Gå til innhold

Historie om logoen til merket ditt..

Ranger emnet


Hansy

Anbefalte innlegg

Ja,vet du historien om logoen til merket eller bilmodellen din?

 

Noen logoer må vel ha noen spesielle grunner for at de er akkurat slike,jeg lurer :)

98` Alfa Romeo 156 TS - Grigio chiaro

93` Alfa Romeo 155 TS - Spazio blue

95` Alfa Romeo 155 TS - Rosso

(X) 95` Alfa Romeo 155 TD - Rosso

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.mitsubishi.com/e/group/mark.html

 

 

 

The name "Mitsubishi" refers to the three-diamond emblem. "Mitsubishi" is a combination of the words mitsu and hishi. Mitsu means three. Hishi means water chestnut, and Japanese have used the word for a long time to denote a rhombus or diamond shape. Japanese often bend the "h" sound to a "b" sound when it occurs in the middle of a word. So they pronounce the combination of mitsu and hishi as mitsubishi.

 

Yataro Iwasaki, the founder of the old Mitsubishi organization, chose the three-diamond mark as the emblem for his company. The mark is suggestive of the three-leaf crest of the Tosa Clan, Yataro's first employer, and also of the three stacked rhombuses of the Iwasaki family crest.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAR hadde en oversikt etter det jeg husker i 1999.

 

BilNorge.no har vel en god del av oversikter etter både hva merket betyr og modellene der..

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BilNorges bilmerkenes historie:

http://www.bilnorge.no/vis_artikkel.php3?aid=15717

F.eks:

Alfa Romeos emblem er omtrent ikke forandret siden starten i 1910, til tross for at det kanskje er det mest kontroversielle bil-symbolet sett med det moderne verdenssamfunnets øyne. Det runde emblemet er delt i to: Venstre halvdel er et pilegrimskors som hyllest til korsfarernes erobring av Jerusalem. Det har vært Milanos byvåpen siden 1200-tallet og benyttes også i banneret til fotballklubben AC-Milan.

 

Historien bak emblemets høyre halvdel er mer komplisert: Den kronede slangen skal ha vært motivet på et skjold som tilhørte en sarasener (middelalderens betegnelse på en muslim). Denne saraseneren falt i kamp mot en korsfarer av den lombardiske slekten Visconti, som overtok skjoldet – og dermed slangemotivet- som familiesymbol. Når det gjelder figuren som slukes av slangen, har den muligens forestilt en korsfarer, men siden symbolet ble beslaglagt av motparten går vi ut fra at våre kilder som hevder at det fra da av forestiller en sarasener, har trukket en logisk slutning. Uten at vi dermed trekker forhastede konklusjoner om at emblemet er årsaken til at de fleste yngre, velsituerte innvandrere i Norge foretrekker Alfa Romeos konkurrenter av tyske fabrikata. Men det finnes også en historie om at mennesket i slangens gap er et barn som Visconti-ridderen reddet ved å drepe slangen.

 

I hvert fall kom slangesymbolet til å pryde Torre del Filarete på Visconti-familiens palass i Milano. I følge Ståle Skogen, en norsk Alfa Romeo-entusiast, sto den unge designeren Romano Cattaneo, bror av Isotta Fraschinis sjefsdesigner Giustino Cattaneo og nærmeste medarbeider til Alfas daværende sjefsdesigner Giuseppe Merosi, en dag og ventet på trikken på Piazza Castello foran palasset da han fikk øye på symbolet. Cattaneo skal ha ment at kombinasjonen av byvåpen-korset og Visconti-slangen var ideell som logo for Alfa – i hvert fall kunne ingen være i tvil om det nye bilmerkets tilknytning til Milano med en logo som kombinerte disse motivene!

 

I følge Per André Kulbraaten, medlem i Klubb Alfa Romeo Norge, ble logoen fullført i all hast da Alfa-grunnleggerne skulle registrere seg i Milanos handelsregister. De la en blå sirkel med teksten ”Alfa” og ”Milano”, adkilt av en løs tauknute på hver side, rundt de beskrevne motivene. Teksten ble selvsagt utvidet til ”Alfa Romeo Milano” etter Romeos overtakelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

STAR1.jpg

I 1926 fusjonerte de to eldste bilfirmaene Benz & Cie. og Daimler-Motoren-Gesellschaft til ett selskap, Daimler-Benz AG.

 

Et handelsmerke som omfattet emblemene til de to selskapene ble laget: den etterhvert så berømte tre-armede stjernen til Daimler omgitt av navnene "Mercedes" og "Benz".

Dette merket brukes fremdeles på noen av Mercedes-Benz modellene.

 

Gottlieb Daimler tegnet stjernen i 1870-årene, både som en lykkestjerne for bilene hans, men også for å symbolisere motoriserte kjøretøy på land, til sjøs og i luften. Siden da har Mercedes-stjernen stått som et symbol for kvalitet og sikkerhet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva står Mini-Logoene for?

Austin – navnet kommer fra fabrikkens grunnlegger Herbert Austin, som for øvrig bygde sine første biler hos Wolseley før han startet egen virksomhet. Den opprinnelige Austin-logoen så ut som den var hentet fra en offentlig institusjon som postverk eller jernbaneverk: massive utslåtte vinger med ratt og rattstamme mellom seg. Det fantes alternativt et enkelt ”Austin” i formskrift. Etter krigen lekte merket litt med en globus-logo og hadde gjennom 50-tallet en bevinget A som panserfigur. I 1952 dukket det opp noe som så ut som et heraldisk byvåpen (men fra hvilken by?), muligens for at Austin skulle få et minst like fin logo som Morris hadde – det var dette året de gikk sammen til BMC. Denne logoen i forenklet form er også å se på tidlige Austin Mini.

 

Morris-navnet er i likhet med Austins etter bedriftens grunnlegger, William Morris, senere adlet til lord Nuffield. Morris-logoen er et skjold som viser en rød okse som vader over tre blå, bølgende horisontale linjer. Motivet er hentet fra produksjonsbyen Oxfords byvåpen.

 

Både Austin og Morris ble også markedsført under BMC-logoen. Dette var en fargeglad sløyfe med konsernets navn i gult på rød bunn, det hele omkranset av en rysjet sirkel i rødt, hvitt og blått. De sterke og glade fargene så ut som en blanding av 17.mai-pynt og en hedersmedalje BMC hadde tildelt seg selv, men de tjente hensikten som magnetisk blikkfang på brosjyrer og i annonser.

 

British Leyland hadde en mye trøttere logo enn forgjengeren BMC, med en L for Leyland inne i et firebladet skovlhjul, og alltid i kun to farger. Gjesp. Det enda senere Austin Rover Group ga Mini samme symbol som sine øvrige merker: Et antall vinklede streker, noen i blått og andre i grønt, som hver skulle representere et merke. Siden antallet merker varierte, varierte også antall striper nær sagt år for år...

 

Rileys logo var en rombe med spissene opp, ned og til sidene. I midten sto merkenavnet elegant formskrevet i hvitt på blå bunn. Rundt noen av disse logoene fantes en ramme med teksten: As old as the industry – as modern as the hour. Et stilig og lett gjenkjennelig varemerke. Riley-familien drev veveri etter den industrielle revolusjonen før de gikk over til sykkelproduksjon i 1880-åra. William Riley grunnla i 1896 Riley Cycle Co. og to år senere bygde hans sønn Percy den første Riley-bilen.

 

Wolseley-merket stammer fra irskfødte Frederick York Wolseley, som grunnla en produksjonsbedrift for saueklippmaskiner i Sydney, Australia i 1887 og en filial i engelske Birmingham to år senere, der Herbert Austin ble ansatt som daglig leder. Austin utviklet produktutvalget til også å omfatte verkstedutstyr og sykkeldeler, og fra 1896 motoriserte trehjulere – Wolseleys første ”biler”. Også andre engelske bil-storheter som William Morris (som Mr. Austin etter hvert likte dårlig) og John Davenport Siddeley var innom Wolseley i starten av sine karrierer. Wolseleys logo var en hudfarget oval som inneholdt merkenavnet i rød skrift. W-en var formet som noe som lignet en stemmegaffel – eller kanskje bladet fra en av deres sauesakser? Rundt ovalen lå en vakker forkrommet laurbærkrans. Det mest særpregede med logoen var utvilsomt at den som satt på toppen av grillen var belyst innenfra. Så man en motgående bil i mørket med et svakt lyspunkt mellom hovedlyktene, kunne man være rimelig sikker på at det var en Wolseley som kom i mot.

 

Innocenti-navnet har ikke noe med uskyldighet å gjøre, men er hentet fra konsernets gründer, den opprinnelige stålrørprodusenten Ferdinando Innocenti. De brukte alltid en liten i som logo, ofte kombinert med hele merkenavnet eller sammensatt med British Leylands ”L i skovlhjul”-logo.

 

Minis egen logo var fra starten like enkel som bilen selv: Et slags stilisert skjold i svart og krom med merkenavnet øverst. Ikkeno’ gloss eller flæsj. Enkelheten ble overført til den nye generasjonen Mini, der merkenavnet fremstår i krom på en sirkulær svart bunn, med enkle kromvinger på begge sider som henspeiler på klassisk, britisk logo-tradisjon.

'10 Audi A4 Allroad 2.0TDI 170HK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår