Gå til innhold

Optimal lakkering med sprayboks

Ranger emnet


Stingah

Anbefalte innlegg

Hei

Trenger svar på følgende, eneste jeg lurer på før jeg skal lakkere noen plastdeler jeg har liggende:

 

Hva skal man gjøre med plastdelene før lakkering (vasking pussing etc)

Hva er optimal tempratur å jobbe/tørke i?

Hvor mange strøk grunning, lakk og klarlakk skal man ha?

 

Mvh

Golf IV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ann på MYE..

Først og fremst hvilken overflate det er på plastdelene.. Er de "ruglete" eller glatte ? Vil du ha de ruglete, eller glatte ?

Det første du gjør er å vaske de grundig, helst med silkonfjerner til slutt.

Deretter lakkerer du med plastprimer.. (Du får den på sprayboks) Legger seg på plasten som en slags klarlakk.. Vær nøye med å dekke ALLE flater med grunning.

Deretter legger du på grunning i flere strøk. Avhengig av om du skal ha bort "rugler" eller ikke..

Når resultatet er oppnådd, finner du frem pussepapir, 800 våtslipepapir, en bøtte med vann og en svamp UTEN såpe.

Puss forsiktig til du har en jevn overflate.. Skal IKKE pusse hardt !!!!

 

Så lar du den tørke.. ALT lakkarbeid bør foregå ved temperaturer OVER +15 C.

Tørk deretter av overflaten med silikonfjerner.

Finn frem lakken, og legg på et tynt størk som legger seg maskimalt halvdekkende.. (Det gir bedre feste for strøk nr 2)

Legge på et strøk til, såpass tykt at det er like før det flyter ut.. Men du skal ikke få "sig" i lakken.. La det tørke...

Bør tørke i noen timer..

(ved 15 C, antar jeg 2 timer er bra.. ved 20 C halvparten, og ved 25 C i 20 minutter ca.. Litt avhengig av luftfuktigheten også)

Deretter kan du evt legge på klarlakk.

På metalliclakk MÅ du har klarlakk. Ved vanlig lakk, kan det være en fordel..

 

Vær forsiktig med klarlakk, den renner FORT..

 

Håper dette hjelper deg igang..

 

Huskeliste.

-Rengjøre

-Silikonfjærner (evt rødsprit elelr mailngtynner Cellulosebasert er ok til de fleste spraylakker)

-Plastprimer

-Grunning

-Pussing

-Lakk

-Klarlakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke skoleutdannet lakkerer.. Har drevet med restaurering av biler i mange år.. Så jeg har lært en god del om alt fra motor til understell, lakkering, pussing og alt annet man må gjører når man plukker en bil ned i molekyler..

Blir ganske mange deler til slutt... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger vel ikke grunning i flere lag om man har fyller\plast sparkel (tynn flytende på boks)?

Daihatsu Charade G100 1,0 slitt motor (parkert, snart prosjekt)

Daihatsu Charade G101 TD blå uten motor (keep)

Daihatsu Charade G101 TD rød sprokken topp (sell)

Daihatsu Charade G101 TD rød Blått panser (bruker)

+ 3xOpel Rekord 1xOpel Senator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg kun dårlig erfaring med fyller på sprayboks. Ettersom det her kun var snakk om spraybokslakkering..

Flere lag med grunning vil kunne glatte ut sånn småruglete overflate på plaststøtfangere.. Det vil dessuten jevne seg ut litt med lakk på også..

 

Finnes elvfølgelig flere typer fyller, så det finnes sikkert noe bra også..

Jeg beskrev bare den metoden jeg hadde erfaring med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår