Gå til innhold

Høy olje temp

Ranger emnet

overk

Anbefalte innlegg

Jeg har en golf 2 gti 8v. Jeg har litt problemer med olje tempen. Den ligger rundt 100-108 grader ved helt vanlig kjøring, å det er jo ikke så veldig varmt enda. Mens vann temp ligger normalt.

Jeg har bytta, vannpumpe, termostat, radiator og oljekjøler, føleren til tempraturen skal også være iorden.

Noen som vet hva som kan være galt?? Det er vel ca. 90 grader som er vanlig olje temp??

Takk for alle svar=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Byttet olje på bilen i dag, men olje tempen virker fortsatt høy. Ved 100-130 km/t på motorveien, kommer oljen fort opp i 115-120 grader, mens ved små kjøring ligger den rundt 105-110 grader, er ike det for høyt?? Olja kommer også fortere opp i 90grader en vannet. Så i instuksjonsboka at bilen skal ha olje som er godkent md API "SF" VW 500 00. Men fant ingen oljer som er det. Men den ejg bytta til i dag har API "SL/CF". Men er dette helt feil olje, elle akn den bruker. Hvis ikke, noen som vet hvilken olje som er riktig for min bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljen skal holde 100-120 grader når det måles utenom lagre. Noen oljer begynner å få problemer etter allerede 130 grader, mens andre gode oljer holder til godt over 200 uten at friksjonskoeffesienten går vesentlig oppover, og viskositeten fortsatt er innenfor spec.

Under 100*C bør ikke oljen gå på, og 105 er en grei temperatur for oljetermostat til en oljekjøler. Er du innenfor dette er det heller viskositetsgrad/oljetrykk du bør sjekke at er i orden.

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er fordelen med å ligge over 100 grader i olja er at du forbrenner både drivstoff og kondens, oksiderer det ut av motoren, og det er jo kjekt å ha en ren olje. Dessuten er det ved denne temperaturen varmviskositeten er oppgitt på de fleste oljer, multigrade sådan.

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider