Gå til innhold

Skikkelig trimming av diesel?

Ranger emnet


Session^

Anbefalte innlegg

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

har noen av dere sider der noen har trimmet diesel, eller driver med det?

 

Den lille trimmingen som jeg har gjort på min bil (Open Vestra 1.7 TD 1996) er å juster på mengdeskruven på dieselpumpa. Når man mater på mere diesel får bilen mere "mat" slik at den sprekere. Denne operasjonen har jeg gjort selv. I utløpet av helgen skal jeg selv sette inn en maneuell boostcontroller. Skal da justere opp turbotrykket til litt over 1 bar.

 

Når EU kontrollen er tatt vurderer jeg å sett inn en større intercooler og større dyser. Sørre eksosanlegg direkte ut i fra turboen og helt ut er også under vurdering. Ny større turbo er noe som jeg sikler på.

 

Jeg for min del driver ikke noen organisert trimmingsvirksomhet. Har god teknisk innsikt grunnet at jeg er vokst opp i gård og i traktoren. Har snappet opp tips og lærdom fra lærte mekanikere. Å bruke en skrunøkkel har jeg ikke noen problemer med. Har også et grunnkurs i manskin og mekanikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her om dagen var jeg i kontakt med et dieselelektrisk verksted i Trondheim p.g.a at bilen nykker og fjusker når den går lett. Noe av de samme symptomene har den også ved pådra og når den dra opp en lang motbakke. Bilen drar heller ikke som den skal. Dette skulle de ta seg av og fikse på.

 

I samtalen kom jeg inn på dieseltrykket dieselpumpa er konstant. Verkstedet påsto at bilen min har et trykk på dieselpumpa på flere hundre bar. Og at det ikke var mulig å justere opp trykket på en mekanisk dieselpume. Jeg fortalte i denne samtalen at jeg hadde justert mengdeskruven på dieselpumpa 0.5 omdreining med sola. Da sa de at det ikke var mere å gjøre for å få mere effekt. Å skifte til større dyser stilte de seg tvilende til om det hjalp på en effektøkning og på bunndragen.

 

Det eneste de mente som økte effekten og bunndraget på motoren var å sette inn en større intercooler enn den orginale og sette inn en større turbo.

 

Hva mener dere om de utsagnene verkstedet kom med? Tar de feil eller har de rett i sine påstander? Jeg for min del har ikke kunnskaper om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvor mye hk tåler for eksempel vanlig vw golf 1,9 tdi 110 hk, før du må starte med kjempe store modifiseringer av motoren, og noen sier det koster mer å trimme diesel motor, en vanlig bensin motor, sier dem pga dem ikke liker diesel, eller er det sant?

 

I utgangspunktet vil jeg tro at en dieselbil kan trimmes på samme måten som en bensinbil. De påstandene som du har hørt at det er dyrere å trimme en dieselbil er dyrer å trimme enn en bensinbil vil jeg ta med en klype salt. Kanskje er det ikke så populært for forhandlerne å selge trimmutstyr til dieselbiler som det er til bensinbiler. Kanskje en dieselbil er mere holdbar.

 

Er ikke noen ekspert på VW 1.9 tdi 110 hk. Men ved en forsiktig trimming kan du kanskje henten ut 130 hk før større ombygginger er nødvendig. Holbarheten på bilen etter trimmingen kommer selvfølgelig an på hvordan bilen bil brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du mener 130 hk, så mener du vel bare chip trimming?

Men vis jeg bytter turbo, IC o.l. så vil råder og stempler hele pakka tåle detta?

 

Tenkte bare på chip trimming ja. Er ikke noen ekspert på disse motorene men jeg mener å ha sett et sted hvor en effektøkning til 130 hk på en 1.9 TDI med orginale 110 hk skal "hele pakka" tåle det ja.

 

Hvis du bytter "hele pakka" med smidde vektreduserte stempler og råder, og i tillegg bytter ut clutchen med f.eks. saks clutch, vil jeg tro at du har uante muligheter til effektøkninger. Det som kan være betenkelig kan være om girkassen og resten av drivverket tåler effektøkning utover 130 hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men vis du har 4 motion, så burde det holde minimum 250 hk, siden samme under stelle finnes på R32, så understelle er ikke problem, jeg har planer om å kjøpe golf IV etter sommeren, så vil ha mer info om trimming av diesel, og disse motorene:D

 

Om drivverket i en 4 motion holder til 250 hk tør jeg ikke svare på. Jeg vet ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Ripper opp i denne gamle tråden igjen.

 

Har en Seat Toledo 1998 mod (1L)

dette er en 1.9TDI 90hk. i følge møller skal denne lade 0,3 - 0,46bar originalt,(kan noen bekrefte dette?) min lader nå på 1.5 - 1.7bar.

denne er chippet, har nytt filter, fjernet katalysator.

 

chippen ble omprogramert av en fyr for noen år siden da det var en feil på den som gjorde av bilen fjusket på 3000rpm.

 

katalysator fjernet fordi bilen hadde et dødpunkt på 120 - 135km/t.

 

nå står bilen demontert til kosmetisk fiksing, i samme slengen blir det montert ny front IC (i stede for melkepakken som Seat putta på bilen) i håp om å finne litt mer sotkraft.

 

til dere som har samme bilen å velger å trimme på den, oppgrader bremser først. (tror meca har no billige bremboskiver som passer rett på) http://catalog.meca.no

Endret av antiall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Audi 80 med nesten samme motor,du har vel pumpedysemotoren? har veldig lyst til å trimme min. Eneste problemet er at girkassen er herpa=(

 

Lurer på hva som er forskjellen på en 90hk TDI og en 110/120 hk TDI, begge 1.9l. Om det er større turbo på de sistnevnte, kunne jeg ha tenkt meg å bytte, samt kanskje større dyser og diverse. Har desverre ikke så mye peiling på det.

 

Har du montert åpent konfilter? Jeg vil det, men LMM'en sitter montert på filterboksen, så jeg må evt. bytte til annen LMM om det er mulig?

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår