Gå til innhold

Pc i bilen

Ranger emnet

Fres

Anbefalte innlegg

Hepp, er det noen av dere som har pc i bilen?

Lurer litt på å montere en 7" touchscreen og bygge en mini atx pc. Lurer på om noen har erfaringer og dele?

Tenkte på noe ala det her, hva har dere gjort med strøm osv?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301462

Litt avhengig av hva du skal bruke den til, men den der er ikke rask...

Kan brukes til å spille musikk. Sikkert også DVD (pga. hardware MPEG2 dekoding), men DivX o.l. sliter de med.

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=87873&highlight=carputer

Les gjennom den, så blir du sikkert litt klokere :)

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del erfaringer å dele, men har kun bygget i båt så det blir ikke akkurat det samme, men store likeheter er det jo! :)

Men litt mer presist hva er du ute etter å vite? hva veit du? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kjøpe en omformer fra 12 v til 230v.. (pass på at den er stor nok til dataen.) Montere en touchscreen i dashen, datamaskina kan jo ligge under førersetet(godt polstret mot støt og fukt) kabler og alt er bare å kjøpe i riktig lengde, etc. Kan ikke se dette som et stort problem. Å ha et greit lydkort er jo et must såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ute etter en unit som jeg kan koble sammen med pioneer headuniten min å ha haugevis med musikk :) også ha divx filmer osv for langturer. Så hardisken må bli stor! ser dem har den her istede for en svær omformer

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=314134&cks=ACC

bruke den og bygge om handskerommet så jeg får pc'n inn der tenkte jeg.

Signatur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hat sett ATX powersupply'er som har inngang for +, - og remote på samme måte som en forsterker. Det vil vel være en bedre løsning enn omformer.

Hørt at med mindre du kjøper noe skikkelig her, så har de sinnsyk varmeutvikling.

Vil sikkert være både bedre og billigere å kjøpe en slik PSU.

(må legge til at jeg ikke har noen personlig erfaring med denne)

'04 Ford Fiesta 1,4 Trendline Steel

'98 VW Golf IV 1,6L Comfortline (solgt)

'98 Audi A4 1,8T (solgt)

'93 Mitsubishi Colt 1,3 (spiker)

'86 Opel Rekord 2.2i (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste carputer-PSUer har allerede en slik innebygget.

PS: nå får du Mac Mini med den "gamle" G4-prosessoren fra 3.490,- hos Eplehuset. Den prisen matcher du GARANTERT ikke med en VIA-sak ;)

Ja, jeg maser kanskje om Mac Mini. Men faktum er at den er akkurat like stor som en vanlig headunit, den er ferdig bygd, den fungerer rett ut av eska og den er langt kjappere enn en hvilken som helst annen carputer (med unntak av Pentium M, som også er langt dyrere), den er stille, og har en fordel med OS X "medfødte" støtte for det meste som lukter av profflyd. Du har kanskje lagt merke til hvor mange artister og lydstudioer som benytter seg av Apple-hardware (og forsåvidt også Apple-software)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis man kjøper en mac mini som du sier, må man brått ha en omformer også...man må også ha en sånn sak så den skrur seg på når du skrur på tenninga...og for å ikke snakke om varmeutviklingen som blir av en slik omformer (med mindre man legger mye penger i en slik)

brått så blir det ikke bare 3490 og man får det ikke slik som jeg vil i allefall!

har man en psu som starter opp pc'en automatisk blir det, etter min mening, en bedre løsning.

Med mindre du har en løsning på dette da ?!

'04 Ford Fiesta 1,4 Trendline Steel

'98 VW Golf IV 1,6L Comfortline (solgt)

'98 Audi A4 1,8T (solgt)

'93 Mitsubishi Colt 1,3 (spiker)

'86 Opel Rekord 2.2i (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa: carputer-PSUer har som regel slike ting innebygget. CarNetix har utviklet en egen PSU til Minien; P1900. Denne koster 608 kroner + porto/frakt fra Mp3car.com.

CarNetixen støtter Miniens dvalemodus (Macer våkner fra dvale på 2 sek), den overvåker batterispenningen og slår maskinen av dersom spenningen synker under et forhåndsbestemt nivå, den har en ekstra strømutgang til f.eks. en LCDskjerm OG den har forsinkede remoteutganger til forsterker.

Noe mer du ønsker deg? ;)

EDIT: om vi regner 1000,- for PSUen og 3500,- for Minien er vi oppe i 4500,- totalt. Du må gjerne finne noe som er like billig. Jeg tviler på du finner det, og ihvertfall ikke med samme spesifikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider