Gå til innhold

Spiller & høyttalere sammen?

Ranger emnet


Mds

Anbefalte innlegg

Hei. Ganske ny innen stereo, så har noen spm..

 

Eksempel 1:

 

Si jeg har en spiller som levere 50wattx4, og 35watt x 4rms (som er vanlig ikke sant?) og setter inn f.eks 4 høyttalere som alle levere 105watt og 35watt rms og kobler dette til spilleren! Vil dette låte like bra som om jeg skulle koblet dette på en kraftig forsterker i stedet??

 

Eksempel 2:

 

Si jeg har en spiller som levere 50wattx4 og 35watt rms, og setter inn 4 høyttalere som alle levere 150watt og 50watt rms og kobler dette til spilleren!

Vil dette låte like bra som det over, eller bedre? Og er det virkelig noen vits i å koble dette på en kraftig forsterker? vil jeg få mye bedre lyd en å ha dem rett på spilleren?

 

Og en ting til, si jeg gjør dette da, burde jeg skifte ut de standar ledningen fra spilleren som går til høyttalerne i dørene ? eller duger som regel de orginale..

 

mvh Ole

I see funny people

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regel nr. 1: Høyttalerne yter ikke noe...

 

Umulig å si hva som blir best av de to alternativene.

Det eneste jeg kan si er at ingen av delene vil bli bra.

 

Hvilken spiller er det?

50x4 er normalt sett ca. 10-15x4 i realiteten.

Omtrent hvilken som helst forsterker er bedre enn en som er innebygget i spilleren.

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er egentlig bare et teoretisk spørsmål tok bare et eksempel, blir nok en stund til stereo blir montert anyway, spillern jeg har er Pioneer deph 3000, hvis det er noe som heter det? kosta 2500kr om jeg ikke husker feil..

 

men når du sier ikke bra, hva mener du med det? jeg har ingen "lyd" ører, så er vel under den gruppa som kan kalles folk flest.. Hvor dårlig blir det da? Må da i alle fall bli "mye" bedre en orginalt ?

I see funny people

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er egentlig bare et teoretisk spørsmål tok bare et eksempel, blir nok en stund til stereo blir montert anyway, spillern jeg har er Pioneer deph 3000, hvis det er noe som heter det? kosta 2500kr om jeg ikke husker feil..

 

men når du sier ikke bra, hva mener du med det? jeg har ingen "lyd" ører, så er vel under den gruppa som kan kalles folk flest.. Hvor dårlig blir det da? Må da i alle fall bli "mye" bedre en orginalt ?

Et par OK høyttalere på en slik spiller blir "helt greit".

Men ofte begynner spillerne å slite om du kobler et par til på.

Dette gjør at det vil vrenge enda tidligere enn det gjør fra før av.

Bedre enn originalt, ja!

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Watt" har lite med musikk å gjøre!

Kjøp deg hvilke som helst høyttalere og kopple dem på spilleren din.

Lyden du da vil få vil være begrenset med tanke på at det er en liten og strømsvak forsterker de er kopplet til. Når anledningen byr seg så kjøper du deg et kabelkit og en 4-kanals effektforsterker og koppler dette opp mot ditt anlegg.

DA vil du høre en betydelig forskjell i hele frekvensområdet.

 

Det er alltid en fordel å bytte ut de originale høyttalerkablene til noen dedikerte kabler.

 

Lars Engen kan hjelpe deg med dette!

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempel 1 vil spille ganske nøyaktig likt som Eksempel 2 ettersom forsterkeren i spilleren ikke vil klare å dytte noe mer lyd ut av litt "sterkere" elementer pga den dårlige forsterkeren.

 

Som det før har blitt sagt her, så vil en forsterker hjelpe meget kraftig på lyden. Greit nok at du ikke har noen "lyd-ører", men tru meg: DU VIL HØRE FORSKJELL. Det vil spille høyere, klarere, penere og bedre! Hehe ;)

Så hvis du har råd, spons på deg gode kabler og en forsterker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om flere som sorterte under kategorien "folk flest" som har blitt seriøst hekta etter å ha fått hørt seg for på annet enn sugne mp3-spillere og PC-høyttalere. Det er ikke mye som skal til før en skjønner forskjellen ;)

Det er absolutt verdt det, vedder mye på at du ikke går tilbake til kun spillern ;)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om flere som sorterte under kategorien "folk flest" som har blitt seriøst hekta etter å ha fått hørt seg for på annet enn sugne mp3-spillere og PC-høyttalere. Det er ikke mye som skal til før en skjønner forskjellen ;)

Det er absolutt verdt det, vedder mye på at du ikke går tilbake til kun spillern ;)

 

Hehe, det der kan jeg skrive under på.

 

Jeg hadde en Blaupunkt billiggreier, kjøpte en CDA9855R, helt ny verden...

Jeg frykter for lommeboken min fremmover... må jo ha frontsett som står i stil og , kansje forsterker og . . og .. :P

 

OT: Jalla. Innboksen din er full :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det der kan jeg skrive under på.

 

Jeg hadde en Blaupunkt billiggreier, kjøpte en CDA9855R, helt ny verden...

Jeg frykter for lommeboken min fremmover... må jo ha frontsett som står i stil og , kansje forsterker og . . og .. :P

 

OT: Jalla. Innboksen din er full :)

 

 

Hehe, velkommen i klubben kan jeg bare si da ;)

 

Ikke få som har blitt "åpenbart" for diverse ting når jeg har kjørt en liten demo for dem ;)

 

Mvh Tony

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Før var høytalerne mine koblet til en sony spiller i bilen - nå er de koblet i en helt OK forsterker - og tro meg, det er som natt og dag. KAN OVERHODE IKKE SAMMENLIGNES det å ha høytalerne tilkoblet spilleren og det å ha de på dedikert forsterker. De spiller MYE høyrere & MYE penere. happyhappy

 

Hadde jeg vist denne store forskjellen - så hadde forsterker til høytalerne vært noe av det første jeg hadde investert i. Men det er bedre sent enn aldri happyhappy

 

Det er forskjell på spillerne også da. Min leverer 45x4 MAX , men jeg har sett en pioneer spiller som f eks leverer 60x4 max. Sistnevnte er nok på 27-28W RMS, og det er noen prosent bedre enn min som er på ca 22-23W RMS vil jeg tippe.

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår