Gå til innhold

forskjell på elektronisk og mekanisk innsprut?

Ranger emnet


mexxor

Anbefalte innlegg

Mekanisk innsprut(Kugelfischer) er sjeldent, ble brukt på bl.a gammel Merce 600 og BMW 2002 Tii, kan best sammenlignes med en gammel diesel med rekkepumpe, styres av vakum. Brukes også mye i dragracing(Hilborn)

 

Noen kaller også K-jetronic som sitter på mange Mercedes fra 80 tallet, Golf Gti, Escort XR3i, osv, for mekanisk, ikke helt riktig, men nesten. Når gassspjeldet åpner dras en luftmåleskive opp, som igjen drar med et stempel for bensinen som fordeles ut til sylindrene via slisser i stemplet. Dysene åpnes av bensintrykket, slik at dysene kan kalles mekaniske

Finnes også en avart der man i tilegg til noen flere sensorer også har en hjerne, disse kalles KE-jetronic

 

Elektroniske system måler luftmasse,ev mengde eller trykk i innsuget, luft og kjølevæsketemp, turtall, bilens hastighet o.s.v. Disse signalene går til en hjerne som beregner når og hvor lenge dysene skal åpnes og gir da et el signal til dysene

Det finnes utrolig mange forskjellige utførelser, noen måler flere verdier enn andre

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår