Gå til innhold

lage innsug selv (b23 - volvo)...

Ranger emnet


turbojonas

Anbefalte innlegg

leker litt med tanken på å lage eget innsug.. noen som har noen erfaringer?

 

motoren er en B23AT som jeg skal bygge om til datasprut, og tenkte egentlig å bruke innsug og dyser fra en B23ET, men lurte på å lage ett selv. satser på en ca 270 hk med nye dyser..

 

blir det for stress med dyser i innsuget kan jeg alltids ha de i toppen heller (skal bruke 531\405 topp)

Ellers, det er vel noen gyldne regler på hvordan dette skal bygges, med lengder

her å der, og diameter på diverse og lignende..

 

takker for svar

`81 Volvo 242 B230FT

`88 Subaru Justy 4WD - Vinterbil

`81 Triumph TR7

`90 Nissan 200SX

`81 Opel Ascona B 2.2i - prosjekt type langtids

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke skal hente ut mer enn ca270Hk, og for å spare deg for en masse jobb, bruk det orginale innsuget som sitter på B230F/FD/FB/FT/FK motorene.

Dette passer rett på toppen med rør til intercooler og greier, og rekker fint opptil 3-400Hk.

Dersom du kjører for 405 topp, så må du plugge dysehullene i toppen (Dersom den ikke kommer fra en B23ET med motronic sprut).

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke for å være frekk, men da har du misforstått.

det var en gang heller ikke du kunne skru, men allikevel har du 2 prosjekter på gang. så, det man ikke kan, det lærer man. hva hadde ellers hvert vitsen med ett forum som dette?

 

enkelt å greit :)

 

 

 

har funnet ut at jeg må ta hennsyn til noe Helmholz-resonans greier, men det er forelpig gresk ;)

 

 

C / A

Helmholz N = --- / -------

2pi V L V

 

N = resonant frequency Hz

C = velocity of speed of sound m/s ( at the temperature of the gas )

A = cross sectional area of tuned pipe m2

L = length of tuned pipe m

V = Resonating volume m3

 

RPM to HZ Rpm x number of cylinders divided by 120 ( 4cycle )

`81 Volvo 242 B230FT

`88 Subaru Justy 4WD - Vinterbil

`81 Triumph TR7

`90 Nissan 200SX

`81 Opel Ascona B 2.2i - prosjekt type langtids

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan rase motoren hvis du ikke får det rett, pga at lufta ikke blir fordelt bra nok, og den går magert på en sylinder....da brenner du stempel.. Tviler egentli på at dette er noe for en som ikke vet hvem hva eller hvordan..er nok litt avansert.. Det blir nok bedre å kjøpe et ferdig innsug som man vet funker.. Men for all del..har du bestemt deg for at du skal gjøre det, så skal du jo selvfølgelig ikke høre på oss.. Men du kan jo spørre tcr, ettersom han har gjort det før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flowen i innsug er ikke fult så enkel å måle med flowbenk heller, i og med at flowen forandrer seg når du har det på en motor, og det kommer pulser ifra andre sylindre som påvirker, noe du ikke får testet i en flowbenk.. :)

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan sikkert stemme det, men han som skal måle dette har gjordt det mange ganger før, å vet hvordag, så det skal nå gå bra.

får jo en viss peil ved å bare måle insuget før jeg setter det på, får å se att "tørr-flowen" er lik på alle cyl :)

`81 Volvo 242 B230FT

`88 Subaru Justy 4WD - Vinterbil

`81 Triumph TR7

`90 Nissan 200SX

`81 Opel Ascona B 2.2i - prosjekt type langtids

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår