Gå til innhold

Skikkelig trimming av diesel?

Ranger emnet


Session^

Anbefalte innlegg

Ripper opp i denne gamle tråden igjen.

 

Har en Seat Toledo 1998 mod (1L)

dette er en 1.9TDI 90hk. i følge møller skal denne lade 0,3 - 0,46bar originalt,(kan noen bekrefte dette?) min lader nå på 1.5 - 1.7bar.

denne er chippet, har nytt filter, fjernet katalysator.

 

chippen ble omprogramert av en fyr for noen år siden da det var en feil på den som gjorde av bilen fjusket på 3000rpm.

 

katalysator fjernet fordi bilen hadde et dødpunkt på 120 - 135km/t.

 

nå står bilen demontert til kosmetisk fiksing, i samme slengen blir det montert ny front IC (i stede for melkepakken som Seat putta på bilen) i håp om å finne litt mer sotkraft.

 

til dere som har samme bilen å velger å trimme på den, oppgrader bremser først. (tror meca har no billige bremboskiver som passer rett på) http://catalog.meca.no

90hk tdi'en skal lade 0,64-0,83 bar orginalt.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har en Audi 80 med nesten samme motor,du har vel pumpedysemotoren? har veldig lyst til å trimme min. Eneste problemet er at girkassen er herpa=(

 

Lurer på hva som er forskjellen på en 90hk TDI og en 110/120 hk TDI, begge 1.9l. Om det er større turbo på de sistnevnte, kunne jeg ha tenkt meg å bytte, samt kanskje større dyser og diverse. Har desverre ikke så mye peiling på det.

 

Har du montert åpent konfilter? Jeg vil det, men LMM'en sitter montert på filterboksen, så jeg må evt. bytte til annen LMM om det er mulig?

 

hay, kan ikke du ta løs LMM fra filterboksen?.

 

For å trimme din ville jeg ha starta med girkasse, chip, eksos & filter.

fiks 2-2,5" rør/potter med så lite motstand som mulig.

 

Etter det blir det dyser + remap av chip.

transporter elns kommer vel med 150hk tdi motor som man kan bruke dyser fra, men chippen må remappes først,

 

pressa som står på din er sikkert grei nok den, jeg kjører enda rundt med originale.

 

sånn uten om det vil jeg anbefale å lese på http://www.tdiclub.com/ der står ALT du trenger å vite.

 

her er det du kan få om du har penger nok.

http://www.youtube.com/watch?v=9BvjJjL7Z50

 

diverse bilder av brennern min, ikke mye å skryte av.

motor med lekasje fra veivhusventilasjon

brennern.jpg

 

sminka bremser og stag.

bremser.jpg

 

desp forsøk på å finne plass til IC

front.jpg

 

desp forsøk på å finne plass til IC del 2

mer%20front.jpg

 

er medlem av en motorklubb (KOMmotorklubb) i Sandefjord, vi betaler 550kr i året så har vi en varm plass å skru, på klubben finner du alt fra løftebukk til sveis. her er bilde av ræva på presidentens bil.

:hailvw

herpes.jpg

si i fra om noen vil bli medlem, trenger litt fler en 40 medlemmer. (vi har også egen KOMA avdeling)

 

 

 

har litt å gjøre her, bare å skrike ut om noen vil gjøre jobben gratis for meg, kan ikke en drit om oppretting...

bulk.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Her om dagen var jeg i kontakt med et dieselelektrisk verksted i Trondheim p.g.a at bilen nykker og fjusker når den går lett. Noe av de samme symptomene har den også ved pådra og når den dra opp en lang motbakke. Bilen drar heller ikke som den skal. Dette skulle de ta seg av og fikse på.

 

I samtalen kom jeg inn på dieseltrykket dieselpumpa er konstant. Verkstedet påsto at bilen min har et trykk på dieselpumpa på flere hundre bar. Og at det ikke var mulig å justere opp trykket på en mekanisk dieselpume. Jeg fortalte i denne samtalen at jeg hadde justert mengdeskruven på dieselpumpa 0.5 omdreining med sola. Da sa de at det ikke var mere å gjøre for å få mere effekt. Å skifte til større dyser stilte de seg tvilende til om det hjalp på en effektøkning og på bunndragen.

Dysene har ett fast åpningstrykk, så det er riktig, er ikke noe trykk du justere, kun Røykbegrenseren, dette hjelper jo en del på effekten selvfølgelig. åpningstrykk på dyser ligger som oftest mellom 100 og 150 bar.

Større dyser er nok ikke noe alternativ, men man får dysespisser som gir en annen sprut, finere sprut, som kan gi en del fordeler

 

Det eneste de mente som økte effekten og bunndraget på motoren var å sette inn en større intercooler enn den orginale og sette inn en større turbo.

Selvfølgelig vil det hjelpe på effekten med ladeluftkjøler, større turbo med påfølgende økt trykk, men det hjelper ikke en dritt uten mere diesel

 

Hva mener dere om de utsagnene verkstedet kom med? Tar de feil eller har de rett i sine påstander? Jeg for min del har ikke kunnskaper om dette.

Jeg mener utsagnende er til dels riktige, men vedkommende som har sagt dette kan ikke være så mye inni dieseltrimming.

 

 

Skal en diesel gå bra, skal det ryke svart, da får den nok diesel, dagens moderne dieselmotorer har faktisk innsprøytningstrykk på flere 1000 bar, og variabelt trykk, samt turbotrykk på 1,5-2,5 bar ofte, dette er common rail.

 

Trimme en diesel, er mange justeringer på pumpa, som gir mere diesel i forskjellige situasjoner, har man mulighet til nok diesel så kan man øke trykket, dog så må IDI-motorer som trimmes med høyt turbotrykk, som oftest ha ombygde pumpe, som leverer nok diesel til effekten, dette koster.

På en diesel kan du aldri ha turbotrykk til å skade motorens interne deler, er dieselen som bestemmer forbrenningstrykket, ikke noen fare for tenningsbank heller.

 

 

Er ett firma i Finland som er eksperter på ombygging av Bosch-dieselpumper, pumpene blir kalt myna-pumper.

 

Søk på myna-pump f. eks.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener utsagnende er til dels riktige, men vedkommende som har sagt dette kan ikke være så mye inni dieseltrimming.

 

 

Skal en diesel gå bra, skal det ryke svart, da får den nok diesel, dagens moderne dieselmotorer har faktisk innsprøytningstrykk på flere 1000 bar, og variabelt trykk, samt turbotrykk på 1,5-2,5 bar ofte, dette er common rail.

 

Trimme en diesel, er mange justeringer på pumpa, som gir mere diesel i forskjellige situasjoner, har man mulighet til nok diesel så kan man øke trykket, dog så må IDI-motorer som trimmes med høyt turbotrykk, som oftest ha ombygde pumpe, som leverer nok diesel til effekten, dette koster.

På en diesel kan du aldri ha turbotrykk til å skade motorens interne deler, er dieselen som bestemmer forbrenningstrykket, ikke noen fare for tenningsbank heller.

 

 

Er ett firma i Finland som er eksperter på ombygging av Bosch-dieselpumper, pumpene blir kalt myna-pumper.

 

Søk på myna-pump f. eks.

 

Hei sann. Tusen takk for svar på problemstillingen min.:pray

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår