Gå til innhold

The Peugeot 360 Cabriolet, One Week "Jalla" Carputer Project

Ranger emnet

deleted

Anbefalte innlegg

Hehe, tror det skal bli helt greit jeg.

Om jeg kan dette er vel kanskje et anna spørsmål. Har vel egentlig gjort det slik jeg har blitt fortalt at en skal gjøre det med å ikke legge strøm og signal kabler på samme side.

Carputern funker fint ihvertfall, den har jeg testet innendørs nå i 24 timer både med Road Runner og Centrafuse. Den oppfører seg som den skal ihvertfall.

Testet jo anlegget så vidt når jeg var ferdig med å koble kablene. Det var ihvertfall ikke no "bromming" pga støy på signal kabelen så noe riktig har jeg ihvertfall gjort :)

på meg virker det da som du har ganske greit med peiling, tenker da også på celica prosjektet ditt som her helt sjef!

om ikke annet da så har du peiling i kabeltrekking :bump :D

noe uvanlig valg av bil kanskje bare ??? pygg cab er jo ikke akkurat noe velbrukt anlegg/prosjekt bil... (eller?) :P :D :P

1988 - Bmw 325ix touring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

på meg virker det da som du har ganske greit med peiling, tenker da også på celica prosjektet ditt som her helt sjef!

Hehe, er litt anderledes med Celica projectet. Der har jeg flinke folk rundt meg til å veilede og guide meg under hele prosessen og det projectet har et helt annet budskjett eller kostnads ramme om du vil.

Her på 306'en har jeg bare brukt det jeg har lært til nå angående bilstereo montering. Har jo allerede vært gjennom en del av dette i Celica projectet og tatt lærdom av det.

noe uvanlig valg av bil kanskje bare ??? pygg cab er jo ikke akkurat noe velbrukt anlegg/prosjekt bil... (eller?) :P :D :P

Hehe, for å være helt ærlig er Cabroleter elendig egnet ti å bygge bilstereo i. Du har jo ikke no tak så du spiller vel mest for kråka. I en slik bil som denne ser ihvertfall jeg ingen vits i å bruke feks 150 000 på anlegg, demping og anna utstyr. Det vil vel aldri bli like bra som i en vanlig bil uansett hva en gjør tror jeg.

Bilen generelt har alt for dårlig plass til at jeg kunne gjort noe lignende med denne bilen som jeg holder på med på Celicaen. Det er også hovedgrunnen til at denne bilen "has to go"

Når jeg først begynte å tenke på å bygge bilstereo tok jeg en titt i 306'en det tok meg akkurat 5 minutter å innse at den ikke var egnet til å bygge et slikt anlegg som jeg bygger i Celicaen. Akkurat derfor bestemte jeg meg for å kjøpe en Celica T23 til å bygge anlegg i.

For de som eventuelt har inbilt seg at jeg har noen som helst bil interesse og har valgt biler utifra det har tatt grundig feil. For å svare konkret, 306'en er grei til å bygge et helt valig anlegg i med 1 forsterker og CD spiller.

I det du skal begynne med indash skjermer, flere forterkere, kondiser mm så blir 306 Cab'en en håpløs bil og jobbe med. Center consollen er dust laget, det er meget begrenset plass i bagasje rommet, bilen har ikke intern hjulbrønn du kan legge extra batterier eller bygge sub kasse i osv.

Men her er ihvertfall status på 306 projectet:

Okay, får jeg vel si meg ferdig med testingen av Carputern til bilen.

CF har fungert stabilt i over 30 timer med konstant spilling, Road Runner har gått i 24 timer og alt ser ut til og funke fint.

Har instalert noen extra skins til Road Runner inkludert ett med med roterende logoer i macromedia eller er vel Adobe Flash det heter nå.

Her er noen screenshots av Road Runner i aksjon med et alternatift skin

Road_Runner_01.JPG

Road_Runner_02.JPG

Road_Runner_03.JPG

Road_Runner_04.JPG

Dette er kanskje bare meg, men jeg synes rett og slett Road Runner rett og slett er for kjedlig og har alt for lite funksjoner.

Nå har jeg riktignok gjort slik at Carputern kjører både CF og RR slik at du som bruker selv kan velge hvem frontend du vil bruke.

Toyota Celica T23 (2000 Modell)

Peugot 306 Cab (2000 Modell tror jeg)

Nissan Sunny (Ingen ide om hvem årsmodell dette er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, er litt anderledes med Celica projectet. Der har jeg flinke folk rundt meg til å veilede og guide meg under hele prosessen og det projectet har et helt annet budskjett eller kostnads ramme om du vil.

det er klart, det er noe helt annet... men du viser da at du har ganske bra med kunnskap... om du ikke hadde det da du begynte så har du fått det og får det nå!!

med tanke på det oppsettet du har satt opp på pyggen, i forhold til celican, er det klart det er en annen kostnads og ikke minst tidsramme på prosjektet, men ser da ut som cab'en blir både fin og gjennomført..

og btw: bra både CF og Road runner funker fjell! ser ut til å bli fett!

keep it up!

1988 - Bmw 325ix touring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er klart, det er noe helt annet... men du viser da at du har ganske bra med kunnskap... om du ikke hadde det da du begynte så har du fått det og får det nå!!

Hehe, Kunne ikke no om bilstereo eller bil 5 måneder siden, men må si jeg har lært utrolig mye om både bilstereo og bil de siste mnd, var jo helt blank på alt på disse områdne. Kan jo forsåvidt enda minimalt om bil, men lærer noen terinologier, hvordan en demonterer en bil invending, hva E merking og TUV er, lover og regler for hva som kan monteres osv. Generelt er jeg veldig fornøyd med lærdommen jeg har tatt av dette de siste månedene.

med tanke på det oppsettet du har satt opp på pyggen, i forhold til celican, er det klart det er en annen kostnads og ikke minst tidsramme på prosjektet, men ser da ut som cab'en blir både fin og gjennomført..!

Joda, skal jo gjøre ting ordentlig og så pent som mulig i 306'en også. Det at jeg skal bruke kort tid på det betyr jo ikke at jeg skal slurve eller gjøre en dårlig innstalasjon.

Generelt når jeg gjør ting enten det er i jobb sammenheng eller project sammenheng slik som dette gjør jeg alltid ting grundig og etter beste min emne.

og btw: bra både CF og Road runner funker fjell! ser ut til å bli fett!

keep it up!

Hehe, får igjen 306'en senest Mandag håper jeg. Må prioritere noe annet enn denne bilen på Mandag og Tirsdag, men på Onsdag regner jeg med å kunne fortsette på 306 Projectet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med tanke på alt man lærer av sånne og andre prosjekter for den saks skyld, frister det å sette i gang med noe sånn at man får litt basic knowledge.. hvis u skjønner hva jeg mener..

selv er jeg veldig usikker på dette med hva som lovlig kan monteres og ikke, TÜV og de greine der men håper på å lærer mer når jeg får handlet bil..

noe som skjer i nærmeste framtid forhåpentligvis.. ;)

greit å gjøre ting ordentlig når man først setter i gang... får igjen for de ekstra timene senere, enten ved salg eller bare for show..

syns du gjør en veldig bra jobb..! fortsett sånn!

looking forward to a update ;) :)

1988 - Bmw 325ix touring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at mandag som kommer er en helligdag :(

Blir kult å se hvordan dette utvikler seg, gleder meg hehe

Arrrrrgh!!! Stemmer det... Tirsdag da.

med tanke på alt man lærer av sånne og andre prosjekter for den saks skyld, frister det å sette i gang med noe sånn at man får litt basic knowledge.. hvis u skjønner hva jeg mener..

Helt klart ingen dum ide. Så lenge en har intressen og tid hvorfor ikke. En trenger jo ikke gjøre det så sinnsykt dyrt heller. Et Carputer oppsett med skjerm bør en greie å få til under 5000,- om en nøyer seg med en standard Touch Screen og et epia 1300sp kort og et enkelt kabinett.

selv er jeg veldig usikker på dette med hva som lovlig kan monteres og ikke, TÜV og de greine der men håper på å lærer mer når jeg får handlet bil..

noe som skjer i nærmeste framtid forhåpentligvis.. ;)

Kan jo egentlig minimalt om dette selv. Derfor spør jeg Ketil og streetdesign.no gutta om masse bilting som sikkert er helt latterlige og elementære for dem som jeg personlig har 0 peil på.

Jeg vet at jeg ikke er verdens letteste kunde for hverken http://www.audio-art.no eller http://www.streetdesign.no og setter stor pris på at de begge gidder å ta seg tid til å sjekke priser og svare på spørsmålene jeg kommer med. Får håpe at de holder ut noen måneder til med maset mitt.

En ting er ihvertfall helt sikkert det er UTROLIG TUNGT og VANSKELIG å holde på med sånt som dette her om de du har tenkt å handle fra ikke tar deg seriøst eller ikke er intresert i å yte service.

Generelt har jeg fått god service over alt hvor jeg har bestilt ting bortsett fra http://www.styling-tech.no som virker heller lite intresert i å yte noen som helst service ovenfor meg. Dekk\felg tilbudet kom ikke på mail igår derfra som ble lovet. Vi får se om Veilside kit'et til Celicaen dukker opp innen 2 UKER som LOVET (Jeg teller dagene nå), hvis ikke får jeg be om å få depositumet tilbakebetalt omgående. Hjelper ikke om det kommer etter 3 UKER nå, tolmodighenten min med http://www.styling-tech.no er slutt

Greit å gjøre ting ordentlig når man først setter i gang... får igjen for de ekstra timene senere, enten ved salg eller bare for show..

syns du gjør en veldig bra jobb..! fortsett sånn!

looking forward to a update ;) :)

Joda, er enig i det. Slruver en må en bare gjøre ting på nytt, eller så ender du opp med et dårlig resultat. Oppdateringer kommer så fort jeg får igjen 306 fra verkstedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart ingen dum ide. Så lenge en har intressen og tid hvorfor ikke. En trenger jo ikke gjøre det så sinnsykt dyrt heller. Et Carputer oppsett med skjerm bør en greie å få til under 5000,- om en nøyer seg med en standard Touch Screen og et epia 1300sp kort og et enkelt kabinett.

Kan jo egentlig minimalt om dette selv. Derfor spør jeg Ketil og streetdesign.no gutta om masse bilting som sikkert er helt latterlige og elementære for dem som jeg personlig har 0 peil på.

Jeg vet at jeg ikke er verdens letteste kunde for hverken http://www.audio-art.no eller http://www.streetdesign.no og setter stor pris på at de begge gidder å ta seg tid til å sjekke priser og svare på spørsmålene jeg kommer med. Får håpe at de holder ut noen måneder til med maset mitt.

En ting er ihvertfall helt sikkert det er UTROLIG TUNGT og VANSKELIG å holde på med sånt som dette her om de du har tenkt å handle fra ikke tar deg seriøst eller ikke er intresert i å yte service.

Generelt har jeg fått god service over alt hvor jeg har bestilt ting bortsett fra http://www.styling-tech.no som virker heller lite intresert i å yte noen som helst service ovenfor meg. Dekk\felg tilbudet kom ikke på mail igår derfra som ble lovet. Vi får se om Veilside kit'et til Celicaen dukker opp innen 2 UKER som LOVET (Jeg teller dagene nå), hvis ikke får jeg be om å få depositumet tilbakebetalt omgående. Hjelper ikke om det kommer etter 3 UKER nå, tolmodighenten min med http://www.styling-tech.no er slutt

Joda, er enig i det. Slruver en må en bare gjøre ting på nytt, eller så ender du opp med et dårlig resultat. Oppdateringer kommer så fort jeg får igjen 306 fra verkstedet.

syns det er kult med carputer, men virker veldig komplisert...

det jeg har sett og ikke minst lest om det du har gjort, og det du har skrevet om carputere, får det til å virke litt lettere og ikke fult så vanskelig som jeg først trodde.. :) :)

håper å få til en carputer i min egen bil når den tid kommer... ;)

synd http://www.styling-tech.no ikke ønsker å yte service til deg, som de to andre firmaene har gjort og ikke minst gjør!

får håpe de gjør som lovet da hvertfall! hvis ikke har de bevist at de ikke er til å stole på... :deng

det er jo god PR om ikke annet hvertfall"!!! det at de hjelper deg nå gjør vel at du kanskje velger å handle fra de i framtiden, for du vet de yter god service og har god kvalitet på det de leverer!

noe som også syns for oss som leser denne posten og om celica prosjektet!

1988 - Bmw 325ix touring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det er kult med carputer, men virker veldig komplisert...

det jeg har sett og ikke minst lest om det du har gjort, og det du har skrevet om carputere, får det til å virke litt lettere og ikke fult så vanskelig som jeg først trodde.. :) :) !

Vel, et base oppsett med feks road runner eller centrafuse som frontend på en Carputer er ikke spesielt vansklig å sette opp. Først instalerer du windows, 2 codec pakker, og en frontend feks centrafuse eller road runner. Eneste som er litt kiipt er å sette prioriteten på codec's som skal brukes.

synd http://www.styling-tech.no ikke ønsker å yte service til deg, som de to andre firmaene har gjort og ikke minst gjør!

får håpe de gjør som lovet da hvertfall! hvis ikke har de bevist at de ikke er til å stole på... :deng

Synes det er kjedlig jeg også. Er somregel en ganske grei og tolmodig kar å ha med å gjøre. I det siste har det oppstått en del rot og tull, noe som jeg ikke skal legge skul på at har tatt litt på humøret. Enkelte menesker skjønner tydligvis bare ting om en snakker til dem med STORE BOKSTAVER. Det er synd at det skal være slik.

Har faktisk motatt mail fra http://www.styling-tech.no med et helt kurrant tilbud på felger til Celicaen, men det har krevet utallige mail og "kjefting" på telefon. Jeg får se om styling kitet blir levert innen tidsfristen nå, går det i orden får jeg vel vurdere tilbudet seriøst. Skal sjekke opp priser hos et par levrandører til før jeg bestemmer meg uansett.

Men nå til project status:

Er 100% ferdig med configurasjonen av Windows, Codecs, Road Runner og Centrafuse nå.

Da jeg personlig HATER video avspilling i feil aspect ratio har jeg valgt en 16:9 oppløsning i det endlige oppsettet.

Dette resuterer i at det blir sorte bars både på sidene å nede på musikk videoer som er encoda i 4:3 men som bare viser video i 16:9 format. Video filer som er i 4:3 vises med sorte bars til høyre og venstre. Video filer som er encoda i anamophic widescreen vises da i fullscreen uten bars.

Centrafuse har ingen playback funksjon om kan kompangsere for dette, men Road Runner har en funksjon CF mangler nemlig screen ratio. I 4:3 + modus fylles 16:9 skjermen opp, både ved avspilling av anamophic 16:9 og 4:3 encoda video som er viser i 16:9.

Holder på å ta siste "ghost imaget" av systemdisken i skrivende stund. Skal prøve å få laget en liten video jeg av systemet i aksjon aløpet av helga.

Eneste jeg vil opplyse om er at dette her er jo sterkt cripla versoner av både RR og CF siden systemet hverken har DVD-Rom, GPS, ODB-II leser, Wlan eller Phone Control. Systemet i seg selv er kun tiltenkt til å kunne spille av video og audio filer fra hardisk med et nice bruker grensesnitt som er touchscreen basert.

Var forresten innom http://www.carputer.no og plukket opp in-dash skjermen til systemet idag. Valget falt på en K301 skjerm fordi den har remote ut.

Har nå alle delene jeg trenger til å fullføre dette projectet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, da har jeg tatt en del bilder av det jeg prøver å forklare over med apect ratio og anamorhic widescreen.

306_Carpc_01.JPG

306_Carpc_02.JPG

306_Carpc_03.JPG

306_Carpc_04.JPG

306_Carpc_05.JPG

306_Carpc_06.JPG

306_Carpc_07.JPG

306_Carpc_08.JPG

306_Carpc_09.JPG

306_Carpc_10.JPG

306_Carpc_11.JPG

306_Carpc_12.JPG

306_Carpc_13.JPG

306_Carpc_14.JPG

306_Carpc_15.JPG

306_Carpc_16.JPG

306_Carpc_17.JPG

306_Carpc_18.JPG

306_Carpc_19.JPG

306_Carpc_20.JPG

306_Carpc_22.JPG

306_Carpc_23.JPG

306_Carpc_24.JPG

306_Carpc_25.JPG

306_Carpc_26.JPG

Er ikke så lett kanskje å skjønne dette utfra den rotete forklaringen min, men jeg har nå laget Video oppsettet i aksjon.

Delte Centrafuse videoen opp i 2 deler slik at filene ikke skulle bli så enorme.

Road Runner Video (Approx 25 MB)

http://www.spotlight.vg/Project/306_Cab/road_runner.mpg

Centrafuse Part I (Approx 70 MB)

http://www.spotlight.vg/Project/306_Cab/CF_Part_I.mpg

Centrafuse Part II (Approx 70 MB)

http://www.spotlight.vg/Project/306_Cab/CF_Part_II.mpg

Vet jeg rotet enormt med bruken av centrafusen, men siden jeg er vant til multiscreen funksjon og dette oppsettet er single screen rota jeg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

detta blir bra!!!

looking realy good!

det var sånn at du skulle selge bilen når dette var ferdig eller? :s

kan ikke være vanskelig å få solgt med et slikt oppsett?? eller hva..?

Ble helt greit synes jeg, selv om det er litte funksjoner. Tanken var å selge bilen så fort som mulig ja. Men i mellomtiden har jeg musikk og lyd i bilen noe jeg har savnt lenge.

Nå sier jeg meg 100 % ferdig med Carputer oppsettet.

Laget meg en simpel meny hvor du velger frontend i det windows starter. når du går ut av CF eller RR kommer du tilbake til menyen.

menu.jpg

Klaska "grafikken" sammen på 10 min, så ble ikke så alt for kuult men menyen gjør nytta si.

Den har riktig nok bare 3 valg.

Starte Road Runner

Starte Centra Fuse

Shudown av Carputern

Her er en kort Video av hvordan menyen fungerer.

http://www.spotlight.vg/Project/306_Cab/Menu_Final.mpg

Da er det bare å vente til jeg får bilen tilbake, alt anna er klart nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fått tilbake bilen enda?? fått gjort noe?

Desverre, skulle få den igjen idag egentlig. Men lakken på frontfangern er vist enda ikke tørr. Den bør være her når som helst egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...