Gå til innhold

Forlatte veteranbiler

Ranger emnet


Gunnar KRC

Anbefalte innlegg

Dette må jo være en skjelden bil i Norge, så vidt jeg vet så ble det ikke ny reg. noen usa produserte biler på den tiden. Stort sett bare Tysk produserte, og dem var det ikke nordmenn som registrerte selv en gang ! (he,he)

 

 

Det stemmer ikke helt...

Like etter krigen ble det inngått en avtale mellom Chrysler i USA og Regjeringen om kjøp av 2000 stk Dodge lastebiler som skulle dekke den prekære mangelen på nye lastebiler.

Disse bilene var allerede lagret i Europa og ble importert til Norge med originalt førerhus.

Det var jo importforbud på lastbiler og busser med ferdigbyggede karosserier, men denne leveransen av 2000 Dodge lastebiler fikk dispensasjon fra dette forbudet fordi mangelen av lastebiler var så stor at man regnet med at ingen karosserifabrikker i Norge hadde kapasitet og kunne levere førerhus og plan raskt nok.

Det vil si at lastebilene som var av årgang 1942-45 ble registrert som 45 og 46 modeller i Norge.

 

På generelt grunnlag kan man si at lastebiler fra USA stort sett alltid ble levert med ferdigbygget førerhus etter 1945 mens lastebiler fra Europa (feks Volvo) stort sett ble importert som chassis (uten hytte) fram til 1955.

 

Det var lisensplikt på lastebiler med plan og uferdige lastebiler der førerhytten fulgte med ved siden av helt frem til 1962.

Det var forresten også lisensplikt på alle biler i Norge unntatt personbiler fra Sovjet (handelsavtale), dvs at man måtte få utstedt en kjøpetillatelse fra Staten før man fikk lov å handle seg bil - dette gjalt helt til 1962 da bilsalget ble "frigitt".

 

(Grunnen til dette var jo at Norge var utbombet og utarmet etter andre verdenskrig og alle pengene skulle gå til å bygge opp landet igjen.)

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke helt...

Like etter krigen ble det inngått en avtale mellom Chrysler i USA og Regjeringen om kjøp av 2000 stk Dodge lastebiler som skulle dekke den prekære mangelen på nye lastebiler.

Disse bilene var allerede lagret i Europa og ble importert til Norge med originalt førerhus.

Det var jo importforbud på lastbiler og busser med ferdigbyggede karosserier, men denne leveransen av 2000 Dodge lastebiler fikk dispensasjon fra dette forbudet fordi mangelen av lastebiler var så stor at man regnet med at ingen karosserifabrikker i Norge hadde kapasitet og kunne levere førerhus og plan raskt nok.

Det vil si at lastebilene som var av årgang 1942-45 ble registrert som 45 og 46 modeller i Norge.

 

På generelt grunnlag kan man si at lastebiler fra USA stort sett alltid ble levert med ferdigbygget førerhus etter 1945 mens lastebiler fra Europa (feks Volvo) stort sett ble importert som chassis (uten hytte) fram til 1955.

 

Det var lisensplikt på lastebiler med plan og uferdige lastebiler der førerhytten fulgte med ved siden av helt frem til 1962.

Det var forresten også lisensplikt på alle biler i Norge unntatt personbiler fra Sovjet (handelsavtale), dvs at man måtte få utstedt en kjøpetillatelse fra Staten før man fikk lov å handle seg bil - dette gjalt helt til 1962 da bilsalget ble "frigitt".

 

(Grunnen til dette var jo at Norge var utbombet og utarmet etter andre verdenskrig og alle pengene skulle gå til å bygge opp landet igjen.)

 

 

Sikkert riktig det du sier der, men jeg tenkte spess på årene 1940 til 45. Ikke noen år etter eller før. Bare nøyaktig de 5 årene. Bilsalget ble forøvrig fritt i August 1960.Og så gjalt dette med fritak fra kjøpetilatelse ikke bare biler fra Sovjet, men biler fra Øst auropa skjenerelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem setter bare ifraseg slikt? :iconsm

 

kan en saktens lure på..men spør man de som bor rundt vet de vel hvem som eier den. er sikkert fullt mulig å få kloa i den hvis noen er interessert. kan vel umulig være i eiers interesse å bare la den stå der og råtne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mm..... Mulig, skal sjekke litt. Men jeg får jo ikke lagt inn bilder her selv med bilder som ligger på min pc jeg, så det gjør jo ikke noe fra eller til. Må jo ha hjemme side for og få det til har jeg blitt fortalt. Er ikke noe data exspert skjønner du ! (he,he)

 

hehe :D hjemmeside trenger du ikke, du lager bare et "område" på f.eks photobucket.com. det er ganske lettvint egentlig. kan forklare deg det på en pm eller mail om ønskelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår