Gå til innhold

Åpen for tips - motoren min går ujevnt på tomgang (igjen) (B230F)

Ranger emnet

ronjakob

Anbefalte innlegg

Trodde jeg var kommet ovenpå - byttet Lambdasonde og alt var bra en liten stund, men nå er ujevn gange tilbake. Halv-varm motor fusker såpass at den kubber i ny og ne. Da lyser Lambdasondelampen rett før den stopper. Er jeg kjapp på gassen når den nesten stopper, og får donert litt bensin inn i dysene, da slokker Lambda-lampen og motoren tar seg opp igjen.

Jeg har byttet fordelerlokk, kabler, plugger & (som nevnt ) Lambdasonde. Hva f.. en bytter jeg nå ?

Jakter på et sett brukte dyser med kaldstartdyse, da jeg lurer på om kaldstartdysen drypper en dråpe i ny og ne og derved skaper dette problemet.

Takknemlig for all hjelp :thanks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner om feilen som var på morsans 740 med F motor. Da var det katalysatoren som hadde dreti på seg. Var tett så bytta den, men kunne bare stime den gamle..

Kan skru av den gamle og blåse gjennom med en høytrykksspyler. Meeget godt tips når jeg tenker over det, litt motvillig til å ta høye turtall også, men jeg antok at det bare var en "feature" med gamle Volvo ( Min første svenske dette her..) Hadde det vært en av motorsyklene jeg har hatt, hadde nok alt som heter innmat i eksosen vært fjernet for å få bedre gassrespons....:deng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en tomgansregulator (tomgangsmotor) på denne.

Sitter under innsuget.

Prøv å rengjør denne.

Hvis ikke det hjelper, så prøv med en annen LMM (luftmassemåler)

Problemene du beskriver minner mye om at den ikke er helt i form..

Az121...

LMM er byttet - glemte det på listen i sta. Kan lete etter tomgangsregulator, trodde det var en kaldstartdyse som sitter under der ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du finner ut at det er styreenhetene som er feil, så har jeg noen liggendes som sikkert kan selges til en billig penge, satt på min B230f 89 model. vet ikke om den passer til ditt behov men er jo lov å håpe! :P

Du får tenke ut en pris, skal være samme styringen i 89 & 90 så langt jeg vet.

Så stimer jeg katalysatoren i mellomtiden :volvsmile

Lenke til kommentar
Del på andre sider