Gå til innhold

Baksete i 240 Sedan: Demontering/Montering

Ranger emnet

SBaL

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan man får ut baksetet på 240 sedan?

Ja, jeg vet. Haynes har svaret på nesten alt. Men de er utsolgt der jeg har vært å titta i nærområdet. Så har ikke den for hånd nå.

Men, kunne jeg få en kort og enkel, men forståelig beskrivelse på hvordan dette gjøres?

Takk

-'12 Citroën DS3 Sport

X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt) ,X -'95 Citroën ZX 2.0 16v (Solgt), X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt), X -'93 Audi 100 Avant 2.8 Quattro (Solgt), X -'90 Volvo 240 2.3GL Sedan (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig enkelt. Alt du trenger å gjøre er å ta selve setet, ikke ryggen av.

Det gjør du ved at du dytter det bakover inn mot seteryggen og lirker og drar i det, så løsner det fra klipsene det sitter i.

Selve seteryggen er festet først oppe og deretter i bøyelige alu-kroker nederst ytterst på begge sidene.

Du bøyer disse krokene opp og drar ryggen ned og ut, for deretter å dytte seteryggen av. Du ser det med en gang.

Mulig du må ta av hodestøttene, det husker jeg ikke... Men detta klarer du;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greier det sikkert.

Men jeg knoter som f*** nå.

Har prøvd ganske mye, men alt jeg fikk var litt banning og sverting.

Altså, hvor på setet ER disse?

Så jeg vet hvor jeg skal dytte.

Og hvor mye skal det dyttes?

Virker ikke som den er SÆRLIG dyttbar. Hehe.

Skal bytte de beltefestene bak der. Så, håper det holder med bare setet.

-'12 Citroën DS3 Sport

X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt) ,X -'95 Citroën ZX 2.0 16v (Solgt), X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt), X -'93 Audi 100 Avant 2.8 Quattro (Solgt), X -'90 Volvo 240 2.3GL Sedan (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har mulighet til å få scanna og lagt ut beskrivelsen fra haynes?

Regner med at det er noen illustrasjoner.

Blir så frustrert når jeg dytter og banner, men alt som skjer er at det kommer litt lyder derfra.

Lurer på om noe er løsna, siden den er mye løsere nå enn ista.

Får heller ikke plass nok til å få dytta alt jeg kan... :p

-'12 Citroën DS3 Sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, har du litt muskler og et snev av iq er det der en smal sak. Ta tak og røsk til, du finner garantert ut av det!

sier du sånn ender det bare med blod g et istykker revet 240baksete!:D

hehe om det er likt som på 740 er det to fester, et på hver side ca midt mellom beina når du sitter i setet.. og ca 10cm bak putas framkant, der presser du ned, dytter ba, slipper opp(mens du fremdeles presser bak) og trekker fra..altså en slags hårnål sving du skal igjennom..

veit ikke om det er likt..men siden det ikke var noen andre som forsøkte så kan du hvertfall prøve en gang å se..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar.

Tar dette en dag jeg ikke er utslitt.

Hehe.

Har brukt opp omtrent alt av dagens energi på intereøret på en Omega.

Hehe.

Sånn her resultatet ble.

DSC00158.jpg

DSC00157.jpg

DSC00156.jpg

DSC00155.jpg

Skulle ha ut ledningsnettet intakt. For motor og alt sånt skulle ut.

Da tok vi den enkle og morsomme metoden.

Skal si man tok litt av etterhvert med hammer og spett.

-'12 Citroën DS3 Sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mye "dårlige" forklaringer på hvordan du skal ta ut setene i 240 sedan her.

Føler at jeg må hjelpe til litt.

1, du setter deg på gulvet med ansiktet bakover mot setet, sett kneet ditt mot underkanten av setet og press bakover. Da kjenner du at den løsner fra festet, og du kan løfte det opp i framkant.

Når du har gjort det, så dytter du setet ca. 5 cm bakover og løfter det opp i bakkant.

Seteryggen løsner du så ved å bøye opp de to blekk bøylene som sitter på høyre og venstre side, og drar seteryggen rett ut fra de (kun i nedre kant av setet.)

Når det er gjort, så løfter du bare hele seteryggen opp, og den slipper i de øvre festene.

Det er gjort på 30+30 sekunder. Ingen vits i å slite og knote med diverse "lure" måter å løsne setene på.

Håper dette kunne hjelpe deg. Om det ikke hjelper deg, da bør du VIRKELIG få noen andre til å ta ut det setet........

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider