Gå til innhold

Skikkelig trimming av diesel?

Ranger emnet


Session^

Anbefalte innlegg

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja blir ganske syke moment.. Men såvidt jeg vet, generelt sett så tåler automatkasser mer enn manuelle... Se på amcars med v8. hvor mange blei ikke levert med automat?

Nja. Det kan vel diskuteres. Spørs vel helst på hva slags bil de er levert i ;)

 

Amerikanske automatkasser er muligens bygd for litt mere moment, men europeiske automatbiler har vel aldri vært så utrolig trimvennlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er fint med automatkasser er at du ikke klarer å nappe og rive i drivverket på samme måte, derimot du strammer inn all slakk før all effekt overføres, og mye slitasje unngåes.

 

Diesel er som å trimme en bensin, problemet ligger bare i sylindertrykk -> må ha kobbel el stålpakning for å tåle litt, varmegang i forbrenninga -> vanninnsprøytning osv., og at forbruket øker drastisk, spesielt om man skal begynne å porte, nytt innsug og en vass kam..

 

Direkte innsprøytning er jo seff. en fordel, men i tilfeller hvor det er meget vanskelig eller umulig å bygge om en topp til dette så finnes det en god del oppgraderings lavtrykkspumper og som kan levere en god del. Har en kamerat som driver å bygger om en Peugeot 505 GTDT til direkteinnsprøyt, med portet topp, ny kam osv, så det er mulig om toppen kan bygges om til det (obs her er det snakk om store modifikasjoner i konstruksjon).

 

Ved å gjøre dette så flytter man der originale arbeidsområdet til en dieselmotor (som gjerne er rundt 2000 RPM), oppover, og da gjelder reglene som gjelder for bensinmotorer også..

 

Problemene ligger som sagt i det som er over, men det er ikke noe i veien for å lage et rått prosjekt. Spørsmålet er vel om Biltilsynet tillater forurensinga etter all svartrøyken som oppstår. (uforbrent diesel når man begynner å gi mer enn motoren håndterer, eller at det brukes som intern kjøling til motoren..)

 

F.eks. så kjører de i USA dragster med Cummings diesel, 8,9 på kvartmila..

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
JEG vil trimme dieselen min :) Kom med tips :)

 

Jeg også vil trimme oljebrenneren min. Kjører med en Opel Vectra 1.7 TD 1996 mod. Den har mekanisk innsprut. Hva kan gjøre for å forbedre akselrasjonen fra 0 - 100 km/t? Hva kan gjøres for å få mere hestekrefter ut av motoren? Har skrudd en halv omdreining på mengdeskruven og satt på powerluftfilter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roter i 2 år gamle tråder ? :)

 

Øk turbotrykket, skru noen runder på aktuator staget til turbo.

Sjekk også om du kan gå opp et par hakk i dysestørelsen.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at "fjøstrim" ikke gjør godt for motorens levetid og man skal ikke rote mye med turbo trykk og skruen på pumpa før det hele kan gå til heden :)

 

Moderat trimming tar motorene ikke skade av. Levetiden blir akkurat den samme... På grunn av den sinnsyke avgiftspolitikken her på berget er hk antallet stilt ned. Fra fabrikken er bilene orginalt levert med mere power. Når de blir levert til Norge blir motorene plombert, effekten skrudd ned...Et turbotrykk på 1 til 1.5 bar tåler dieselmotorer som fra fabrikk er levert med turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderat trimming tar motorene ikke skade av. Levetiden blir akkurat den samme... På grunn av den sinnsyke avgiftspolitikken her på berget er hk antallet stilt ned. Fra fabrikken er bilene orginalt levert med mere power. Når de blir levert til Norge blir motorene plombert, effekten skrudd ned...Et turbotrykk på 1 til 1.5 bar tåler dieselmotorer som fra fabrikk er levert med turbo.

 

Det kommer selvfølgelig ann på hva motoren ble levert med fra før, vist den maks ble levert som 90hk utgave blir det litt feil og si at den motoren tåler en god del mer før den ryker.

Men ja, avgiftene styrer dette oljeberget når vi skal kjøpe biler så derfor er utrolig mange diesel biler og også bensin biler nedtunet for og bli billigere.

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer selvfølgelig ann på hva motoren ble levert med fra før, vist den maks ble levert som 90hk utgave blir det litt feil og si at den motoren tåler en god del mer før den ryker.

Men ja, avgiftene styrer dette oljeberget når vi skal kjøpe biler så derfor er utrolig mange diesel biler og også bensin biler nedtunet for og bli billigere.

 

Det er riktig at det kommer an på hva motoren i utgangspunktet var levert med før.La oss ta utgangspunkt i en vw 1.9 tdi motor på 90 hk. Hvis denne motoren blir trimmet til f.eks. 110 hk tror jeg bestemt at denne motoren vil tåle dette hk antallet før noe ryker i motoren. Kanskje kan den tåle opp til 120 hk..

 

Mener å ha sett et sted hvor det fra fabrikkens side var lagt til et slingringsmonn i forhold til hva motor og drivverk kan tåle av effektøkning. Om dette gjelder for alle bilene er jeg ikke sikker på....

 

Får lyst til å sitere en strofe fra sangen fjøsvisa med Vømmøl Spellemannslag. Det er som følger: "Staten syger seg feit og dryg. Regjeringen lyver mens de blunker og blyver". Dette skulle vel si det meste om avgiftspolitikken.. Ikke det minste rart om en blir fristet til å trimme bilene sine og ikke oppgi økningen av HK antallet til myndighetene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår