TurboKnut Skrevet Mai 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 18, 2007 Dette må jo være en skjelden bil i Norge, så vidt jeg vet så ble det ikke ny reg. noen usa produserte biler på den tiden. Stort sett bare Tysk produserte, og dem var det ikke nordmenn som registrerte selv en gang ! (he,he) Det stemmer ikke helt... Like etter krigen ble det inngått en avtale mellom Chrysler i USA og Regjeringen om kjøp av 2000 stk Dodge lastebiler som skulle dekke den prekære mangelen på nye lastebiler. Disse bilene var allerede lagret i Europa og ble importert til Norge med originalt førerhus. Det var jo importforbud på lastbiler og busser med ferdigbyggede karosserier, men denne leveransen av 2000 Dodge lastebiler fikk dispensasjon fra dette forbudet fordi mangelen av lastebiler var så stor at man regnet med at ingen karosserifabrikker i Norge hadde kapasitet og kunne levere førerhus og plan raskt nok. Det vil si at lastebilene som var av årgang 1942-45 ble registrert som 45 og 46 modeller i Norge. På generelt grunnlag kan man si at lastebiler fra USA stort sett alltid ble levert med ferdigbygget førerhus etter 1945 mens lastebiler fra Europa (feks Volvo) stort sett ble importert som chassis (uten hytte) fram til 1955. Det var lisensplikt på lastebiler med plan og uferdige lastebiler der førerhytten fulgte med ved siden av helt frem til 1962. Det var forresten også lisensplikt på alle biler i Norge unntatt personbiler fra Sovjet (handelsavtale), dvs at man måtte få utstedt en kjøpetillatelse fra Staten før man fikk lov å handle seg bil - dette gjalt helt til 1962 da bilsalget ble "frigitt". (Grunnen til dette var jo at Norge var utbombet og utarmet etter andre verdenskrig og alle pengene skulle gå til å bygge opp landet igjen.) Siter . . . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MK1RACER Skrevet Mai 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 18, 2007 Veteran bil bibelens forfatter!!! Jeg er meget imponert over din kunnskap! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvolars Skrevet Mai 20, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2007 Det stemmer ikke helt...Like etter krigen ble det inngått en avtale mellom Chrysler i USA og Regjeringen om kjøp av 2000 stk Dodge lastebiler som skulle dekke den prekære mangelen på nye lastebiler. Disse bilene var allerede lagret i Europa og ble importert til Norge med originalt førerhus. Det var jo importforbud på lastbiler og busser med ferdigbyggede karosserier, men denne leveransen av 2000 Dodge lastebiler fikk dispensasjon fra dette forbudet fordi mangelen av lastebiler var så stor at man regnet med at ingen karosserifabrikker i Norge hadde kapasitet og kunne levere førerhus og plan raskt nok. Det vil si at lastebilene som var av årgang 1942-45 ble registrert som 45 og 46 modeller i Norge. På generelt grunnlag kan man si at lastebiler fra USA stort sett alltid ble levert med ferdigbygget førerhus etter 1945 mens lastebiler fra Europa (feks Volvo) stort sett ble importert som chassis (uten hytte) fram til 1955. Det var lisensplikt på lastebiler med plan og uferdige lastebiler der førerhytten fulgte med ved siden av helt frem til 1962. Det var forresten også lisensplikt på alle biler i Norge unntatt personbiler fra Sovjet (handelsavtale), dvs at man måtte få utstedt en kjøpetillatelse fra Staten før man fikk lov å handle seg bil - dette gjalt helt til 1962 da bilsalget ble "frigitt". (Grunnen til dette var jo at Norge var utbombet og utarmet etter andre verdenskrig og alle pengene skulle gå til å bygge opp landet igjen.) Sikkert riktig det du sier der, men jeg tenkte spess på årene 1940 til 45. Ikke noen år etter eller før. Bare nøyaktig de 5 årene. Bilsalget ble forøvrig fritt i August 1960.Og så gjalt dette med fritak fra kjøpetilatelse ikke bare biler fra Sovjet, men biler fra Øst auropa skjenerelt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
960T6 Skrevet Mai 21, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2007 Denne gamle volvo-bussen står langtidsparkert på veien mellom Risør og Lyngør. Den kommer vel neppe i rutetrafikk igjen.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
960T6 Skrevet Mai 21, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2007 Tvers overfor innkjørselen til Bosvik bilopphogging i Risør står denne vw-bussen tilsynelatende forlatt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
auditq Skrevet Mai 21, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2007 Hvem setter bare ifraseg slikt? :iconsm Siter 99' Audi A8 4.2 Quattro http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=153036 85' Mærche X-96' Audi A4TQ, X-95' Audi A4TQ, X-84' Audi 80cl http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=118129 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboKnut Skrevet Mai 21, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2007 Kjøpte en 1970 Datsun 1300 i dag faktisk, som var nedrustet.. Men om ett par mnd. blir den strøken, hvertfall utvendig:) Innvendig kommer til vinteren.. Hvertfall èn gammel skjønnhet som overlever:D Du har ikke noen bilder av den?? Siter . . . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvolars Skrevet Mai 22, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2007 Noen som vet hvilken års mod. den Volvo bussen er ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvolars Skrevet Mai 22, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2007 Jeg har vært der en gang for mange år siden, har kunn papir bilder derifra. Noen som har vært der som har bilder som kunne legges inn her ? Eller har det allerde blitt gjort ? Hilsen volvolars. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Arne Skrevet Mai 22, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2007 Kjempe arti å sitte å se dette, men samtidig veldig trist! Fortsett å sleng opp bilder folkens,det liker vi:) Får slenge opp noen vrak fra trivelige trøndelag jeg også,snart.. Siter Roser er røde, fioler er blå, jeg har splittet personlighet,det har jeg å! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
960T6 Skrevet Mai 22, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2007 Hvem setter bare ifraseg slikt? :iconsm kan en saktens lure på..men spør man de som bor rundt vet de vel hvem som eier den. er sikkert fullt mulig å få kloa i den hvis noen er interessert. kan vel umulig være i eiers interesse å bare la den stå der og råtne.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
960T6 Skrevet Mai 22, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2007 Jeg har vært der en gang for mange år siden, har kunn papir bilder derifra. Noen som har vært der som har bilder som kunne legges inn her ? Eller har det allerde blitt gjort ? Hilsen volvolars. du kjenner ingen med scanner da :confused: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvolars Skrevet Mai 22, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2007 Mm..... Mulig, skal sjekke litt. Men jeg får jo ikke lagt inn bilder her selv med bilder som ligger på min pc jeg, så det gjør jo ikke noe fra eller til. Må jo ha hjemme side for og få det til har jeg blitt fortalt. Er ikke noe data exspert skjønner du ! (he,he) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
960T6 Skrevet Mai 22, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2007 Mm..... Mulig, skal sjekke litt. Men jeg får jo ikke lagt inn bilder her selv med bilder som ligger på min pc jeg, så det gjør jo ikke noe fra eller til. Må jo ha hjemme side for og få det til har jeg blitt fortalt. Er ikke noe data exspert skjønner du ! (he,he) hehe :D hjemmeside trenger du ikke, du lager bare et "område" på f.eks photobucket.com. det er ganske lettvint egentlig. kan forklare deg det på en pm eller mail om ønskelig :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
håpløst_240_prosjekt Skrevet Mai 22, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2007 Har en Ford Prefect stående i garasjen. er en 1950 mod. helt kop. bil med ekstra deler.. lite rust. må vel begynne med den snart tenker jeg:yummy: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg