hvem som har 70% av 100nm pr liter over størst mulig register, da tør jeg vedde på at hondane vinner, den har nemlig veldig bra moment hele veiven mellom 3000 og 8000rpm, men ja, det har veldig lite rundt 2000rpm, men der trenger vi ikke moment pga det jeg skal inn på nå.

 

Utvekslignen. Det jeg snakket om til nå gjør bare bilen "kjørbar", om den ikke hadde hatt NON-VTEC kammen så hadde den ikke vært kjørbar til annet enn racing, da hadde den kunn hatt moment mellom 55000 og 8000rpm. Men tilbake til det som gjør den rask, utvekslingen. Det høye turtallet og det breie turtalls registert gjør at den kan ha veldig lav utveksling, og femdeles nå ca samme fart på alle girene som bmw'n. Og dermed får den nesten like mye moment ned i bakken som bmw'en, og det gjør den over et breiere register. Og når den da i tilleg er lettere så må det bare gå rette veien. Eneste bakdelen med dette turtallet er at det gir litt mer støy, og noen synes det er slitsomt og cruise på 3000rpm. Men det er jo bare smak og behag.

 

Men og sammenligne en bmw motor fra midten av 80 tallet og en honda motor fra slutten av nitti tallent er vell egentlig ganske feigt. Men i 1989 kom honda med b16a, den har og 160nm over et veldig stor register, men moment feller bitte litt mer på slutten sammenlignet med b16b, dermed har den bare 160hk. Skal vi enda lenger tilbake i honda historie kan vi gå på den motoren jeg har i min civic som kom på midten av 80 tallet (DOHC ZC). Den har 130hk og nærmere 160nm orginalt (i japan). den har ikke vtec og litt lenger slaglende. Med andre ord er den ikke like effektiv på toppen, og heller ikke like lav utvekling, og dermed har den "bare" 130hk (på 5700rpm). Men den har og litt mere moment mellom 2 og 3500rpm enn b16. Her er et bilde av dens moment kurve:

ZCdyno1.jpg

Her ser vi at denne og har en velig jevn og fin moment kurve.

 

Det er to store produsenter på suge motorer i verden, honda og bmw, og begge har sammlet inn "oscarer" for sine motorer i alle år, og jeg mener de er ca like bra. Forskjellen er at bmw satser på mere volum enn honda. Sammenligner man honda sine Type-R motorer med bmw sine M-motorer fra samme tids periode, så er de ganske like stilt.

Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!!

Karl Kristian Nyborg

Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med :=

Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår