Gå til innhold

Spillere som støtter SACD

Ranger emnet

codegen

Anbefalte innlegg

SACD er ikke noe 7.1 DTS signal...

Jeg har selv Sony DVD/SACD-spiller.

Den sender bare ut analogt multikanals-signal på SACD.

Grunnen til dette er at det er selve SACD-spilleren som må dekode signalet, dette kan ikke dekoderne som er innebygget i hjemmekinorecievere.[\QUOTE]

Øh.... Hallo.. grunnen til at du ikke kan decode det er for det første sender det ikke ut noe SPDIF signal. Annen grunn er at det er KOPIBESKYTTA data stream som sendes ut. Det har ikke noe med at en vanlig hjemmekino amp\decoder ikke kunne taklet og decode streamen pga at bitraten blir for høy eller lignende. Det er ene og alene fordi det er sperret og lagt inn kopi beskytttelse.

Toyota Celica T23 (2000 Modell)

Peugot 306 Cab (2000 Modell tror jeg)

Nissan Sunny (Ingen ide om hvem årsmodell dette er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh.... Hallo.. grunnen til at du ikke kan decode det er for det første sender det ikke ut noe SPDIF signal. Annen grunn er at det er KOPIBESKYTTA data stream som sendes ut. Det har ikke noe med at en vanlig hjemmekino amp\decoder ikke kunne taklet og decode streamen pga at bitraten blir for høy eller lignende. Det er ene og alene fordi det er sperret og lagt inn kopi beskytttelse.

Var dette noe nytt da?

Selvfølgelig vil ikke Sony (og Philips+++) at konkurrentene får bruke deres dekodere.

Jeg sa ingen ting om at bitraten ble for stor...

Problemet er nok heller samplingsraten. Høyeste samplingsrate som brukes på andre formater er 192 kHz, mens det her er snakk om over 2 MHz.

Nøyaktig hvordan det funker, og hvorfor det beskrives som 64x44,1 kHz har jeg ikke giddet å prøve å finne ut av.

At det hadde gått an å inkludere en slik dekoder i recievere tviler jeg ikke på, men det skal nok mer enn bare en liten soft/firmware oppgradering til...

Og forresten: analogt multikanals signal = ikke S/PDIF :)

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ingen ting om at bitraten ble for stor...

Problemet er nok heller samplingsraten. Høyeste samplingsrate som brukes på andre formater er 192 kHz, mens det her er snakk om over 2 MHz.

Nøyaktig hvordan det funker, og hvorfor det beskrives som 64x44,1 kHz har jeg ikke giddet å prøve å finne ut av.

At det hadde gått an å inkludere en slik dekoder i recievere tviler jeg ikke på, men det skal nok mer enn bare en liten soft/firmware oppgradering til...

Og forresten: analogt multikanals signal = ikke S/PDIF :)

Mvh

Stian

Hehe.. mevmte jo det det at det ikke kommer noe ut på SPDIF men kun på analog ut. Men får i ettertiden være litt mer "beskrivende"

Pontet mitt da er at det hadde ikke vært noe problem å lage en DAC i en decoder eller integrert reciver hvis de hadde ønsket dette. Det er heller ikke lett og bare "hi-jacke" digital strømmen intert i SACD spillern bla fordi signalet er kopi beskytta.

Eneste jeg ville egentlig påpeke var at det ikke hadde vært noe som helt i veien for å overføre signalet fra A til B DIGITALT om dette var ønsklig.

Teknologien per dags dato er gjør dette fult mulig egentlig, men det er lagt inn sperre for dette samt med at det mest sansynlig ikke finnes noen recivere\dekodere i komersielt salg som er laget for dette.

Grunnen at det hverken finnes SACD spillere eller dekodere for komersielt salg som fixer dette er ene og alene pga at det ikke ønsklig fra produsentens eller plateselskapenes side. Det var liksom pointet mitt :)

Var dette noe nytt da?

Selvfølgelig vil ikke Sony (og Philips+++) at konkurrentene får bruke deres dekodere.

Er vel heller at en vil ungå digital kopiering av SACD'er vel enn hvem produsenter som får lisens til å bruke DAQ'ene som er kapabele tl og decode data strømmen.

"No hard feelings" BeemerZ1, dette var ikke vondt ment på noen måte.

Toyota Celica T23 (2000 Modell)

Peugot 306 Cab (2000 Modell tror jeg)

Nissan Sunny (Ingen ide om hvem årsmodell dette er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider