Gå til innhold

Bilen ligger dårlig på veien.

Ranger emnet

btl

Anbefalte innlegg

Hei

Da jeg byttet fra vinterdekk til sommerdekk, ble bilen ubehaglig å kjøre på sporette vei. Den vil hele tiden stikke til høyre eller venstre. Jeg lurer på hvorfor.

Det er en Ford Sierra stasjonsvogn. Dekk og felger er 165/80R13 Ford RSfelger på Vinteren og 205/50R15 2wd cosworth felger på sommeren. Ikke Vingebilfelger.

Dekkene er like forran, men venstre bak er det v-mønster og høyre bak er det ett annet mønster som ikke er likt som forran.

Så jeg spør følgende spørsmål.

Hva er det som kan gjøre at bilen blir slik å kjøre?

Hvordan påvirker følgende faktorer kjøreegenskapene?

inpress, dekkbredde, forskjellige dekk.

mvh

Bjørn Tore

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan fort være at bilen er litt sliten etter vinteren. Elendige veier/føre sliter ganske mye på understellet.

Ting som kan forårsake sporing/vingling:

*spissingen er feil

*om bærekuler er slitte

*indre slerk i demprerene (ikke om de gynger, men de kan flekse sideveis om de er slitne inni, noe som vil gjøre at hjulene tilter sideveis, og bilen styrer.

*gåene foringer. Vil også gi ustabile hjulvinkler.

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som kan gjøre at bilen blir slik å kjøre?

Hvordan påvirker følgende faktorer kjøreegenskapene?

inpress, dekkbredde, forskjellige dekk.

mvh

Bjørn Tore

Dekkbredde påvirker sporing på bilen.. brede dekk fører ofte til mer sporing...

// Fredrik Olastuen //

---------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten nye

-Bærearmer

-Foringer i bærearmene-> stabstag er av forsterket type

-Nye dempere

-Nye fjærbeinslagere

-Nye fjærer

På noe sporette vei, måtte jeg svinge av veien og sjekke om alle hjulboltene satt festet og at det ikke var slark i hjullagerene. Bilen er vansklig å holde stabil på veien og har jeg en politibil bak meg, vil han garantert stoppe meg og undersøke om jeg er påvirket av rudmidler. Det føltes veldig ut som det er hjullager på sporette vei og den er helt fin å kjøre når det er bra vei. Noen som kan avkrefte at dette kan skyldes at det er forskjellige dekk på bilen?

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mønsteret skal ikke ha så mye å si.. Men det er klart.. Litt sporing vil 205 kunne gi deg..

Siden du har bytta så mye i fremstillingen. Har du justert den etter det igjen?

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bredere dekk med lavere profil vil ikke "fjære" like mye sideveis, så dette merkes jo godt. Slitte dekk kan også spore mye. Og som skidracer sier, er det tatt forstillingskontroll etter at delene i forstillinga er byttet? Litt feil spissing kan fort merkes. Er det rett lufttrykk i alle dekkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte en stund med 2 forskjellige sett dekk foran/bak og merket det fryktelig godt når det ene bakdekket rullet "feil" vei (var rotasjonspil på dekkene). Bilen vinglet fra side til side.

Kjører nå med 3 forskjellige typer dekk (samme dim på alle) og det sporer mer enn om jeg har 4 like dekk. Så jeg har tro på at mønster (evt. rulleretning) kan føre til vinglete og sporete bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider