Gå til innhold

graph som viser honda power sine fortreffeligheter. .

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hehe, litt morsom den, ja. Venter bare på å bli tråkket lengre ned i støvet av Turbo/V8-folket nå.

 

Ang. dreiemoment og Honda:

Honda har lenge laget små "mygg-motorer" på rundt 1,6 liter (ære være B16A2 osv) som er både driftsikre og rimelige i drift, men ærlig talt, noe mere enn 150-160 NM av en original 1,6 liter uten overladning er jo umulig (?), selv med den enestående oppfinnelsen Vtec. Er jo også moro at de er såpass livlige i karaktéren; moro med forbikjøringer @ 8500 RPM da!

 

Ang. dreiemoment og AmCar med 12-liters V8:

Steinalderteknikk med støtstenger, forgasser og andre uhumskheter og et latterlig bensinforbruk får man med på kjøpet. Jeg vil driste meg til å si at Amerikanerne er noen late j*vler som er redde for utviklingen (De tenker liksom sånn: "uhm, stort sylindervolum = masse effekt, og vi har jo ikke bensinavgifter, så hvem bryr seg om forbruket?")

 

Mens Japanerne på den annen side aldri har vært redde for å gå til nye prosjekter for å lage motorer som gir mest mulig effekt på minst mulig bensin!

 

Så en "streetrace-film" om en teit Amerikaner med en IROC-Z som kappkjørte med en 4. gen Civic med B16A2-motor. Det var på nære nippet at Hondaen vant mot det latterlige treskeverket av en Amerikansk piece-of-shit-low-quality-falls-apart-when-you-look-at-it-rediculesly-old-fashioned-rear-wheel-drive-"car". Og attpåtil prøvde AmCar-fyren å "trø Honda-elskeren ned i støvet" med kommentarer etter racet som "hahaha, piece of shit Honda got beat by a IROQ-Z" "you have wasted your money on that stupid Honda, don't you regret it, you are stupid for buying a Honda" etc. osv. Amerikaneren hadde enda filter, eksos og grenrør.

 

Jeg tenkte akkurat da noe i retning av: "Herregud, din ignorante j*vel, nesten FIRE LITER større sylindervolum, og du tapte nesten!? Og hvor mye bensin brukte du på det lille racet? 5 liter?"

 

 

Moralen er: "Japanerne er, og vil alltid være best i alt de gjør" og "Amerikanerne er late, feige, hovne, overlegne, slemme, oljegriske og grådige osv. etc."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by hfracing

ingen kan nekte for at detta er rendyrka turtallsmaskiner da ;)

 

:P

 

hehe du har rett i det :D :D

 

Eneste at alle B-serie motorene til Honda har nesten 80% av max moment allerede ved tomgang, og 100% ved rødt. Med andre ord så har motorene flatere momentkurver enn de fleste over hele registeret, ikke bare i bunnen som de fleste turbomotorer har.... VTEC ække så dumt veit du :) Men mye moment i motorene sammenligna med overlada motorer er det ikke (så klart).... men ca 100nm pr liter uten overladning er av de høyeste i klassen. Lavt moment kompenseres her for ved høyt turtall og lav utveksling. Og med viten om at en girkasse fungerer som en momentomformer så vips, har du i praksis like mye moment gjennom girkassa som mer dreiemomentsterke biler. I tillegg får du den syke gassresponsen som gode sugemotorer har i forhold til overlada motorer :D :D :D

 

Med andre ord.... VTEC er noe av det beste du får uten overladning. Eller nå den enda bedre i-VTEC. thumpsup

 

Et annet konsept jeg liker er BMW's Valvetronic. Det er også gromme ikke-overladede motorer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så skal det jo nevnes at honda lager motorer med 120hk/L.

Med andre ord en 350V8 skulle vært 684hk, er den det?

 

Uansett hva folk sier, så er japansk best. Ikke bare når det gjelder bil heller. Dette er er pga den livsstilen som er der borte.

Der er ikke en jobb, "bare" en jobb sånn som det er her. Der går man helhjertet tilverks hver eneste dag og yter 100% hele dagen. Alt skal være perfekt, og du mister jobben om du tar ut hele ferien din.

Se på Mercedes f. eks. De bygger jo M-klasse i USA. Amerikansk fabrikk, med amerikanske arbeidere. Og resultatet blir ikke det samme som en tysk Mercedes. M-Klassen hadde utrolig mange feil og mangler som skjevheter i karosseriet, og mye dårlig montering. Det er jo Amerikanere i et nøtteskall...

 

Nå kommer selvsagt Ascona inn her å forteller om Corvette. Men tenk dere dette. Hva ville dere valgt. En corvette produsert av Chevrolet, eller en Corvette produsert av Honda?

Hvilken fabrikk tror dere ville laget den mest driftsikre og feilfrie bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at ikke alle er helt hypnotisert av V8-elskernes løgner og bedrag om at V8 er så råttent mye bedre. Råtne er de, men på en annen måte! ;)

 

Tingen er: Japanerne må gjøre alt perfekt, alltid. De anstrenger seg 100%, og resultatet i det de gjør blir der etter. Andre land kan bare drømme om å ha arbeidere med høyere moral (er det rett ord å bruke?) enn de Japanske.

 

Jeg elsker det meste fra Japan, og når det gjelder biler: Hvordan finne noen bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså!!! Her var det mye å ta tak i....

 

Punkt 1. Vtec motoren er nok en fin motor det, men går det noe bra? Nei ikke etter min mening. Jeg kjører citroen, ja dere leser riktig nå. En BX CITROEN for å være nøyaktig. Jeg kjørte om kapp her om dagen med en H**** Civic med 1.6 V-Tec og for å gjøre en lang historie kort så kom Civic'n sist fram. Så jeg er ikke imponert over den. Bilen min har gått over 300000 km og begynner å bli litt sliten. Hva er egentlig poenget med å kunne dra motoren til 8500 rpm når det ikke går noe bra alikevel?????

 

 

Punkt 2. Greit nok at endel av de amerikanske V8'n har lite med hester. Tar du en 350 fra sent 70 tidlig 80 tallet så har vel den rundt 130 hk. Er ikke sikker på dette punktet, mener jeg leste det en stand. Men uansett hvor mye det er så er det lite. Så kommer den andre faktoren inn som folk overser fordi dem ser seg blinde på HK tallet, nemlig Nm. Disse motoren har omtrent mer Nm en du noen gang kan drømme om å få i en honda. Nesten uansett motor (klart det er sikkert noen som kan komme med en motor som slår dette.) En masse Nm kompansere for mangel av hester. Har ikke folk lagt merke til den nye trenden blandt Europeiske og Amerikanske bilprodusenter. Det fokuseres mere og mere på Nm enn det har blitt gjort før. Ikke for det Amerikanerne har vel altid hatt en masse Nm. Kan jo ta et eksempel på det her. Var på "En dag på strippen" idag. Der hadde man jo en fin blanding av biler fra alle slags land. og siden vi er inne på V-tec motoren så var det vel 2 stk Integra'r som kjøre kvartmila i dag. Disse kjørte så vidt det jeg fikk med meg på omtrent en 14 sekunder. Så kom da disse "late" amcar's uten hester. De jeg fikk med meg kjørte på omtrent 13 sekunder. Her må det da vel være noe galt. En stor og tung amerikaner uten hk kan vel ikke kjøre fortere enn en H**** med den svære V-tec motoren.

 

Punkt 3. Hva med sikerhet da? Viss man skulle ta en krasj test mellom to biler. Front mot Front. En Amerikaner og en Japansk bil. Hvilken ville du da ha sittet på med??? Jeg for min del hadde satt meg inn i en Amerikaner. Men klart folk har jo forskjellige syn på ting.

 

Punkt 4. Jeg måtte jo også komentere litt om de tyske bilene. Ja dem har en masse av det meste, men dem mangler det som jeg synes er en viktig ting med en bil nemelig "sjel" og ja jeg synes at biler har sjel. De tyske bilene er like kalde som det stålet dem er laget av. Like ser dem ut også (såklart alt er med måte). Jeg er ingen japse fan, men jeg synes faktisk at noen av de bilen har litt "sjel" i seg. Jeg synes at de amerikanske bilene har sjel. Mulig jeg ikke er helt objektiv på dette punktet men det er det vel ingen som er når det gjelder diskusjoner om hvilken bil som er best.

 

Nå håper jeg at folk her på forumet ikke føler at jeg har tråkket dem for hardt på foten. Det er i såfall ikke helt meninga. Men folk som tråkker på andre folk sine tær bør tåle at det kommer en fot tilbake.

Bx 16V (87')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo en kompis med Primera kjørt ifra en Integra type-R.

Og det erikke fordi primeraen går bedre, mend fordi han som haddeintegraen ikke kan kjøre! han girte før v-tec'nkom inn, og da sier det seg selv at det ikke går fælt.

 

f.eks 200sx med 200hk og 285nm org blir frakjørt av en integra 1,8 v-tec.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart dreiemomentet er viktig! Hestekreftene regnes jo matematisk ut på grunnlag av dreiemomentet! Hestekreftene i en bil er egentlig irrelevante, det er momentet som teller! Juks for å få mere hk = mye moment på høyt turtall (hk=dreiemoment*turtall delt på et tall jeg ikke husker). At Integraen taper i dragrace er ikke så veldig rart, den er jo FWD (jeg vil aldri tilgi Honda MotorCo for det). Men på den annen side: den er visstnok blitt kåret til verdens beste FWD-sportsbil! ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Lord Gryphon

Altså!!! Her var det mye å ta tak i....

 

Punkt 1. Vtec motoren er nok en fin motor det, men går det noe bra? Nei ikke etter min mening. Jeg kjører citroen, ja dere leser riktig nå. En BX CITROEN for å være nøyaktig. Jeg kjørte om kapp her om dagen med en H**** Civic med 1.6 V-Tec og for å gjøre en lang historie kort så kom Civic'n sist fram. Så jeg er ikke imponert over den. Bilen min har gått over 300000 km og begynner å bli litt sliten. Hva er egentlig poenget med å kunne dra motoren til 8500 rpm når det ikke går noe bra alikevel?????

 

 

Du er nok av en av de som tror alle biler med VTEC i skal gå så fælt.... VTEC betyr ikke annet en variable ventiltider og løft. Det betyr at 90% av alle bilene honda lager med vtec er laveffekts sparebørser. Det var nok en slik en du kjørte mot. En 1,6 liters sparebørse med 110hk. Så neste gang du ser det står vtec bak på en honda så trenger det ikke bety at den går så fælt.

 

Når det kommer til B-serie mortorene til honda så er vtec brukt til høyt effektsuttak. Dvs i ITR, CTR og Civic VTI. Det er disse som er gøyale :D :D

 

Er vist noen her som her sett på F&F et par ganger for mange.... lol lol lol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår