Gå til innhold

Portet ditt og portet datt..

Ranger emnet


cryshTIC

Anbefalte innlegg

Hei. Det finnes så vanvittig mye ord og utrykk som jeg gjerne vil vite hva betyr.

Jeg skriver ned en liste over ting jeg gjerne vil få en kort forklaring på:)

 

1. Portet topp

2. Portet grenrør (hva betyr denne "portinga", hva er poenget?)

3. Smidde stempel (Hva betyr det at di er smidd?)

4. Grenrør (Hva er fordelene med et grenrør?)

5. "Kvasskam"? (Hva gjør denne)

6. Veivstaker? (Hva gjør disse)

 

Har fått med meg at "det er kjekt å ha" for å få fler HK og slikt, men gidder ikke kjøpe når jeg ikke vet poenget med nettopp dette.. hehe

Håper noen kan hjelpe

Heeej :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. At noen (helst en kyndig person!) utvider kanalene og kanskje forbrenningsrom (for å senke komp) for å øke fløden igjennom toppen.

2. Samme prinsipp, dog mer uvanlig da gamle grenrør er sprøe.

3. At stålet er behandlet på en måte som gjør det mer solid - i bunn og grunn! Sikkert en kjemiker her inne som kan forklare hva som skjer i detalj.

4. Et grenrør er eksosmanifolden - der eksosen blir samlet på et punkt hvor det går inn i turboen. Poenget med uorginale grenrør er at de som regel er utformet på en bedre måte enn orginalt - slik at eksosen får mindre motstand og motoren slipper å jobbe for å dytte eksosen gjennom og ut.

5. En kamaksel styrer ventilene - når og hvor mye de skal åpne. Du kan si at kammen er den som bestemmer stort sett hvordan din motor "er" rett og slett. Når den skal dra, når den er dau, det bestemmer kammen stort sett. "Kvasskam" betyr vel bare at kammen er kvass på en eller annen måte :)

6. Veivstaker, regner med du mener råder. På svensk heter dette staker. Rådene går opp fra veiva med et stempel på toppen av de.

 

Tja, jeg prøvde ihvertfall :)

 

Se mer på http://www.howstuffworks.com for fine animasjoner osv :)

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smidde stempel betyr at stempelet er maskinert (dreidd og freset) ut av en "klump" med stål/aluminium.. "Vanlige" stempel er støpt i en form der man heller "flytende" stål/aluminium nedi.. Som kjent er støpegods mye svakere enn "smidd" stål.. Så det er forskjellen om du skjønte..

 

Grenrør brukes også mye på biler uten turbo, det er rett og slett for at eksosen skal få en lettere vei og gå, å ikke møte så mye motstand som i en original manifold, som har mye skarpe svinger..

 

Håper du ble klokere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er det ikke. Det du snakker om er et "billett" stempel. De fleste stempler man kjøper i dag av god kvalitet er det.

 

At det er smidd tror jeg har noe med oppvarming+rask nedkjøling å gjøre eller noe i den duren.

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks, smidd stempel kommer fra det "å smi" et stempel.. Som vil si å maskinere det, i stedet for å støpe.. Det ligger i ordet.. Er sikkert 1000 måter og metoder å lage stempel på, men det er kun to kategorier, og det er støpt og smidd.. Er ingen annen måte som jeg vet om.. Og smidde stempel er sterkere enn støpte, om du sammenligner under like forhold..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grenrør: Det er vesentlig forskjell på et grenrør og en manifoil. Grenrøret har ALLE røra like lange. Altså, på en orginal volvo turbo manifoil så er de to fra cylinder nr 2 og 3 kortere enn 1 og 4, da blir det ujevn fløde. Et skikkelig grenrør har alle de 4 (avhenging av hvor mange cylindrer) røra like lange.

 

Kompressjon er trykket som blir laget mellom stempelet og toppen (i bar : 1) i kompressjonsfasen. På turbobiler er det ikke bra med høy kompressjon viss du skal ha høyt ladetrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For og lage smidde stempel/råder etc må man:

 

smi ut et stykke aluminium eller stål i en slik maskin ca 300 tonns trykk

 

da får man slike "kopper" som man kan maskinere til ferdige stempler

webpress.jpg

 

 

 

når det gjelder smidde ståldeler blir stålet varmet opp til det rødgløder så blir stålet massert under noen hundre tonns trykk mens det er rødglødene gjærne til en grovkopi av delen som skal produseres, deretter blir det maskinert til spec

 

F.eks kanonløp

 

 

 

 

engelsk/us navn på smidde deler= Forged

 

Billet betyr kun maskinert ut av et stykke gods

 

men man kan også få smidde billet deler men da er stålet/alu matrialet smidd først

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite filmklipp fra jeg var på en fabrikk som lagde hjulopphengsdeler til blant annet Volvo lastebiler. Her blir det banka å smidd så hele fabrikekn rista.

 

En glødende stålbit kommer på et samlebånd, en person tar tak i den med ei tang og legger den i ei form i "slegga". Så slår den 3-4-5 ganger til den har rett forma, så takes biten ut og blir sendt vidre til blant annet et vannbad med noe godsaker oppi.

 

Blei dårlig filmen, funker dårlig å laste opp 3gp. filer på photobusket.

 

th_KongsbergAutomotive.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://auto.howstuffworks.com/engine.htm

 

http://www.howstuffworks.com, skikkelig ålreit side som forklarer enkelt hvordan alt mulig rart fungerer. ;)

 

Greit å lære seg litt basics, ta å søk litt rundt på nettet så finner du fort ut litt basic om bensinmotorer som er greit å vite. Får besvart mange spørsmål da.

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår