Gå til innhold

graph som viser honda power sine fortreffeligheter. .

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Lord Gryphon

Altså!!! Her var det mye å ta tak i....

 

Punkt 2. Greit nok at endel av de amerikanske V8'n har lite med hester. Tar du en 350 fra sent 70 tidlig 80 tallet så har vel den rundt 130 hk. Er ikke sikker på dette punktet, mener jeg leste det en stand. Men uansett hvor mye det er så er det lite. Så kommer den andre faktoren inn som folk overser fordi dem ser seg blinde på HK tallet, nemlig Nm. Disse motoren har omtrent mer Nm en du noen gang kan drømme om å få i en honda. Nesten uansett motor (klart det er sikkert noen som kan komme med en motor som slår dette.) En masse Nm kompansere for mangel av hester. Har ikke folk lagt merke til den nye trenden blandt Europeiske og Amerikanske bilprodusenter. Det fokuseres mere og mere på Nm enn det har blitt gjort før. Ikke for det Amerikanerne har vel altid hatt en masse Nm. Kan jo ta et eksempel på det her. Var på "En dag på strippen" idag. Der hadde man jo en fin blanding av biler fra alle slags land. og siden vi er inne på V-tec motoren så var det vel 2 stk Integra'r som kjøre kvartmila i dag. Disse kjørte så vidt det jeg fikk med meg på omtrent en 14 sekunder. Så kom da disse "late" amcar's uten hester. De jeg fikk med meg kjørte på omtrent 13 sekunder. Her må det da vel være noe galt. En stor og tung amerikaner uten hk kan vel ikke kjøre fortere enn en H**** med den svære V-tec motoren.

 

Si meg hvilke andre biler i verden enn ITR, med 1,8liters motor UTEN overladning og med FF, som klarer kvartmila raskere enn 14,5sek fra fabrikk!?? Du kan ikke sammenligne en bil med rwd og 4 liters motor mot en ITR. Blir som å sammenligne hummer og kanari.

 

Du må ta bilene for det de er.... Det at en liten tass med 1,8 liter uten overladning og med FF i det hele tatt blir sammenlignet med biler med det tredobbelte motorvolumet og ofte med biler med overladning og rwd vitner jo om hvor bra disse bilene er.

 

I sine respektive klasser tror jeg ikke det er mange biler som slår hondane.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Civic'n jeg kjørte omkapp med har en 160 hk vtec motor. Ikke 110.

 

Var ikke jeg som drog inn Amcar's Det var det noen andre som gjorde. Viss man mener at man ikke kan samenligne bilene så slutt å dra inn andre biler. Viss du ikke tåler samenligniga altså. Går nok greit viss det man tar en sammenligning hvor "bilen" din går seirende ut :)

Bx 16V (87')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Lord Gryphon

Civic'n jeg kjørte omkapp med har en 160 hk vtec motor. Ikke 110.

 

Var ikke jeg som drog inn Amcar's Det var det noen andre som gjorde. Viss man mener at man ikke kan samenligne bilene så slutt å dra inn andre biler. Viss du ikke tåler samenligniga altså. Går nok greit viss det man tar en sammenligning hvor "bilen" din går seirende ut :)

 

Har ingen problem med å sammenligne biler mot hverandre jeg, men man må jo ta en bil for det den er og hva den er lagd for ; En bil kan være bedre enn en annen under visse omstedigheter, og motsatt under andre omstendigheter. Dessuten har jo sjåføren som oftest mer og si enn bilen da.

 

Jeg kan også si at jeg har kjørt fra den og den bilen jeg... Betyr det automatisk at bilen min går bedre for det? Neppe... for mange faktorer som spiller inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig at man ikke bør sammenligne biler som er helt forskjellige, noe som disse bilen tross alt er. Men som sagt var ikke jeg som trakk dem inn. Bare følte at jeg måtte komentere litt jeg.

 

Det med at jeg kjørte fra den Civic'n er jo klart en liten skryt fra min side, Det er jo mulig at han ved en annen gang under andre omstendigheter hadde kjørt fra meg. Men hva har det å si. Jeg tok han den gangen.

 

Rart at folk ikke har komentert punkte om sikkerhet.....

Bx 16V (87')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Lord Gryphon

Rart at folk ikke har komentert punkte om sikkerhet.....

 

Det med sikkerhet blir vel noe off-topic da tråden handler om motorene til honda..... Men er virkelig en civic fra en gitt periode så mye dårligere enn en hvilken som helst annen bil i samme klasse fra samme periode? Dagens civicer er jo blant de sikreste i sin klasse.

 

Og ikke kom å si noe sånt som at "Ja, men Chevrolet Tahoe er jo myyye sikrere enn en civic"..... igjen ; Kan ikke sammenligne hummer og kanari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg liker at Honda lager sterke motorer med relativt høyt dreiemoment fra relativt små motorer.

Men alle som eier og er tilhengere av slike motorer hviler på den derre forbanna effekten per liter!?

 

Du driter vel i om du har 250 hester per liter hvis du har 500 kubikk å dra med når det står en "utrangert støtstangsåtter" ved siden av deg i et lyskryss. og den bare har 50 hester per liter, men til gjengjeld har 20 liters motor!!!

face it, den drar rævva av deg!!!

 

Og en annen ting om holdbarhet og Honda (eksempel) vs gammalt yankeejærn: Få se om den hondaen går så jævlig om 30 år?

 

Grunnen til at amerikanske motorteknikere bare slengte på mer volum var kort og godt at:

 

de to amerikanske motorteknikerne sitter og har kaffepause, og sjefen roper: We need more Power!

Ok, lets overbore the engine, svarer de to, og fortsetter pausen.

 

Japanerne derimot:

Vi tlengel stelkele mottol!

og så sliter de lenge med å utvikle nye deler...

 

(rakker ikke ned på japanere, for all del! Og forresten så er jo amerikanere antakeligvis de lateste menneskene i verden:D))

 

Det hondamotorene kompenserer lite volum med er turtall, og siden effekt er dreiemomentet ganger turtallet (i rad/sek) belønnes vtec-momentet på høyt turtall med mye effekt.

 

for å nevne en annen ting om at japanerne er best; Caddilac hadde "vtec" motorer på 1930-tallet...

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Nitrofish

for å nevne en annen ting om at japanerne er best; Caddilac hadde "vtec" motorer på 1930-tallet...

 

Les denne tråden fra side 6 og utover:

 

http://snakk.nrk.no/debatt/showthread.php?threadid=12459&perpage=15&pagenumber=6

 

PS. Hulemannen oppfant hjulet, men det er ikke dermed sagt at han klarte å bruke det til så veldig mye fornuftig :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Nitrofish

jeg liker at Honda lager sterke motorer med relativt høyt dreiemoment fra relativt små motorer.

Men alle som eier og er tilhengere av slike motorer hviler på den derre forbanna effekten per liter!?

 

Du driter vel i om du har 250 hester per liter hvis du har 500 kubikk å dra med når det står en "utrangert støtstangsåtter" ved siden av deg i et lyskryss. og den bare har 50 hester per liter, men til gjengjeld har 20 liters motor!!!

face it, den drar rævva av deg!!!

 

Og en annen ting om holdbarhet og Honda (eksempel) vs gammalt yankeejærn: Få se om den hondaen går så jævlig om 30 år?

 

Grunnen til at amerikanske motorteknikere bare slengte på mer volum var kort og godt at:

 

de to amerikanske motorteknikerne sitter og har kaffepause, og sjefen roper: We need more Power!

Ok, lets overbore the engine, svarer de to, og fortsetter pausen.

 

Japanerne derimot:

Vi tlengel stelkele mottol!

og så sliter de lenge med å utvikle nye deler...

 

(rakker ikke ned på japanere, for all del! Og forresten så er jo amerikanere antakeligvis de lateste menneskene i verden:D))

 

Det hondamotorene kompenserer lite volum med er turtall, og siden effekt er dreiemomentet ganger turtallet (i rad/sek) belønnes vtec-momentet på høyt turtall med mye effekt.

 

Her til lands så "belønnes" stort motorvolum med masse avgifter. Det gjør også tung vekt. Hvorfor tror dere at amerikanske personbiler selger så dårlig her til lands? De fleste av disse bilene får jo flere hundre tusen bare i avgifter. Derfor, spør du meg, er Honda så geniale med små lette biler med små effektive motorer. De er billige, holdbare sammenlignet med dagens biler og går bra. Hadde jeg bodd i et annet land så hadde jeg nok muligens kjørt noe annet enn Honda..... Hvem vet?

 

Og når det kommer til holdbarhet så er dagens hondaer langt bedre enn dagens amerikanske biler. Selv amerikanerne i dag jamrer seg over hvor mye feil bilene deres har. På de amerikanske bilfora som jeg henger på så kommer navnene subaru og honda opp hver gang ordet "reliability" kommer opp. Om amerikanerne for 30 år siden lagde holdbare biler... So what. Jeg kjører ikke veteran bil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike diskusjoner er egentlig litt kjedelige. Man kommer aldri fram til et svar som er "rundt" nok til at alle kan bli enige.

 

Men jeg gjør et forsøk på et svar som alle nok kan bli enige med

 

Alle "elsker" vi våre biler og det er en mann/kvinnes rett til å forsvare sin tro med de midler han har til tilgjenglig...

 

Selv liker jeg ikke disse små klaustrofobiske små bilen, lagde for og av et folk som har en snitt høyde på 150 cm ;)

Bx 16V (87')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår