SATYR Skrevet Mai 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2006 Jeg sliter litt med strømmen på bilen om dagen og dette har jeg ikke mye peiling på. Jeg er litt usikker på om jeg har en strømtjuv eller om batteriet er dødt. Grunnen til at jeg tror jeg har strømtjuv er: når tenninga står på null og jeg setter + kabelen på batteriet er det en antyndning til gnist. Men i dag kjørte jeg et godt stykke, stoppet bilen og prøvde å starte, men da var den død. Derfor mistenker jeg batteriet også. Spørsmålet er: hvordan kan jeg få sjekket om det faktisk er noe som tar strøm fra batteriet? Jeg kan jo selvsagt lade det og koble det fra bilen og se om det da holder på strømmen men det hadde vert greit å få litt andre inspill. Jeg har sjekket at ingen lys står på inne i bilen og jeg har koblet fra cd-spilleren uten hell. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboThorf Skrevet Mai 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2006 Men, har du strøm på batteriet etter at bilen har stått over natta eller over flere timer ? Det er vel vanlig at det kommer litt gnist når du setter på polene på batteriet, for det er jo alltid noe som tar litt strøm (klokker) For det kann være at bilen ikke lader og da vil f.eks bensinpumpe og tenninga bruke det som er av strøm som er igjen på batteriet. For så lenge bilen går så kan batteriet være dårlig. Så jeg hadde sjekket børstene på dynamoen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SATYR Skrevet Mai 24, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2006 Jeg har sjekka ladinga og den er ok. Jeg har målt ca 12 volt på batteriet men det har likevel ikke vert nok strøm til å starte bilen. Spørst om jeg skal prøve et nytt batteri. Det tapper seg over natta ja. Men det kom fryktelig brått dette her. Batteri blir vel oftest gradvis dårligere? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar KRC Skrevet Mai 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2006 ja men kan også fort gå til helvete med de! er det nok vann på batteriet? Siter Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SATYR Skrevet Mai 24, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2006 Batteriet ser fint ut det. Skal kjøpe nytt batteri så får vi se hvordan det går. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
caterpillar Skrevet Mai 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2006 på ett friskt batteri,ska du kunne måle MINST 12v....er du usikker på om batt er defekt.kjør på ett verksted å få dæm til å måle SYREVEKTA......1,28 er fullladet batt,ikke om att batteriet er fuult av væske!! har du større forsjell enn 0,2(fx 1,25) på en celle. batteri DEFEKT. ÅRSAK defekt regulator i dynamo!!!! ALLLTID. bytt til NY regulator(om det er muli) MEN HUSK det ska stå påstemplet 14,7volt eller 15 volt.......da lader det med 14,5 volt-14,7 volt....å syrevekta blir 1,28= fulladet batteri. står det bare 14 volt på regulatorn(børstebrua) så lader det bare med 13,4-13,7....da får du syrevekt på 1,24-1,26,som er halvladet batt.(les 60amp batteri er bare 30 amp??!!!) se åver kabler/jordforbinnelser,puss av dæm,smør dæm inn med liit vaselin eller lign. så ska du se FORBRUKET går ned,å du får bedre lys åsså! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nitros Skrevet Mai 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2006 finns en gammel metode for å sjekke om den bruker strøm. ta av ledningen fra minus polen på batt. sett en 12V lampe på den. og andre enden på batteri polen. lyser det så er det en sluttet krets og noe trekker strøm. men vil egentli ikke anbefale å bruke den metoden siden det skal fiiiiiiiiiint lite til for at det lyser så er det upresist.... beste er å rett å slett måle med amper tang eller ampermeter mellom der lyset skulle være og se forbruket. napp ut en og en sikkring for å finne hvor det stjeler. billig batterier tåler svææææææært få fulle utladninger før det blir ødelagt... Siter O-<8--¤< Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
frangran Skrevet Mai 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2006 Hvis du måler bare 12 volt på et nyladet batteri som har stått over natta er nok dette defekt. Bare en kommentar til ladespenning: Vet at dette er omstridt, men min mening er at 14 volt bruker å holde. I praksis er dette helt greit hvis du ikke driver proft med å spille høyt i bil, og dermed trenger all den spenninga du kan få. Hvis du lader mer enn 14 volt om sommeren i varmen vil et vanlig batteri gasse fælt. Det har lett for å bli raskt ødelagt. Om vinteren derimot er dette helt topp for batteriet, men de færreste opplever problemer om vinteren om regulatoren stopper på 14 volt. Hvis du lader mer så vil lysene dine lyse kraftigere, MEN pærene holder ikke nødvendigvis særlig lenge. Dette gjelder også pærer i dashbord. Hvis du skal bytte disse på et verksted blir det kostbart!! Vet at NAF teststasjoner har blitt omdiskutert kraftig for å ha påpekt 14 volt som lav ladespenning. Mange har klaget på dyre byttinger av dashbordlamper etter oppjustering. SOM SAGT VET JEG AT DETTE ER OMDISKUTERT, MEN KLARER IKKE Å LA VÆRE Å KOMME MED KOMMENTAR... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SATYR Skrevet Mai 24, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2006 Takk for gode tips gutta! Jeg tenker jeg kjøper nytt laderele først og ser hvordan det går. Laderele og børster sitter sammen på bilen min så da blir alt bytta i ett å det er jo like greit. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
caterpillar Skrevet Mai 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2006 pssst! har da kjørt med 15,2 volt .....åaaå om sommern.gikk 4 h4 pærer for året,å noen småpærer(10w) men allt virket som ellers,ingen batterikoking heller:cool: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
frangran Skrevet Mai 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2006 Bare en tanke om instrumentbelysningen: Kanskje man bare kan dimme den ned om man øker ladespenningen. Kanskje noen vet om dette løser problemet? Ser jo fordelene med kraftigere lys og tenning. Bare et spørsmål om tenninga: På gamle biler med mekanisk styrt tenning må det jo være bedre med høyere spenning, men regulerer hjernen i en moderne bil innspenningen så det ikke er så mye å hente her? Bare lurer... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SATYR Skrevet Mai 25, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2006 finns en gammel metode for å sjekke om den bruker strøm. ta av ledningen fra minus polen på batt. sett en 12V lampe på den. og andre enden på batteri polen. lyser det så er det en sluttet krets og noe trekker strøm. men vil egentli ikke anbefale å bruke den metoden siden det skal fiiiiiiiiiint lite til for at det lyser så er det upresist.... beste er å rett å slett måle med amper tang eller ampermeter mellom der lyset skulle være og se forbruket. napp ut en og en sikkring for å finne hvor det stjeler. billig batterier tåler svææææææært få fulle utladninger før det blir ødelagt... Jeg har full strøm uansett hvor mange sikringer napper ut jeg! Klokka skal vel bare gi litt utslag på voltmeteret? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar KRC Skrevet Mai 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2006 hvor mange ampere? Siter Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nitros Skrevet Mai 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2006 jeg ville ha koblet fra dynamo da. Den kan virke men har en følelse på at det er en kontakt feil innvendig. så lenge du ikke har koblet noe du ikke skulle ha koblet på før dette skjedde. Siter O-<8--¤< Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SATYR Skrevet Mai 25, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2006 Jeg lada batteriet i 5 timer i dag. Jeg målte det og fikk litt over 13 volt men det var ikke nok strøm til å dra rundt starteren skikkelig. Så jeg prøver med et nytt batteri i mårra. Men uansett er det noe som drar strøm så jeg kan prøve å koble av dynamoen å se da. Synes det er rart med batteriet for det kom så brått. Men det er fra biltema, kan ha litt med saken å gjøre det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg