Gå til innhold

balansering av hjul?

Ranger emnet


mjepson

Anbefalte innlegg

Når jeg kjører rundt 80-100 så rister det i rattet, men kommer jeg over dette så blir det fint igjen... Har vært sånn siden jeg kjøpte dekk+felg, men antok at dem hadde balansert dem skikkelig...

 

Jeg trodde først at det var normalt med brede dekk å ha vibrasjoner, men bør jeg gå tilbake å få dem balansert på nytt? har 195/45R15 dekk på (you guessed it) 15" felger.

Audi A3 8P 2.0 TDI S-Line Bluefinned

*sold* Polo 1.4 16v

*dead* Polo 6N 1.6 8v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mjepson

og for de ikke tekniske så betyr det?

 

Noe galt med hjulstillingen på bilen, dekkene slites skjeivt!

Ville prøvd avballansering først...., du kan jo høre med de på verkstedet hva de mener det kan være!

07' Audi A3 Sportback 2,0 TDI

X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mjepson

bakdekkene eller framdekkene? hvordan kan bakdekkene komme ut av stilling? hva skal til for å fikse det?

 

Det kan skje dersom du har senket bilen, eller du har vert borti en fortauskant eller nedi et slaghull i veien!

07' Audi A3 Sportback 2,0 TDI

X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mjepson

hva skal til for å fikse det? vil nye dempere/ fjærer gjøre jobben?

 

Dersom det er hjulstilling som det er noe galt med, må du levere bilen inn på verksted for å få tatt hjulstilling.

Dette bør du uansett gjøre når du monterer senkesett slik at du ikke sliter dekken skjeivt. Koster cirka 700-1000 kroner for en hjulstilling, men eg ville sjekket med et verksted om de kunne svare deg på hva som er galt!

07' Audi A3 Sportback 2,0 TDI

X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også sliter litt med risting i rattet i 80 km/t ..

Har også lagt merke til at det ene dekket mitt slites ujevnt så da betyr vel det at jeg bør dra på en hjulstillingskontroll?

 

Bare lurer: ved en slik kontroll.. justerer de slik at dette blir riktig, eller er det bare selve kontrollen så kommer det enda et tillegg for å justere?

 

Gjør det egentlig noe å kjøre slik? (sett bort i fra at dekkene slites ujevnt)

 

Skal bytte dempere snart også.. bør vel ta kontrollen etter at jeg har bytta dem da?

2001 Volvo V40

1989 Peugeot 205 1,9 GTI -> 16v (Banebil prosjekt)

x 1992 Honda CRX Del Sol VTI (Solgt)

x 1991 Ford Escort 1.6i (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta å få de balansert på nytt,når du kjøper nye dekk skal de bli riktig balansert men det ligger luft mellom binen og felgkanten og når den forsvinner kan det bli annet kast.

Derfor man egentlig skal balansere på nytt ett ett par uker.

 

Når man har forstillingskontroll så endrer de det også:)

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår