Gå til innhold

sierra 2.8i blir varm.

Ranger emnet


btl

Anbefalte innlegg

Mens jeg kjørte smøg temperaturmåleren seg opp mot rødfeltet. Det er noe jeg ikke setter pris på. Jeg vil ikke koste på bilen noen mer eller mindre dyre reperasjoner, samt at jeg får mindre tillit til bilen. Jeg vil ikke at det skal skje noe tull, spesielt når jeg skal frem og tilbake fra jobb, eller hjem sent om natta.

 

Jeg lurer på hvorfor dette skjedde. Jeg vet at slutekoplingen på vifta mi er dårlig. Jeg sjekket denne når jeg endelig hadde kommet meg hjem. Det fantes ingen motstand i vifta. Men så lenge bilen har fart på seg, skal den vel ikke bli varm? jeg kjørte i 30km/t når den ble varm. Kanskje jeg skal skjære ett lite hull i grillen, slik at det kommer litt mer luft inn i radiatoren?

 

Jeg sjekket også at det var vann på motoren.

 

Min siste idé er at vannpumpa er dårlig. Jeg varmkjørte motoren for noen dager siden, og plutselig ville den ikke mer, men da hadde jeg ikke vann på motoren. Etter at jeg fylte vann på motoren, startet den og gikk som før.

 

Hjelp!...snella

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by btl

Mens jeg kjørte smøg temperaturmåleren seg opp mot rødfeltet. Det er noe jeg ikke setter pris på. Jeg vil ikke koste på bilen noen mer eller mindre dyre reperasjoner, samt at jeg får mindre tillit til bilen. Jeg vil ikke at det skal skje noe tull, spesielt når jeg skal frem og tilbake fra jobb, eller hjem sent om natta.

 

Jeg lurer på hvorfor dette skjedde. Jeg vet at slutekoplingen på vifta mi er dårlig. Jeg sjekket denne når jeg endelig hadde kommet meg hjem. Det fantes ingen motstand i vifta. Men så lenge bilen har fart på seg, skal den vel ikke bli varm? jeg kjørte i 30km/t når den ble varm. Kanskje jeg skal skjære ett lite hull i grillen, slik at det kommer litt mer luft inn i radiatoren?

 

Jeg sjekket også at det var vann på motoren.

 

Min siste idé er at vannpumpa er dårlig. Jeg varmkjørte motoren for noen dager siden, og plutselig ville den ikke mer, men da hadde jeg ikke vann på motoren. Etter at jeg fylte vann på motoren, startet den og gikk som før.

 

 

Hjelp!...snella

 

Tipper at termostaten din er gåen, eller at du har luft i systemet slik at det ikke blir sirkulasjon. Dette er iallefall det jeg, ville ha trodd sånn helt uten videre. 30 kmt er ikke så fort og da kjøler ikke lufta så veldig mye. Ettersom du mista all vannet så vil jeg tro vasspumpa er gåen og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt enstund etter at dette skjedde. Har blant annet kjørt Oslo- Lillehammer- Oslo. Hvordan finner jeg ut om vannpumpa er gåen. Termostaten er ganske ny.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Celikar

Hvis vannpumpa er gåen hjelper nok ikke følgende så mye, men du kan koble radiatorvifta forbi temp-releet så vifta går hele tiden når motoren er i gang. Vil hjelpe litt midlertidig til du finner en løsning.

 

heisann.

Jeg har ikke elektrisk vifte. Jeg har rettstilt motor, ikke tverrstilt. Vifta er mekanisk og blir drevet av en viftereim.

 

Men her er mitt neste spørsmål!

Vil vannpumpa i det hele tatt pumpe vann rundt i motoren hvis den er defekt?

Hvordan oppfører en defekt vannpumpe seg?

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by btl

 

heisann.

Jeg har ikke elektrisk vifte. Jeg har rettstilt motor, ikke tverrstilt. Vifta er mekanisk og blir drevet av en viftereim.

 

Men her er mitt neste spørsmål!

Vil vannpumpa i det hele tatt pumpe vann rundt i motoren hvis den er defekt?

Hvordan oppfører en defekt vannpumpe seg?

 

Om du tar av reima til vannpumpa, kan du prøve å rikke på reimhjulet som går inn til pumpa. Om det er slark der, er det en idé å skifte den. Men jeg vil heller tro det er termostaten din som ikke fungerer skikkelig. Sikker på du har mekanisk vifte? Om du ikke har det kan det jo alltids være føleren til den som er gåen..

97' Transporter T4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg er sikker på at jeg har mekanisk vifte. Vifta sitter på vannpumpehjulet som blir drevet av 2 viftereimer. I den vifta sitter det en slurekopling. Når motoren er varm, skal vifta være tung å dra rundt, og når motoren er kald, skal vifta gå lett rundt. Denne slurekoplingen blir ikke hard. Den er lett samme hvor varm motoren er.

 

Det er nok ikke termostaten (tror jeg). Termostaten sin oppgave er å holde motoren varm. Den skal holde kjølevannet inni motoren og åpne og slippe ut vann til radiatoren når vannet blir rundt 90 grader +/-. Det spørs litt på biltype. En defekt termostat åpner vanligvis fortidlig. Det medfører at motoren ikke blir varm. Dette medfører at motoren utsettes for mer slitasje, og bensinforbruket øker.

 

Temperaturen på motoren min er gjevnt mellom min og max temperaturså lenge jeg har god fart. (Over 60km/t).

 

Men det som skjer feil i bilen min, er at enten så fungerer ikke vannpumpa ordentlig, så vannet blir værende inni motoren uten å bli pumpet ut. Eller så fungerer ikke kjølingen (slurevifta). Det kan sikkert være andre ting som er feil, men jeg har nesten utelukket at det kan være termostaten.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ingen giver til mekanisk drevetvifte.

Det er en slurekopling som styrer hastigheten på den.

 

Vifta/propellen går hele tiden, men med forskjellig tempo avhengig av slurekoplingen som vifta sitter på.

Når motoren er kald/normal arbeidstemperatur, slurer vifta mye med den hensikt å ikke ta mye effekt fra motoren og den kjøler lite. Når motoren blir varm, slurer ikke vifta like mye, og vifta tar mer effekt fra motoren. Når slurekoplingen er hard, går vifta nesten like fort rundt som motoren, og da kjøler den radiatoren.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by btl

Jepp, jeg er sikker på at jeg har mekanisk vifte. Vifta sitter på vannpumpehjulet som blir drevet av 2 viftereimer. I den vifta sitter det en slurekopling. Når motoren er varm, skal vifta være tung å dra rundt, og når motoren er kald, skal vifta gå lett rundt. Denne slurekoplingen blir ikke hard. Den er lett samme hvor varm motoren er.

 

Det er nok ikke termostaten (tror jeg). Termostaten sin oppgave er å holde motoren varm. Den skal holde kjølevannet inni motoren og åpne og slippe ut vann til radiatoren når vannet blir rundt 90 grader +/-. Det spørs litt på biltype. En defekt termostat åpner vanligvis fortidlig. Det medfører at motoren ikke blir varm. Dette medfører at motoren utsettes for mer slitasje, og bensinforbruket øker.

 

Temperaturen på motoren min er gjevnt mellom min og max temperaturså lenge jeg har god fart. (Over 60km/t).

 

Men det som skjer feil i bilen min, er at enten så fungerer ikke vannpumpa ordentlig, så vannet blir værende inni motoren uten å bli pumpet ut. Eller så fungerer ikke kjølingen (slurevifta). Det kan sikkert være andre ting som er feil, men jeg har nesten utelukket at det kan være termostaten.

Hvis du ikke har noen lekkasjer har du egentlig bare tre muligheter: Termostat som ikke åpner, defekt toppakning(er) eller at kjølesystemet har grodd igjen i en trang kanal, f.eks varmeapparatregistret! Skift termostat og prøv, den koster jo ikke mye, og er enkel og skifte! Når du har skifta setter du bilen med fronten høyt og løsner lokket på kjølevæskebeholderen! La den gå på tomgang et kvarters tid for og få ut luft!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår