cryshTIC Skrevet Mai 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2006 Hei. Det finnes så vanvittig mye ord og utrykk som jeg gjerne vil vite hva betyr. Jeg skriver ned en liste over ting jeg gjerne vil få en kort forklaring på:) 1. Portet topp 2. Portet grenrør (hva betyr denne "portinga", hva er poenget?) 3. Smidde stempel (Hva betyr det at di er smidd?) 4. Grenrør (Hva er fordelene med et grenrør?) 5. "Kvasskam"? (Hva gjør denne) 6. Veivstaker? (Hva gjør disse) Har fått med meg at "det er kjekt å ha" for å få fler HK og slikt, men gidder ikke kjøpe når jeg ikke vet poenget med nettopp dette.. hehe Håper noen kan hjelpe Siter Heeej :=) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjørn Skrevet Mai 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2006 1. At noen (helst en kyndig person!) utvider kanalene og kanskje forbrenningsrom (for å senke komp) for å øke fløden igjennom toppen. 2. Samme prinsipp, dog mer uvanlig da gamle grenrør er sprøe. 3. At stålet er behandlet på en måte som gjør det mer solid - i bunn og grunn! Sikkert en kjemiker her inne som kan forklare hva som skjer i detalj. 4. Et grenrør er eksosmanifolden - der eksosen blir samlet på et punkt hvor det går inn i turboen. Poenget med uorginale grenrør er at de som regel er utformet på en bedre måte enn orginalt - slik at eksosen får mindre motstand og motoren slipper å jobbe for å dytte eksosen gjennom og ut. 5. En kamaksel styrer ventilene - når og hvor mye de skal åpne. Du kan si at kammen er den som bestemmer stort sett hvordan din motor "er" rett og slett. Når den skal dra, når den er dau, det bestemmer kammen stort sett. "Kvasskam" betyr vel bare at kammen er kvass på en eller annen måte :) 6. Veivstaker, regner med du mener råder. På svensk heter dette staker. Rådene går opp fra veiva med et stempel på toppen av de. Tja, jeg prøvde ihvertfall :) Se mer på http://www.howstuffworks.com for fine animasjoner osv :) Siter [ Volvo 242 -82 ] [ Fiat Uno Turbo -86 ] [ Ford Sierra Cosworth -91 ] [ Volvo 240 -83 ] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Kenneth_ Skrevet Mai 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2006 Smidde stempel betyr at stempelet er maskinert (dreidd og freset) ut av en "klump" med stål/aluminium.. "Vanlige" stempel er støpt i en form der man heller "flytende" stål/aluminium nedi.. Som kjent er støpegods mye svakere enn "smidd" stål.. Så det er forskjellen om du skjønte.. Grenrør brukes også mye på biler uten turbo, det er rett og slett for at eksosen skal få en lettere vei og gå, å ikke møte så mye motstand som i en original manifold, som har mye skarpe svinger.. Håper du ble klokere.. Siter http://www.team-finsås.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjørn Skrevet Mai 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2006 Nei det er det ikke. Det du snakker om er et "billett" stempel. De fleste stempler man kjøper i dag av god kvalitet er det. At det er smidd tror jeg har noe med oppvarming+rask nedkjøling å gjøre eller noe i den duren. Siter [ Volvo 242 -82 ] [ Fiat Uno Turbo -86 ] [ Ford Sierra Cosworth -91 ] [ Volvo 240 -83 ] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Kenneth_ Skrevet Mai 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2006 Niks, smidd stempel kommer fra det "å smi" et stempel.. Som vil si å maskinere det, i stedet for å støpe.. Det ligger i ordet.. Er sikkert 1000 måter og metoder å lage stempel på, men det er kun to kategorier, og det er støpt og smidd.. Er ingen annen måte som jeg vet om.. Og smidde stempel er sterkere enn støpte, om du sammenligner under like forhold.. Siter http://www.team-finsås.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjørn Skrevet Mai 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2006 Hmm.. Ja da har jeg isåfall lært noe nytt i dag. Da heter det altså smidd på norsk og billett på engelsk. Siter [ Volvo 242 -82 ] [ Fiat Uno Turbo -86 ] [ Ford Sierra Cosworth -91 ] [ Volvo 240 -83 ] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Kenneth_ Skrevet Mai 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2006 Det er mulig.. Skal ikke si det for sikkert med oversettelsen, men det kan stemme.. Arrester meg om jeg tar feil, men jeg er rimelig sikker på dette.. Siter http://www.team-finsås.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240 V8 POWER Skrevet Mai 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2006 At det er smidd tror jeg har noe med oppvarming+rask nedkjøling å gjøre eller noe i den duren. det er herding det :) Siter 56 chevy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvoRsport Skrevet Mai 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2006 Hmm.. Ja da har jeg isåfall lært noe nytt i dag.Da heter det altså smidd på norsk og billett på engelsk. Billet på norsk er "et stykke arbeid". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cryshTIC Skrevet Mai 22, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2006 Takk for alle svar, men som vanlig fører et svar naturligvis inn på et nytt spørsmål:P Kompresjon? Hva er bra og dårlig her, hvorfor er høy/lav komp bedre osv? Er ny når det gjelder dette med motor, så jeg må jo spørre da:) Siter Heeej :=) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240TurboInercooler Skrevet Mai 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2006 Grenrør: Det er vesentlig forskjell på et grenrør og en manifoil. Grenrøret har ALLE røra like lange. Altså, på en orginal volvo turbo manifoil så er de to fra cylinder nr 2 og 3 kortere enn 1 og 4, da blir det ujevn fløde. Et skikkelig grenrør har alle de 4 (avhenging av hvor mange cylindrer) røra like lange. Kompressjon er trykket som blir laget mellom stempelet og toppen (i bar : 1) i kompressjonsfasen. På turbobiler er det ikke bra med høy kompressjon viss du skal ha høyt ladetrykk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vølvø Skrevet Mai 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2006 For og lage smidde stempel/råder etc må man: smi ut et stykke aluminium eller stål i en slik maskin ca 300 tonns trykk da får man slike "kopper" som man kan maskinere til ferdige stempler når det gjelder smidde ståldeler blir stålet varmet opp til det rødgløder så blir stålet massert under noen hundre tonns trykk mens det er rødglødene gjærne til en grovkopi av delen som skal produseres, deretter blir det maskinert til spec F.eks kanonløp engelsk/us navn på smidde deler= Forged Billet betyr kun maskinert ut av et stykke gods men man kan også få smidde billet deler men da er stålet/alu matrialet smidd først Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skripis Skrevet Mai 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2006 Vølvø traff spikern på hodet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tohola Skrevet Mai 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2006 Et lite filmklipp fra jeg var på en fabrikk som lagde hjulopphengsdeler til blant annet Volvo lastebiler. Her blir det banka å smidd så hele fabrikekn rista. En glødende stålbit kommer på et samlebånd, en person tar tak i den med ei tang og legger den i ei form i "slegga". Så slår den 3-4-5 ganger til den har rett forma, så takes biten ut og blir sendt vidre til blant annet et vannbad med noe godsaker oppi. Blei dårlig filmen, funker dårlig å laste opp 3gp. filer på photobusket. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yoyofish Skrevet Mai 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2006 http://auto.howstuffworks.com/engine.htm http://www.howstuffworks.com, skikkelig ålreit side som forklarer enkelt hvordan alt mulig rart fungerer. ;) Greit å lære seg litt basics, ta å søk litt rundt på nettet så finner du fort ut litt basic om bensinmotorer som er greit å vite. Får besvart mange spørsmål da. Siter Volvo 940 Turbo -95. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.