Gå til innhold

v8 eller v12 i Omega B

Ranger emnet

frangran

Anbefalte innlegg

Hei. Er det noen som kan svare meg på noen spørsmål om motorbytte?

Har en 1996mod Omega 2,5TD stv. Den har gått 480000km, og motor og automat har takket for seg. Lurte på muligheten for å putte inn en Chevy 350 motor eller kanskje en Jaguar V12 motor med automat. Skulle være plass til V12 motoren, da den ikke er særlig lengre enn rekke 6ern eller særlig bredere enn V6ern. Begge alternativer gir ca 250 til 300HK. Blir nydelig bil for langturer. Ingen av disse alternativene blir mye dyrere enn å fikse eller bytte original motor og kasse.

Må jeg vente til bilen er 12 år gammel for å slippe å betale masse avgifter?

Hvilke krav må motoren jeg putter inn oppfylle?

Hvilke andre modifiseringer må gjøres for å få dette godkjent?

Hvem kan godkjenne noe slikt?

Fint hvis noen har noen innspill her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sett i v12 ;) ti år gammel bil, så slipper du avgifter, men den skal jo vere forsvarlig bygd... da med bremser som svarer til effekt osv... bygg på, og tenk på godkjenning etterpå:) tüv i tyskland vil vel godkjenne den:D men biltilsynet er det jo verre med :D

Dæ så går ront, går sont!

Kadett-C - flerårsprosjekt

kadett-C - 77mod selges i deler

Ascona C - stygg som få, bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare satt større motor i lastebil tidligere. Der trengte jeg ikke gjøre noe med bremser, fjærer eller noe slikt. Bare bytter motor/gir og utveksling i bakakselen. Blir litt mer omfattende her regner jeg med. Hvor gammel motor kan jeg putte inn? Får jo tak i strøken V12 Jaguar motor med innsprøytning og kun 85000km bak seg og gearkasse fra 1980 til ca 15000,-. Er dette altfor gammelt til å bli godkjent i min bil?(frykter det) ellers en morsom tanke da bare overhaling av automaten jeg har koster 20000,-(på RATS)

Må motoren være like ny som bilen?(1996) eller hvilke krav er det egentlig som gjelder? Vil jo ikke kjøpe noe jeg ikke kan få godkjent...

Eller er det bare å sette på et nyere datasprut? Er det en løsning? Vet noen hva dette evt. skulle koste?

Veldig mange spørsmål dette, men den som ikke spør får ikke svar...

Håper som sagt noen vil dele sin store viten om dette med meg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammeln har en BMW-åtter liggende med automatkasse. 4 liter, 286hk, hel-alu. Tror ikke han skal ha så mye for den. Perfekt for omegaen:)

ja noe slikt hadde vel passet bra tenker jeg meg.så finner du noen gamle m5 calipere eller 750 den gamleste.finner mye slikt rundt omkring.

Opel Omega B1 V6 Steinmetz Mattig

Opel Maffian

Qraftwerket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammeln har en BMW-åtter liggende med automatkasse. 4 liter, 286hk, hel-alu. Tror ikke han skal ha så mye for den. Perfekt for omegaen:)

Hvilken årsmodell er dette og hva skal han ha for den?

Kan kanskje være interessant...:well

Er den komplett med hjerne og alt?

Har du anelse om hvordan man kobler sammen denne med originalt ledningsnett?:confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider