Gå til innhold

Tråden om min 520i, E34

Ranger emnet

Rínerion

Anbefalte innlegg

Da var kjøpet i boks for knappe 4 uker sider, og har endelig fått meg somla til å starte en tråd her i bilforumet. Har gjort noe småtterier siden jeg fikk bilen som vil komme etterhvert.

Bilen: Bilen er en 1991 E34 520i importert til norge i 97 og har kun hatt to eiere siden. (meg som nr 3) Bilen har rulla et godt stykke, men etter inspeksjon av en mekaniker viste seg å være i ganske så god stand.

Motoren ble byttet sommeren 05 og har kun gått 130.000, noe jeg ikke vil annse som så altfor galt.

I følge forrige eier er også bremesene på alle fire hjul byttet for relativt kort tid siden, samt 4 nye fjærer og forstillingskontroll. Den er også senken et uvisst antall mm.

Utstyr: Forholdsvis lite utstyr på en så gammel modell, men kan nevne at den har manuelle dørveiver og takluke(!) samt elektriske speil, grått skinn int. og uorg. Sony CD spiller.

Planer: Grunnet lite penger siden jeg er i militæret 8 mnd til, blir det en langsiktig prosjekt i første om gang, men planene er som følger; hvite blinkere rundt om, nye endepotte, angeleyes, nye 17 eller 18" felger(rondell 58, M5 eller BBS) V8 front og evt. hellakkering i løpet av året eller kommende år. Og senere er planen å bytte ut 2.0 literen med en 2.5 eller 3. Utenom det ingen spesielle store planer. Flere forslag mottas med takk.

Feil/mangler: Til en forholdsvis lav pris måtte jeg regne med diverse småfeil. Diverse gummilister må byttes, samt dørhengsler på sjåførdøren(henger skjevt, så det kommer en "hvinelyd" i kjent volvostil når den kommer opp i fart). Er også diverse overflaterust samt kanalene. Må også bytte gummiforinger bak og justere dødgangen på rattet, og tette et hull i eksosrøret.

Bilder:

DSCN0544.jpg

DSCN0534.jpg

DSCN0543.jpg

DSCN0531.jpg

DSCN0529.jpg

DSCN0323.jpg

DSCN0610.jpg

Vil forøverig takke Evjen og sitt nydelige prosjekt for inspirasjonen. Keep up the good work.

-----------------------------------

BMW 1997 523iT E39

x BMW 1991 520i E34

x MB 1986 190i (Solgt og takkjørt uka etter)

x Ford Mustang 1969 302 (Desverre solgt til en med mer tid og penger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ut som et fint utgangspunkt. Senk og felger!

Takk takk:)

Den er allerede senka ifølge forrige eier, men er ikke godkjent senka, så uten vidre papirer har jeg en stor oppgave forran meg fremover.

Felger har jeg faktisk tenkt en del på. Det sitter 15" AC felger på den nå, men de er utrolig stygge og kantkjørte. Regner med at det blir noe større og penere utover sommermånedene.

BMW 1997 523iT E39

x BMW 1991 520i E34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har satt som mål å ha bilen så orginal og clean som mulig, så blir nok ikke noe plastikk på den. Kommer til å hente en del inspirasjon fra prosjektet til Evjen, men riktignok med forskjeller. ;)

BMW 1997 523iT E39

x BMW 1991 520i E34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på verkstedet til min far forrige uke og hadde en skjekk på alt smått som må gjøres med bilen.

Tok samtidig en service på bilen. Byttet kjølevæske av den grunn at den gamle hadde en merkelig konsistens som umulig kunne være bra å kjøre med. Byttet også olje og oljefilter, og fikk samtidig en innføring i hvordan man ikke skal skru inn en bunnplugg etter oljeskift:

DSCN0621.jpg

Det var forrige eier som ikke hadde helt peiling på dette med oljeskift å gjøre. Tok vel 1 time å få skrudd ut den biten av bolten som satt igjen i bunnpanna.

Uten noen butikker i nærheten var oppe begynte letinga etter en bolt som hadde samme jenger, og viste seg at hjulboltene til BMW passer perfekt som en midlertidlig løsning;)

Var også på leteaksjon etter hullet i eksosannlegget, og selvom jeg kunne høre hvor det kom fra, var det ingenting å se, så skal kjøre bilen på bukker til uka og gå nøyere til verks.

Tok også av alle fire dekkene og smurte mutterne med ordentelig smøring, for når jeg skiftet til sommerdekkene tidligere var mutterne knusktørre.

Har også bestemt meg for å skifte bremsevæske for å være på den sikre siden, samt nye viskere og lakkere viskerarmene på nytt siden de slår ned i panseret (noe som er vanlig på denne modellen har jeg forsått) og har blitt flassete.

Også noen få av bilene som står i verkstedet til far:

DSCN0354.jpg

DSCN0351.jpg

BMW 1997 523iT E39

x BMW 1991 520i E34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vidre planer:

Kjøpte for noen dager siden skinnpolish som jeg i dag testet på en liten flekk på setet. Skal ta resten i morra.

Vidre innkjøp blir av ny solskygge høyre side. Ser ut som noen har skutt den med et eller annet.

Dørhengsler førerdør.

Evt. Ny list rund førerdør hvis ikke lyden gir seg etter byttet av hengslene.

Prøve å finne ut hva dødgangen i rattet kan være.

Bytte bremsevæske.

Nye viskere, samt evt. lakkere viskearmene.

Kjøp av ny nøkkel (har bare 1)

Og sist men ikke minst, noen småsrkuer og muttere som mangler her og der. samt lime fast diverse lister o.l som er løse.

Skal være borte nå i 2-3 uker, så blir lite å gjøre da bortsett fra og bestille deler og planlegge ;)

BMW 1997 523iT E39

x BMW 1991 520i E34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags motor er det?

er det 12 eller 24v?

Er M50 24 ventilers motor.

Gratulere med pen bil, blir bra dette.. Bra du ikke skal drepe den med for mye styling.. Stå på

Takk takk. :) Nei jeg hadde på forhånd bestemt meg for at denne bilen ikke skulle herjes eller tukles for mye med. Så planene for bilen ble egentlig lagt til å bli clean lenge før jeg i heletatt kjøpte bilen.

BMW 1997 523iT E39

x BMW 1991 520i E34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nais bil.. nais farge og.

Så ut til å være i tålig god stand!

Takk takk.

Den er ganske så bra etter min mening. Er i allefall storfornøyd.;)

BMW 1997 523iT E39

x BMW 1991 520i E34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nydelig bil du har kjøpt. hadde en e34 selv før, nydelig bil . bra du ikke dreper med plastikk. seng og felg det er alt. og et helvetes anlegg hehe hadde jeg bilen sies og ha det ultemate bass muligheten pga er massive vegger trill rundt hele kabinen som blir et helt sinsykt samla DUNK DUNK!!! noe jeg selv fikk erfare ;)

- Bmw 525i 88 mod = Solgt

- Bmw 520ia induvidual 97 mod = Eies

Live to rock, drink and fuck.

Mess with the best, die like the rest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nydelig bil du har kjøpt. hadde en e34 selv før, nydelig bil . bra du ikke dreper med plastikk. seng og felg det er alt. og et helvetes anlegg hehe hadde jeg bilen sies og ha det ultemate bass muligheten pga er massive vegger trill rundt hele kabinen som blir et helt sinsykt samla DUNK DUNK!!! noe jeg selv fikk erfare ;)

Takk for komplement på bilen. Er fortsatt stort fornøyd med kjøpet. :)

Har over lengre tid ønsket meg e34. De er meget nydelige biler.

Men for å svare på posten din, så nei, blir lite uorginal og overdrevet plastikk. Største endringene kommer evt. til å bli M5 speil og V8 front, men ingenting utenom dette.

Vel og merke at disse to modifikasjonene blir på lang sikt.

Anlegg er ikke pri. en med det første. Lyden av motoren synes jeg noen ganger er nok. Er flere ganger jeg kjører uten musikk i det heletatt.

Ang. oppdateringer i det siste er det lite. Har sett på felger og vil få et tilbud i løpet av uken forhåpentligvis. Det står mellom 3 typer felger jeg har sett på ;)

Har også begynt smått på å vaske og rense interiøret. Valgte å gjøre dette selv i stedet for å betale et firma for jobben. Har også noen bilder liggende som jeg skal prøve å få opp i løpet av denne uka eller neste uke.

Flere oppdateringer kommer etterhvert som jeg får fri fra det norske forsvaret.

BMW 1997 523iT E39

x BMW 1991 520i E34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endelig fått kjørt bilen på bukk og sjekket hullet i eksosen. Det viste seg at det var hele 3 hull i eksosen; 1 ved lyddemperen og 2 i katalysatoren. Skal bytte bakre delen og fikse den midtre så vidt det går ann.

Skal ta en nærmere titt på det når jeg får perm om 2 uker og bestemme meg for hva jeg gjør da.

Med det samme jeg var under bilen så jeg også at den faktisk ikke var tektylbehandlet etter den ble importert fra tyskland, så har en del jobb der etterhvert.

Var også muligen en del farlig rust på bensinrør grunnet av at den ikke var tektylbehandlet, så får se hvor farlig det er når jeg kommer hjem.

Vidre oppdateringer kommer etterhvert som jeg får tid.

BMW 1997 523iT E39

x BMW 1991 520i E34

Lenke til kommentar
Del på andre sider