Gå til innhold

Jording

Ranger emnet


zews^^

Anbefalte innlegg

Har nå begynt å tenke på å oppgradere kablene i motorrommet på Passaten min. Orginalt ligger det noe som ligner på 10-16 kvadrat fra batteri til jord, dynamo til batteri og fra motor til jord.

 

Fra dynamo til batteri og batteri til jord er greit, tenkte å koble en 20 kvadrat i parallell på kablene der. Fra dynamo til batteri er kabelen latterlig lang, ca. 2 meter vil jeg tro. Ikke noe problem å legge en på 0,5 meter istedet :)

 

Men jeg lurer på hvordan jeg skal gjøre fra motor til jord. Kommer ikke til noen jordingspunkter i nærheten da det er ganske trangt. Derfor lurer jeg på å jorde fra motor til minus på batteri. har sett dette vært gjort her på forumet og lurer på om det er lurt? Og viss jeg gjør det, bør jeg da fjerne det orginale kabelen som er jordet i karroseri?

 

Og bak i bagasjerommet, lønner det seg med felles jordingspunkt? Eller så korte kabler som mulig? Og viss jeg har batteri bak skal jeg jorde det skikkelig og alt det andre på batteriet?

 

Takk for svar :)

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jord i motorrommet:

Ny jord fra batteri til gods, og se til at dynamo har skikkelig jord mot motor og legg evt en kabel mellom gods og motor.

Du trenger ikke fjerne gammel kabling, med mindre det blir hengende å slenge nedi der da.

 

Jording bak:

Ja det lønner seg med felles jording, kommer jo også helt an på hvor du har dette punktet, men om du finner noe sånn ca midt mellom komponentene som skal jordes er det jo greit :)

Batteri jordes til gods sammen med forsterkere osv.

 

Legg gjerne en 8mm2 "jordingskabel" mellom jordingspunktet til forsterkerene og den bolten du kan skru inn bak på spilleren.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jord i motorrommet:

Ny jord fra batteri til gods, og se til at dynamo har skikkelig jord mot motor og legg evt en kabel mellom gods og motor.

Du trenger ikke fjerne gammel kabling, med mindre det blir hengende å slenge nedi der da.

 

Jording bak:

Ja det lønner seg med felles jording, kommer jo også helt an på hvor du har dette punktet, men om du finner noe sånn ca midt mellom komponentene som skal jordes er det jo greit :)

Batteri jordes til gods sammen med forsterkere osv.

 

Legg gjerne en 8mm2 "jordingskabel" mellom jordingspunktet til forsterkerene og den bolten du kan skru inn bak på spilleren.

 

Men fra motor til jord kommer jeg ikke til noe jordingspunkt i nærheten. Lurte derfor på å jorde direkte på batteriet slik som f.eks. Matador her på forumet har gjort.

 

Mellom jordingen til forsterkerene og spilleren? For å unngå skade på jordingen inne i spilleren dette? Har faktisk en passende 6mm2 liggende :)

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må ikke koble opp til minus polen i batteriet da det blir mye pess og enkelte vil ha det praktisk men rent teoretisk er best å jorde de kablene som skal trekke mest strøm til minus polen, husk at den kablen som går fra minus poklen ned til jord bør være så kort som mulig og av stor tversnitt, hvor mye det er avgjørende for den direkte lyden er uvist men ved daglig bruk kan jeg ikke merke det minste qantidning til disco lys og ladde spenningen er ganske stabil og. Jordings punktet til batteriet foran er et av skru hullene til batteri festet som er like ved... ;) mener det er et bedre bilde av den i bilder av Escorten og batteriet på den -ellers ligger her på pcn muligens :)

 

ang batterier bak er kortest mulig kabler til jord -særlig mellom minus polen- minus kablen til ampen bør være så kort som mulig men personlig foretrekker jeg å bruke kablene mellom terminalene på ampen og jordings punktet på batteriet eller polene på batteriet.

 

Ellers har sterke strøm teknikk mye teori rundt det som er optimal/å anbefale men absolut ingen nødvendighet for at det skal bli bra ;)

 

like til!!

 

og det var på tide du skulle bytte ut den lange jordings kablen. sett en kabel mellom chassiset til dynamo og batteriet, kablen melom motor og chassis er bare til startteren så den har ingen betydning og er uviktig... ;) så lenge du bruker en annen mellom dynamo og batt som sagt...

 

fordeligns block er greie de men desverre kan fort gi dårlig kontakter over tid, derfor det er best uten fordelings bokser... men det er self praktisk ellers veldig lurt å bruke kontakt spray av og til på de ;)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

matador: Akkurat nå går det kun kabel fra dynamo til plusspolen. Jordingen er tatt mellom motor og karosseri. Men tror jeg går for 20 kvadrat fra dynamo til plusspolen og fra chassi på dynamo til minuspolen nå ja, som du påpekte :) Ser at det blir det enkleste. Fra batteri til jord er det ca. 15-20cm kabel, denne vil nok bli 33 kvadrat + orginal.

 

Har fått kjøpt inn all kabling nå så jeg har noe å holde på med ihelgene når jeg er hjemme fra hybel.

 

IMG_1621.jpg

 

Ellers blir det lagt 33 kvadrat bakover til bagasjerom der det vli stå en Audison LRx1.400 som skal levere 650W RMS + en 4-kanaler til frontsettet. Regner med at batteriene vil bli 2 stk Optima Yellow top, et "vanlig" på 55Ah foran og et mindre på 41Ah bak. Så får vi satse på at det blir ferdig en gang iløpet av sommeren :)

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår