frangran Skrevet Mai 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2006 Valg av nytt batteri. Batterier er visst noe man faktisk kan kjøpe på Biltema har jeg hørt... Hvor mye startstrøm et batteri leverer er oppgitt i CCA(cold crack ampere eller noe sånt) Det står stemplet på etiketten sammen med hvor mange AH(amperetimer) det kan lagre. Batterier typ Exide leverer omtrent 1000CCA, mens et "vanlig" batteri leverer gjerne ca 600CCA. Sistnevnte bruker fint å holde til en vanlig personbil. Har man en dieselbil og mange kaldstarter ville jeg nok valgt et batteri med mer CCA. Det er vanlig at det oppleves som om batteriet plutselig er helt ferdig. Når det ikke er veldig kaldt ute trengs det nemlig ikke så mye strøm for å starte en valig bil. Derfor kan batteriet ha hatt redusert kapasitet lenge før du merket det. Når først batteriet blir ordentlig dårlig går prosessen fortere. Et batteri tåler ikke mange dyputladninger før det mister evnen til å holde på strømmen det blir tilført, og når batteriet er blitt dårlig får du en dyputladning nesten hver gang du starter. Altså aksellerer prosessen og batteriet er dødt. Dette er slik jeg har forstått dette. Hører gjerne andres synspunkter på dette.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SATYR Skrevet Mai 26, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2006 Nå har jeg kobla av starter, dynamo, cd-spiller og forsterker. Jeg har gått over alle ledninger der det er fare for gnisninger. Alt uten resultat. Så jeg lurer litt på å sende bilen på verksted. (med en smule skadet stolthet) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nitros Skrevet Mai 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2006 fjern batteriet. sett en lader med display som viser forbruk koblet der batteriet skal være. har du flere ledninger som er koblet på + eller minus på batteriet så fjern en og en. så følger du hvor forbruket grener seg vidre til kilden. er det ingen forbruk = defekt batt. Siter O-<8--¤< Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Mai 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2006 Ta ett voltmeter mellom - pol og - polsko og si hva du får,får du ca 12 volt er det for mye, er allt skrudd av og ei prøvelampe lyser godt så har du en strømtjuv. Ang. ladespenning, 14V org boschregulator holder lenge det, de lader som oftest oppi 14,4 Volt, kjørt mye med det jeg, hadde 60 Ah bosch silver batteri, 55 A Boschdynamo, 14 V Bosch regulator, hvorfor hade ikke jeg ett eneste start eller ladeproblem på sierraen, anlegg, kinning flere hundre meter når tom for bensin, alltid topplada batteri. Laderegulator over 14,4 volt er helt bortkasta, kanskje annerledes med Gelebatteri, men eneste gode grunnen for å øke ladespenningen yterligere kan kanskje være om batteriet er flyttet bakover, men bør ikke være nødvendig da heller. Ett topplada blybatteri med syrevekt på 1,28 skal ligge på 12,6 Volt(2,1 volt per celle). Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SATYR Skrevet Mai 26, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2006 Jeg har prøvd et annet batteri uten hell. Jeg har nesten samme spenning mellom + og - som mellom minus polen og jordkablen. Det er bare ledning til en forsterker fra + og den har jeg koblet fra. Blir litt vanskelig detta når jeg har nappa ut sikringene en etter en og fremdeles er det noe som tar strøm. Kan jo hende at noen på et merverksted som har litt peil finner ut detta fort så da betaler jeg heller litt en å stå bøyd over bilen i alt slags vær. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar KRC Skrevet Mai 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2006 får du målt hvor mye strøm som går? Siter Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SATYR Skrevet Mai 28, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2006 Kan jeg bruke dette multimeteret til å måle ampere? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diablito2k Skrevet Mai 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2006 Du kan, men det er ikke mye du kan måle, hele 0.2Amps (200mA) max .. Siter Don't Kill Me If Im Wrong ;) Audi 90, 2.2E 86' :pray *hobbyprosjekt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar KRC Skrevet Mai 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2006 nå går jeg ut i teoriens verden men om du måler motstand mellom pluss og minus kabel mens tenninga er av å deler ca 12v på det så finner du ut hvor mye strøm som går kanskje? veit ikke om detta funker men du kan prøve. er ikke sikker på om det er/blir riktig men det er verdt forsøket!! Siter Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nitros Skrevet Mai 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2006 det ha ikke jeg ville prøvd om jeg var deg. når man måler motstand så sender multimetret spenninger fra ene siden til den andre. det er såppas lang avstand og kan være spoler/dioder og mye andre ting som lager feil måling. det beste er å kjøpe et multimeter hos bilXtra eller f.eks økonomideler. koster kansje 60kr der du kan måle opp til 10A strøm. Siter O-<8--¤< Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
frangran Skrevet Mai 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2006 Hei. Har du sjekket noe så enkelt som strømkabelen fra batteriet til starteren? Hvis det er fullt av dritt på starteren din(gir krypestrømmer) eller om isolasjonen på denne kabelen er sprukket eller av på ett eller flere steder får du strømtap hele tiden. Da får du strøm rett til jord i motorblokka. Dette, klokka og memoryen på bilstereoen din er vel de eneste stedene det er strøm hele tiden. Det kan uansett lønne seg å bytte denne kabelen da den i mange tilfeller er underdimmensjonert eller i minste laget originalt. Vibrasjoner og temperaturforskjeller kan faktisk ødelegge denne over lang tid. Uansett vil det ikke koste mange kronene å prøvre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SATYR Skrevet Mai 28, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2006 Jeg har koblet av starteren, dynamoen, cd-spilleren og forsterkeren. Samt sjekket alle ledninger der gnisninger forekommer. Har selvsagt også prøvd et annet batteri. Skal til en kar på tirsdag eller onsdag som har litt peil så jeg håper det er ordner seg. Takk for alle tips og forslag foresten! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar KRC Skrevet Mai 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2006 får holde oss oppdatert på feil!! Siter Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg