Gå til innhold

graph som viser honda power sine fortreffeligheter. .

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Selv har jeg en boble, så jeg vil se på meg selv som ganske nøytral i denne diskusjonen, men jeg må si jeg liker teknologi fremfor volum, er vel derfor det blir en subaru motor i bobla snart.

 

Hurra! Hva er bedre enn japansk prestenda/driftsikkerhet parret med en bil med lav vekt og RWD? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vil bare rive litt opp i gamle sår her igjen:

 

Originally posted by Nitrofish

Det var ikke rust jeg kommenterte...det var rett og slett motorene! Sett en person til å kjøre gris med en civic type R i 30år, og en til å kjøre f.eks corvette av samme årsmodell i 30år.....

Den eneste sjansen hondasjåføren har til å få kjørt gris i 30 år er at corvetteeieren er snill og lar han sitte på i de 20 siste...

 

Den der skal du ikke slippe unna med. Kan jeg bare spørre en liten ting her: Hvor går turtallsperra på en Kårv-vette? Og hvor går den på Civic Type R? Joda Civicen trekker godt forbi 8000 RPM, og pølse-vetten da? Rødlinje på kanskje 5000?

 

En liten sak til om dreiemoment og Honda vs AmCars: de latterlige Amerikanerne breker og maser om Torque, og hvis noen kunne fortelle meg hvor mye moment det er i de forskjellige V8-"motorene", så hadde det vært fint. De skal nemlig slå Hondas B16-motor som kom i 1992 (?); og denne har da ganske nøyaktig 160 (nm) delt på 1.595 (sylindervolum) = 100,31 newtonmeter per liter. (Jeg vil ikke være så slem som å begynne å trekke inn F20C-motoren fra S2000 som gir 220 nm/2 liter = 110 NM/liter). Vis meg den originale Amerikanske V8'er i hele verden som klarer å slå den (B16-motoren). Jeg er ganske selvsikker her jeg sitter, ja :D

 

PS: inkludér gjerne kildehenvisning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se hva jeg fant!

 

"As some tests show the S2000 is incredibly fast, however, the fans of torque wish to have more punch especially at low-end. For them Mugen (company founded by Hirotoshi Honda - son of Soichiro Honda) ) offers a stroker to the existing F20C making it 2,2 litre (2190ccm). It was introduced in 2001 and is good for 258hp and 247Nm making it the record braking specific torque (112,78Nm/l) in normally aspirated engines."

 

http://www.poweredbyhonda.org/s2000e.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at egentlig så gir jeg f i hvilket land bilen er bygd i.

Veit ikke om disse argumentene er nevnt tidligere for jeg har bare skumlest.

 

Veldig få av de "japanske" bilene som selges i Europa er bygd i Japan mange er bygd i Europa. De japanske bilene som selges i USA er bygd i USA, Selvfølgelig har Japanerene designet dem men de er forsatt bygd av amerikanere.

 

Jeg skulle gjerne hatt en liten Civic som bruker lite bensin å kjørt rundt i jeg ,men når Nakkestøtta når meg opp til korsryggen og jeg sitter med knea opp under haka så er ikke det behagelig i lengden. :)

Amerikanere derimot liker PLASS og POWER det er noe også jeg liker.

Grunnen til at Chevrolet og andre amerikanske merker ikke selger mellomklasse og småbiler i Europa er p.g.a at de eier mange Europeiske merker som Opel og saab ,de satser heller på dem i Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by daggis

Honda VS Amcar er jo en diskusjon man aldri kommer noen vei med. Men slik jeg ser det har de følgende fordeler:

 

Amcars:

Masse NM, deilige cruisebiler hvor man ikke trenger gire for å holde bilen i effektområdet hele tiden.

Dragracing

 

Japser:

Billige, driftsikre, morsomme småbiler som kan hive seg rundt svinger.

 

Når det gjelder dette med driftsikkerhet har jeg tatt det herfra:

 

 

http://www.dinside.no/php/art.php?id=33507

 

Og som du ser må du LANGT ned på lista før du finner noen amerikanere, og Honda ligger jo i ganske ensom majestet på toppen.

 

Selv har jeg en boble, så jeg vil se på meg selv som ganske nøytral i denne diskusjonen, men jeg må si jeg liker teknologi fremfor volum, er vel derfor det blir en subaru motor i bobla snart.

 

Også interresant å få med seg at ford har 1 års garanti på forder produsert i USA, og 3 på de som er produsert i tyskland.

 

Jeg skulle gjerne sett en eller annen Honda fra midten av 80 tallet henge på bilen min.. Det skjer nok ikke..

Den tabellen din sier da ingenting om driftssikkerhet, den sier noe om SERVICEINTERVALL, noe som ikke har noe med driftssikkerhet å gjøre på noen som helst måte.

 

Forøvrig er det jo velkjent at Honda er lagd for å vare i ca 5år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tekNetium

Vil bare rive litt opp i gamle sår her igjen:

 

 

 

Den der skal du ikke slippe unna med. Kan jeg bare spørre en liten ting her: Hvor går turtallsperra på en Kårv-vette? Og hvor går den på Civic Type R? Joda Civicen trekker godt forbi 8000 RPM, og pølse-vetten da? Rødlinje på kanskje 5000?

 

En liten sak til om dreiemoment og Honda vs AmCars: de latterlige Amerikanerne breker og maser om Torque, og hvis noen kunne fortelle meg hvor mye moment det er i de forskjellige V8-"motorene", så hadde det vært fint. De skal nemlig slå Hondas B16-motor som kom i 1992 (?); og denne har da ganske nøyaktig 160 (nm) delt på 1.595 (sylindervolum) = 100,31 newtonmeter per liter. (Jeg vil ikke være så slem som å begynne å trekke inn F20C-motoren fra S2000 som gir 220 nm/2 liter = 110 NM/liter). Vis meg den originale Amerikanske V8'er i hele verden som klarer å slå den (B16-motoren). Jeg er ganske selvsikker her jeg sitter, ja :D

 

PS: inkludér gjerne kildehenvisning

 

Du mangler liksom en del basisforståelse her..

Når det gjelder bilen min foreksempel har den sperre på 6000rpm.

Den leverer 465Nm, og 243hk.

Dreiemomentkurven er forøvrig relativt flat, noe som fører til en motor som er veldig lett å utnytte.

 

Det viktige er altså at man har mye moment over et bredt register, dette gjør motoren mye mer kjørbar, og mindre masete å kjøre.

Hvorfor skal jeg ha noen interesse av å dra forbi 8000rpm? Allerede ved 4000rpm har jeg like mange detonasjoner i minuttet som du har ved 8000rpm i den sure hondan.

 

Forøvrig kan vel forgjengeren til Hondas VTEC sikkert hamle opp med dissa sure hondagreiene uten problemer.. Husket jeg på å nevne at det systemet kom allerede i 1903?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Jeg skulle gjerne sett en eller annen Honda fra midten av 80 tallet henge på bilen min.. Det skjer nok ikke..

Den tabellen din sier da ingenting om driftssikkerhet, den sier noe om SERVICEINTERVALL, noe som ikke har noe med driftssikkerhet å gjøre på noen som helst måte.

 

Forøvrig er det jo velkjent at Honda er lagd for å vare i ca 5år..

 

Så driftssikker som den bilen din har vært i sommer burde vel det være en smal sak? Om du drar fra litt i starten så er det jo bare å vente på at du må stoppe og overhale girkasse eller noe annet morsomt for så å kjøre forbi? :)

'99 Audi S4

'12 Honda CB1kR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg får vel føye meg inn i rekken da..

 

1. v-tec virker for meg som et system som du må bruke en innihelvetes mengde turtall for å få ut mest effekt av, ikke noe jeg liker.

 

2. v-tec kan komme tilbake og bite meg i rumpa når det er vtec som går over HELE turtallsregisteret, så jeg faktisk kan gire UNDER 6000RPM og likevel ha dreimoment nok

 

3. jeg kjører selv en mazda 626, så jeg er ikke helt upartisk når det kommer til bil, likevel vil jeg heller ha en bil med endel motorvolum enn en liten fisemotor som kan dras til 8500rpm ( unntaket er RX-7 Twin Turbo :D :D :D )

 

4. ja, jeg har blitt dratt av en civic med v-tec, hva annet kan man forvente når han ligger på rundt 8000rpm forbi, og jeg ligger å dasser på femtegir @2500 rpm? ;)

 

5. Jeg liker ikke å måtte dra ut motoren for å få ut masse effekt. ( som sagt tidligere )

 

Og med det så avslutter jeg drittkastinga :D

 

( forøvrig skal det sies at jeg for tiden sikler på en mazda 626 med enten 2.5i V6 eller 2.0i 148hk .. så jeg har ikke tenkt å bytte til amcar heller sånn helt enda ;) )

- 1988 Mazda 626 2.0i-16 4ws

x 1987 Mazda 626 GLX 2.0L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by raboc

 

Så driftssikker som den bilen din har vært i sommer burde vel det være en smal sak? Om du drar fra litt i starten så er det jo bare å vente på at du må stoppe og overhale girkasse eller noe annet morsomt for så å kjøre forbi? :)

 

Jada, jeg har vært litt uheldig..

Det første havariet er sånt som desverre skjer..

Det andre var pga feil på en converter..

I går hadde jeg en oljelekkasje som heldigvis var lett å finne, og stoppe..

 

Nå skal den funke lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Jeg skulle gjerne sett en eller annen Honda fra midten av 80 tallet henge på bilen min.. Det skjer nok ikke..

Den tabellen din sier da ingenting om driftssikkerhet, den sier noe om SERVICEINTERVALL, noe som ikke har noe med driftssikkerhet å gjøre på noen som helst måte.

 

Forøvrig er det jo velkjent at Honda er lagd for å vare i ca 5år..

 

Ja, men det sier jo også noe om kvalitet, hvor sikre produsentene er på produktene sine, og hvorvidt de går gode for de.

 

Når man setter såpass hyppige serviceintervaller kan man ikke ha mye tro på sin egen ingeniørkunst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bare så det er sagt, jeg er heller ikke noen spesiell fan av honda. Jeg liker turtallvilllige motorer, noe som kanskje har noe med at jeg er glad i 2-hjulinger og de dertil medfølgende turtallsmaskiner (hvis man ser bort fra harley da selvfølgelig, men de ser jeg ikke engang på som ordentlige 2-hjulinger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by daggis

 

Ja, men det sier jo også noe om kvalitet, hvor sikre produsentene er på produktene sine, og hvorvidt de går gode for de.

 

Når man setter såpass hyppige serviceintervaller kan man ikke ha mye tro på sin egen ingeniørkunst?

 

Nå er det vel fortsatt en amerikansk bilprodusent som har lengst serviceintervall på motorene sine. (gitt at man ikke regner oljeskift som service).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta bilene for det de er.... Det at en liten tass med 1,8 liter uten overladning og med FF i det hele tatt blir sammenlignet med biler med det tredobbelte motorvolumet og ofte med biler med overladning og rwd vitner jo om hvor bra disse bilene er.

WORD! Kunne ikke sagt det bedre.

 

 

Men alle som eier og er tilhengere av slike motorer hviler på den derre forbanna effekten per liter!?

Visst faen, det er jo DET som er essensen av å bygge motor! Ikke å få mest hester, men mest hester ut av minst mulig motor!

 

 

Du driter vel i om du har 250 hester per liter hvis du har 500 kubikk å dra med når det står en "utrangert støtstangsåtter" ved siden av deg i et lyskryss. og den bare har 50 hester per liter, men til gjengjeld har 20 liters motor!!! face it, den drar rævva av deg!!!

Den jukser, den har sikkert 4 LITER større sylindervolum, og RWD. Seff blir man eid når man kjører en 1,8-liters N/A FWD-bil. Poenget mitt er: AmCaren drar marginalt ifra, og det sier mye om Honda!

 

 

Og en annen ting om holdbarhet og Honda (eksempel) vs gammalt yankeejærn: Få se om den hondaen går så jævlig om 30 år?

Da bilsport hadde en kjøpeguide om CRX kommenterte de nettopp det. De mente det var rart at man så sjelden hørte om motorer som ga opp.

 

 

for å nevne en annen ting om at japanerne er best; Caddilac hadde "vtec" motorer på 1930-tallet...

Som han med Integraen har sagt så genialt før; "Selv om hulemannen oppfant hjulet, er det ikke derved sagt at han kunne bruke det til noe fornuftig". Årets sitat, genialt i sin enkelthet.

 

 

Derfor, spør du meg, er Honda så geniale med små lette biler med små effektive motorer. De er billige, holdbare sammenlignet med dagens biler og går bra.

Du tok ordene ut av min munn.

 

 

Om amerikanerne for 30 år siden lagde holdbare biler... So what. Jeg kjører ikke veteran bil

Word, word, word, word!

 

 

Slike diskusjoner er egentlig litt kjedelige. Man kommer aldri fram til et svar som er "rundt" nok til at alle kan bli enige.

Word.

 

 

Selv liker jeg ikke disse små klaustrofobiske små bilen, lagde for og av et folk som har en snitt høyde på 150 cm

Japanske biler er ENORME innvendig, med tanke på de beskjedne yttermålene. Selv i min Accord -87 trenger jeg ikke ha setet helt bak, og jeg er faktisk 1.90 høy. Trengte jeg for øvrig ikke i kompisen min sin Civic hatchback -93 heller.

 

 

Hvem sa at vtec var oppskrytt?? Pøh......

Dine innspill når nye høyder av genialitet. :)

 

 

Originally posted by ©ivi© en 200sx blir også flisa av en prelude 2.2 vtec.... gosse gosse.... Hvordan blir den det? Det sto faktisk mellom de to bilene når jeg skulle kjøpe, men preluden var så treg...

Og her trakk vi inn turbobiler fordi...? Alle vet jo at turbobiler er overlegne N/A-biler med unntak av responsmessig.

 

 

Allerede i 1902 kom den første motoren med et system som gjør jobben like bra som VTEC.

Definér dette.

 

 

Honda pleier nok å nevnes ja, i forbindelse med at de holder ca 10år før de er rusta bort.

Alle Hondas rustproblemer er en saga blott etter cirka 1990 da Honda begynte å dyppe karosseriene i ioniseringsbad (?). Dessuten snakket vi om Hondas motorer i denne posten.

 

 

Jeg skulle gjerne hatt en liten Civic som bruker lite bensin å kjørt rundt i jeg ,men når Nakkestøtta når meg opp til korsryggen og jeg sitter med knea opp under haka så er ikke det behagelig i lengden

Når jeg på 1.90 sitter MEGET komfortalbelt, med GOD plass i en Civic, må du da være en kjempe?

 

 

Jeg skulle gjerne sett en eller annen Honda fra midten av 80 tallet henge på bilen min.. Det skjer nok ikke..

Det stemmer, rett og slett fordi det kvasseste honda hadde lagd på den tiden var vel B20-motoren som satt i Japanske Accord på 160 hester. Correct me if i'm wrong.

 

 

Forøvrig er det jo velkjent at Honda er lagd for å vare i ca 5år..

Slike totalskadde, useriøse uttalelser kan du spare oss for, er du snill.

 

 

Du mangler liksom en del basisforståelse her.. Når det gjelder bilen min foreksempel har den sperre på 6000rpm. Den leverer 465Nm, og 243hk. Dreiemomentkurven er forøvrig relativt flat, noe som fører til en motor som er veldig lett å utnytte. Det viktige er altså at man har mye moment over et bredt register, dette gjør motoren mye mer kjørbar, og mindre masete å kjøre. Hvorfor skal jeg ha noen interesse av å dra forbi 8000rpm? Allerede ved 4000rpm har jeg like mange detonasjoner i minuttet som du har ved 8000rpm i den sure hondan. Forøvrig kan vel forgjengeren til Hondas VTEC sikkert hamle opp med dissa sure hondagreiene uten problemer.. Husket jeg på å nevne at det systemet kom allerede i 1903?

Jeg mangler ingen forsåelse her, nei. Alt er krystallklart med unntak av din tåkeprat. La meg regne litt her... Du har altså 465 nm, og 5,7 liters motor, right? Det gir da det patetiske moment/liter-tallet 81,58. Hondas B16 har 100. Med andre ord: hadde Honda laget en 5,7-liters motor basert på B16 er det kanskje nærliggende å tro at den ville gitt 570 nm, ja? Hondas dreiemomentkurve er faktisk også relativt flat. Den øker riktig nok noe jo høyere turtall (=verdens mest perfekte motorkaraktér?).

 

 

Så driftssikker som den bilen din har vært i sommer burde vel det være en smal sak? Om du drar fra litt i starten så er det jo bare å vente på at du må stoppe og overhale girkasse eller noe annet morsomt for så å kjøre forbi?

Ha-ha-ha. Eid. Et til eksempel på bra driftsikkerhet hos Honda: Min A20A4, 2.0i 12V Honda-motor har gått perfekt i 234.000 kilometer. Har din det?

 

 

Siden du er så japan - elsker, jeg regner med at du kun ser på japansk TV også da.. De har forholdsvis mye tragisk på den fronten iallefall

Jeg liker Japanske serier og filmer. Du ser avataren min? Den er nemlig fra Initial D. Vet du ikke hva det er, har du virkelig gått glipp av noe.

 

 

1. v-tec virker for meg som et system som du må bruke en innihelvetes mengde turtall for å få ut mest effekt av, ikke noe jeg liker.

Honda VTEC = 2 kamaksler i én = en kam som gir gode egenskaper under 5.000 RPM, og en med større løft og lengre durasjon som gir hysterisk moment og effekt i toppen. Hadde det ikke vært for den 2. kammen ville motoren bare dødd ved cirka 5.000 RPM, men Honda VTEC gir faktisk det beste fra begge verdner (= godt drag både i toppen og i bunnen av turtallsskalaen).

 

 

2. v-tec kan komme tilbake og bite meg i rumpa når det er vtec som går over HELE turtallsregisteret, så jeg faktisk kan gire UNDER 6000RPM og likevel ha dreimoment nok

Du vil bare ikke innse at VTEC gir en N/A-motor BRA drag i bunnen og ENDA BEDRE i toppen. Hadde gledet meg stort hvis du hadde visst hvordan VTEC virker, istedenfor å bare spy ut slike uttalelser. På grunn av de to ulike kamakslene jeg nevnte tidligere, gir VTEC bra drag over heeele turtallsregistret, iforhold til motorvolumet, seff. Honda VTEC har egentlig gjort det veldig vanskelig å ytterligere forbedre en N/A-motor.

 

 

likevel vil jeg heller ha en bil med endel motorvolum enn en liten fisemotor som kan dras til 8500rpm

Hva du liker/ikke liker interresserer meg så mye: |<---->| Med andre ord: lite. Denne threaden var uansett laget for å ytterligere sverte Hondas motorkaraktér, og ikke for å høre om hvort hardt du hater turtallsmaskiner. Noen har faktisk en annen mening enn deg.

 

 

ja, jeg har blitt dratt av en civic med v-tec, hva annet kan man forvente når han ligger på rundt 8000rpm forbi, og jeg ligger å dasser på femtegir @2500 rpm?

Vill gjetting, men: han hadde antakeligvis dratt fra deg om du hadde kjørt med drag radialslics, selv fra stillestående. Som du sjønner: jeg har stor tiltro til Hondas biler! :)

 

 

Jap-crap (og så den rumpesmileyen)

Saklighet!? Hørt om det!? Oi, best jeg ikke messer med deg, siden du kjører Harley. Du har vel kamerater, regner jeg med... :rolleyes:

 

 

jada, jeg har vært litt uheldig.. Det første havariet er sånt som desverre skjer.. Det andre var pga feil på en converter.. I går hadde jeg en oljelekkasje som heldigvis var lett å finne, og stoppe.. Nå skal den funke lenge!

Ikke god statistikk dette. Vil bare trekke inn Hondaen min som ennå går perfekt.

 

 

Når man setter såpass hyppige serviceintervaller kan man ikke ha mye tro på sin egen ingeniørkunst?

Godt sagt.

 

 

Nå er det vel fortsatt en amerikansk bilprodusent som har lengst serviceintervall på motorene sine. (gitt at man ikke regner oljeskift som service).

Beviste ikke linken til DinSide nøyaktig det motsatte? Honda hadde lengst service-intervall av alle bilene på lista! Med mindre det er en ny liste vi snakker om, så må jeg nok se meg nødt til å heise "the allmighty flag of Bullshit". Du vet hvilket.

 

 

At man aldri vil komme noen vei med AmCar vs Japan-diskusjoen er vel en godt inngrodd sannhet. En ting er iallefall sikkert; og det er at Honda bygger faen så gode motorer. Skulle likt å se en original Shitvy-350 motor piskes opp til 9000 RPM. Jeg tror helt ærlig at den ville gått til faens øyeblikkelig, for det ER store krefter vi snakker om på et sånn turtall. På den annen side, Honda bygger motorer som skal holde for den påkjenningen i årevis.

 

La oss si at Honda går et døgn på 9.000 RPM i løpet av sitt liv. Et barnslig regnestykke, ja vel, men sjekk da:

 

1 sekund ganger med så mange sekunder som Hondaen tålte 9K RPM=

24 timer = 60*60*24 = 86.400 sekunder.

1 ganger 86.400 = 86.400

Med andre ord, Honda bygger 86.400 ganger bedre motorer enn Drittvrolét. Men det er jo bare min definisjon på saken. Jeg er sikker på at andre liker mora mi istedenfor.

 

Offtopic: Dette er den lengste posten jeg noen gang har skrevet; hørte jeg et "gratulerer"? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår