olehenri Skrevet September 27, 2006 Rapporter Share Skrevet September 27, 2006 Kjørte ifra en m5 her om dagen jeg... (Og om de du kjørte ifra kappkjørte MED deg, så er nok ikke den 1.6 litern din original.) den er nok splitter orginal gitt Siter -- 99`200sx S14A Racing Edition-- 93 200sx S13 - Solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240-prosjekt Skrevet September 27, 2006 Rapporter Share Skrevet September 27, 2006 Jeg ser det har blitt en del fram og tilbake med BMW vs Honda her. Honda-folket sier at BMW har ineffektive motorer da deres 2.5 l yter 170hk (M52B25 fra 1995) og Hondas 1.6l B16B som yter 185hk. Og forskjellen i slagvolum er 0.9l. Litt speccs på begge motorene: M52B25: 170hk ved 5500rpm og 245nm ved 3950rpm. B16B: 185hk ved 8200rpm og 160nm ved 7500rpm. Som sikkert fler av dere vet er effekt en utregning av to variabler og en konstant. Formelen ser slik ut: (Dreiemoment (i Nm) * Turtall) /7024 = Effekt i hk. Eks på B16B: (160nm*7500) / 7024 = 171hk. Her ser vi at Hondamotoren har 171hk ved 7500rpm, mens BMW-motoren har 170hk ved 5500. Så, hvorfor må Hondamotoren ha 2000rpm mer for å ha samme effekt som BMW-motoren? Jo, pga lavere dreiemoment. Og samtidig, hvorfor yter Hondamotoren 15hk mer enn BMW-motoren på topp? Jo, Hondamotoren revver jo nesten 3000rpm mer. Men er det dermed sagt at Hondaen kjører fra BMWen ? (ja, mange ting som spiller inn her (vekt, utveksling etc), men for enkelhetens skyld sier vi at motorene står i identiske biler). Nei, det er absolutt ikke sikkert at Hondaen kjører fra BMWen. BMWen har en mye sterkere motor over hele registeret enn Hondaen. Mulig Hondaen vil kjøre fra BMWen fra 0-100, men fra 120-toppfart vil nok BMWen være raskere. Grunnen til det er at motstanden øker og at det krever mer KRAFT for å øke bilens hastighet ytterligere. På samme måte som hvis det kommer en motbakke. BMWen vil også være bedre egnet til tung last og tilhenger/campingvogn etc. Forskjellige motorer til forskjellig bruk. Som et praktisk eksempel kan jeg nevne at min russebuss hadde 170hk. (6.7l turbodiesel). Tror dere en 1.6 VTEC-motor hadde klart å rikke den bussen ? Nå har jeg aldri kjørt Honda, men svar meg gjerne på følgende spørsmål: - Hvordan er draget i en 1.6 VTi motor før VTECen slår inn? altså, mellomregister og bunndrag. - Hva er turtallet ved 100km/t i 5gir ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.NSX Skrevet September 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 27, 2006 Jeg ser det har blitt en del fram og tilbake med BMW vs Honda her.Honda-folket sier at BMW har ineffektive motorer da deres 2.5 l yter 170hk (M52B25 fra 1995) og Hondas 1.6l B16B som yter 185hk. Og forskjellen i slagvolum er 0.9l. Litt speccs på begge motorene: M52B25: 170hk ved 5500rpm og 245nm ved 3950rpm. B16B: 185hk ved 8200rpm og 160nm ved 7500rpm. Som sikkert fler av dere vet er effekt en utregning av to variabler og en konstant. Formelen ser slik ut: (Dreiemoment (i Nm) * Turtall) /7024 = Effekt i hk. Eks på B16B: (160nm*7500) / 7024 = 171hk. Her ser vi at Hondamotoren har 171hk ved 7500rpm, mens BMW-motoren har 170hk ved 5500. Så, hvorfor må Hondamotoren ha 2000rpm mer for å ha samme effekt som BMW-motoren? Jo, pga lavere dreiemoment. Og samtidig, hvorfor yter Hondamotoren 15hk mer enn BMW-motoren på topp? Jo, Hondamotoren revver jo nesten 3000rpm mer. Men er det dermed sagt at Hondaen kjører fra BMWen ? (ja, mange ting som spiller inn her (vekt, utveksling etc), men for enkelhetens skyld sier vi at motorene står i identiske biler). Nei, det er absolutt ikke sikkert at Hondaen kjører fra BMWen. BMWen har en mye sterkere motor over hele registeret enn Hondaen. Mulig Hondaen vil kjøre fra BMWen fra 0-100, men fra 120-toppfart vil nok BMWen være raskere. Grunnen til det er at motstanden øker og at det krever mer KRAFT for å øke bilens hastighet ytterligere. På samme måte som hvis det kommer en motbakke. BMWen vil også være bedre egnet til tung last og tilhenger/campingvogn etc. Forskjellige motorer til forskjellig bruk. Som et praktisk eksempel kan jeg nevne at min russebuss hadde 170hk. (6.7l turbodiesel). Tror dere en 1.6 VTEC-motor hadde klart å rikke den bussen ? Nå har jeg aldri kjørt Honda, men svar meg gjerne på følgende spørsmål: - Hvordan er draget i en 1.6 VTi motor før VTECen slår inn? altså, mellomregister og bunndrag. - Hva er turtallet ved 100km/t i 5gir ? ENDELIG EN FORNUFTIG SJEL SOM SER SAMMENHENGEN MELLOM ALT! TAKK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azzido Skrevet September 28, 2006 Rapporter Share Skrevet September 28, 2006 Jeg ser det har blitt en del fram og tilbake med BMW vs Honda her.Honda-folket sier at BMW har ineffektive motorer da deres 2.5 l yter 170hk (M52B25 fra 1995) og Hondas 1.6l B16B som yter 185hk. Og forskjellen i slagvolum er 0.9l. Litt speccs på begge motorene: M52B25: 170hk ved 5500rpm og 245nm ved 3950rpm. B16B: 185hk ved 8200rpm og 160nm ved 7500rpm. Som sikkert fler av dere vet er effekt en utregning av to variabler og en konstant. Formelen ser slik ut: (Dreiemoment (i Nm) * Turtall) /7024 = Effekt i hk. Eks på B16B: (160nm*7500) / 7024 = 171hk. Her ser vi at Hondamotoren har 171hk ved 7500rpm, mens BMW-motoren har 170hk ved 5500. Så, hvorfor må Hondamotoren ha 2000rpm mer for å ha samme effekt som BMW-motoren? Jo, pga lavere dreiemoment. Og samtidig, hvorfor yter Hondamotoren 15hk mer enn BMW-motoren på topp? Jo, Hondamotoren revver jo nesten 3000rpm mer. Men er det dermed sagt at Hondaen kjører fra BMWen ? (ja, mange ting som spiller inn her (vekt, utveksling etc), men for enkelhetens skyld sier vi at motorene står i identiske biler). Nei, det er absolutt ikke sikkert at Hondaen kjører fra BMWen. BMWen har en mye sterkere motor over hele registeret enn Hondaen. Mulig Hondaen vil kjøre fra BMWen fra 0-100, men fra 120-toppfart vil nok BMWen være raskere. Grunnen til det er at motstanden øker og at det krever mer KRAFT for å øke bilens hastighet ytterligere. På samme måte som hvis det kommer en motbakke. BMWen vil også være bedre egnet til tung last og tilhenger/campingvogn etc. Forskjellige motorer til forskjellig bruk. Som et praktisk eksempel kan jeg nevne at min russebuss hadde 170hk. (6.7l turbodiesel). Tror dere en 1.6 VTEC-motor hadde klart å rikke den bussen ? Nå har jeg aldri kjørt Honda, men svar meg gjerne på følgende spørsmål: - Hvordan er draget i en 1.6 VTi motor før VTECen slår inn? altså, mellomregister og bunndrag. - Hva er turtallet ved 100km/t i 5gir ? bare for å rette på noe så er det vel m50b25 på 192hk på e36 fra 91 og oppover. Ellers har du klart å skrive ned det jeg prøvde å presisere her tidligere... jeg har erfaring både med 1.8l vtec motoren til integra og m50b25. 2 helt forskjellige motorer til hvert sitt bruk. Siter _________________ - 02 Audi A4 avant 130hk tdi www.swfoto.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240-prosjekt Skrevet September 28, 2006 Rapporter Share Skrevet September 28, 2006 Azzido: hmm.. Wikipedia er ikke til å stole på da riktignok... stod faktisk 168hk der på en motor fra 1995. Selv stussa jeg over at det ikke stod 192, men fant ikke mer info. Så brukte det jeg hadde. Var viktig å få med rpm og moment og for å sammenlikne. Nippon: hehe. er ikke akkurat noen ingeniør på området, men har brukt litt tid på å lese osv. To vidt forskjellige motorer for hvert sitt bruk og hver sin smak. Noen tar morra, andre tar dattera. (mens jeg tar venninna og søstra..) Og for å understreke en ting: det er ikke det at BMW ikke KLARER å lage små motorer med mye effekt, men de vil ikke. Husk at BMW også konkurrerer i Formula 1. Motorer som går opp til 22000rpm og 650hk på 2.4l. Da legger vi BMW vs Honda død? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
olehenri Skrevet September 28, 2006 Rapporter Share Skrevet September 28, 2006 er jo ikke toppfart som er kult :D men bra det du skriver! :) Siter -- 99`200sx S14A Racing Edition-- 93 200sx S13 - Solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240-prosjekt Skrevet September 28, 2006 Rapporter Share Skrevet September 28, 2006 Nei, det er sladding som er kult. *mobbe mobbe* :P Takker for det :) Prøver bare å opplyse litt istedenfor å slenge ut "X er bedre enn Y fordi sånn er det bare".... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.NSX Skrevet September 28, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 28, 2006 Og fra denne linja begynner et nytt kapitel: Nå sitter jeg i sofaen med en eske der det står HONDATA S300 på.... muhahahah! ENDELIG!!! Kenneth!! Hvor er du??? Kom å lodde!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! PS. Jeg har lagt ut en kopi av Hondata S300 CD'n på ftp.nippon.no for de som liker å fordype seg i grafer og ditt og dall.... :D Det er bare å kopiere og "teste" funksjonaliteten på pc'n din... :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
en sei Skrevet September 29, 2006 Rapporter Share Skrevet September 29, 2006 Mitt neste prosjekt blir en 87 modell Civic med BMW motor. Fra en M5... :D M5 motor i en honda civic???...Høres ut som en meget dårlig kombo i mine ører. Er vel like lett å å montere en V8 eller V12. Lykke til med bygginga og ikke minst godkjenning. Forresten..hørt om turbo? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
olehenri Skrevet September 29, 2006 Rapporter Share Skrevet September 29, 2006 håper du ikke tok det inlegget seriøst? Siter -- 99`200sx S14A Racing Edition-- 93 200sx S13 - Solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
en sei Skrevet September 29, 2006 Rapporter Share Skrevet September 29, 2006 Gjorde nok det..Tore slutter jo aldri å forbause.dragcar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.NSX Skrevet September 29, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 29, 2006 Gjorde nok det..Tore slutter jo aldri å forbause.dragcar Har ombestemt meg.... Dropper M5-motoren. Setter oppi en rakettmotor med flytende nitrogen og to pakker Wasa knekkebrød! :doh Skal visst gjøre susen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MGR Skrevet September 29, 2006 Rapporter Share Skrevet September 29, 2006 Mitt neste prosjekt blir en 87 modell Civic med BMW motor. Fra en M5... :D Og så skal jeg ikke ha plastikk på bilen..... Blir bra tror jeg. :boxers Da kan jeg kjøre steinfort opp bakkene på Grønberg. For de er råbratte!! du får sikkert kjøpt 87" civic'n til mamma:P Siter -BMW e30 320 tramp drifter posjekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.NSX Skrevet September 30, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 30, 2006 Trollet i eska??? Jupp!!!! ...og så pakker vi ut stuffet...... :) ...og varmer opp bolten..... :) Her er OEM-chip'n fjernet....! In progress......!!! :) DONE!!!! Og takk til Kenneth!!! Du er en knupp!!! Har også montert sakene i bilen nå, lastet opp basemap'n, startet på første drag, kjørt en liten tur for å se på grafer og sånt artig....og justert på VTEC-innslag og sperre foreløpig. BJØRNSTAD BIL NESTE!!!!!!!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mistabeen Skrevet September 30, 2006 Rapporter Share Skrevet September 30, 2006 bare for å rette på noe så er det vel m50b25 på 192hk på e36 fra 91 og oppover. Ellers har du klart å skrive ned det jeg prøvde å presisere her tidligere... jeg har erfaring både med 1.8l vtec motoren til integra og m50b25. 2 helt forskjellige motorer til hvert sitt bruk. For å pirke litt i sallaten; e34 har også m50b25 motorn fra 91. Siter - '98 520iAT x '92 525i <oO=|||=Oo> BMW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.