Gå til innhold

Brokoblet forsterker kan kjøres stabilt på 2ohm. 4ohms suber i parallell?

Ranger emnet

mexxor

Anbefalte innlegg

Har en kamerat som har en blaupunkt forsterker. 350w, 2 kanals. Han har nå en 12" basser på en brokoblet utgang, og da foreslo jeg at han kunne kjøre på med en 12" til, i parallell på den brokobla utgangen. (ettersom forsterkeren kan kjøres på 2ohm stabilt, og elementene er på 4 ohm)

MEN, jeg leste tidligere på forumet at hvis du tok 2 elementer på 4 ohm i parallell på en brokoblet utgang så ville forsterkeren lese dette som 1 ohm. Er dette tilfellet, eller går det bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det han spørr om.

Han spørr om han kan kjøre 2 ohm på en brokobla forsterker, når det står att forsterkeren er stabil i 2 ohm.

Og til det så er de fleste 2 kanalere som er 2 ohm stabil kun stabil som stereo, ikke brokobla.

Leste en forklaring om hvorfor her en stand, men finner ikke igjen men kan prøve hukomelsen min.

Når du kjører 2 ohm, på brokoblla så er forbruker 2 ohm, men effekt fra 2 kanaler som er linka, og da laster en 2 ohm fra begge kanaler, som er brokobla, og da blei det 1 ohm.

Altså kjører du med 4 ohm forbruker så blir det 2 ohm. (mulig jeg husker veldig galt om hva som er grunnen, men de ferreste forsterkere tåler 2 ohm som brokobla)

Men er det var matador som kom med forklaringer angående dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN, jeg leste tidligere på forumet at hvis du tok 2 elementer på 4 ohm i parallell på en brokoblet utgang så ville forsterkeren lese dette som 1 ohm. Er dette tilfellet, eller går det bra?

Dette er ikke tilfellet, det ser man ved en kjapp utregning.

Equation 4: Speakers in Parallel

Zt = (Za x Zb) / (Za + Zb)

(4x4)/(4+4) = 16/8 = 2

Du får da 2ohms last :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går IKKE bra. Forsterkeren vil "lese" dette som 1 ohm og vil sannsynligvis fungere dårlig i den lasten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som både toffy og dipper nevner så er det riktig.

regne stykket på parallel kobling av elementer er riktig neptyr MEN i dette tilfelle er det slik at den resulterende impedans på 2 ohms skal kobles til et brokoblet utgang -terien/forklaringen finnes i elektronikk bøkene for VK1 elektronikk sammen med push-pull koblinger, osv.

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dæven.. Har en kamerat som kjører to 12" på en brokoblet utgang. begge på 4 ohm.

Dette har gått bra så lang, men er det midlertidig? vil han få bedre kvalitet på lyden ved å ta de på hver sin utgang?

Jeg har gjort det mange ganger, bare å seriekoble så går det i evigheter, men effekten blir lavere.

Er en del som takler det greit, så lenge den ikke blir for varm.

Hadde en MDS forsterker som jeg kjørte i 2 ohm brokobla, og hold bra den, så sant jeg ikke spilte høyt i mer en 5min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... joda, jeg har et amp som har fungerer utmerket med 05ohm i bro.... :) en SoundStream ClassA 6.0 med 2x25watt -blir varm som et strykke jern men den er bergnet til det da den kan levere rundt 100watt i 0,25ohm. Men tviler at Blaukpunkt sin forsterker overlever det ;) "de fleste" forsterkere vil funger med mindre impedans enn oppgit men enten de blir meget varme og går fort i protection eller spiller for en periode før de takker for seg eller går bare i protection uansett... feks JL går bare i protection, Phoenix Gold bare begrenser sin effekt, osv, men du har også impedansen som både kassn og elementen gir ved de forkjellige frekvenser... det er ikke så enkelt ;)

ellers er Blaukpunkts Desire serien og enkelte fra Velocity serien(mange år siden nå men husker ikke helt sikker)som er strøm sterk -de andre har desverre mindre strøm reserver-

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det mange ganger, bare å seriekoble så går det i evigheter, men effekten blir lavere.

VEL, han kjører i parallell. hehe. Kanskje ikke det beste som er.

Har ikke hørt at forsterkeren har gått i protect mode enda, så det går vel bra enda. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider