Gå til innhold

smeller i bilen

Ranger emnet


Petterj

Anbefalte innlegg

Har et problem. Bilen "smeller" under bak ved bakakselen (ellernoe) når jeg gir på, hvis jeg kjører litt svakt hender det at det hakker bakfra, men skjer mest "smell" bakfra når jeg svinger til den ene siden. skjer både når jeg gjør det i rolig fart og i høy fart. Ser også utenfra at ene hjulet hakker til sidene idet det "smeller"

Skal ut nå og skru av lokket til bakakselen for å se om det er noe der, evnt tannhjul som er gått eller om det kanskje er en av boltene der inne som har løsna. Hvis det ikke er noe galt der, så kan det mulig være drivakselen på den ene siden, fordi det er kun til den ene siden det "smeller" så, skal sjekka..

_____________________________________________

2010- - Volvo 850 T-5R (1995)

2009-2010 - Saab 900 2.0 (1995)

2007-2009 - Volvo 240 TIC (1992)

2005-2006 - Volvo 240 GL (1989)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et problem. Bilen "smeller" under bak ved bakakselen (ellernoe) når jeg gir på, hvis jeg kjører litt svakt hender det at det hakker bakfra, men skjer mest "smell" bakfra når jeg svinger til den ene siden. skjer både når jeg gjør det i rolig fart og i høy fart. Ser også utenfra at ene hjulet hakker til sidene idet det "smeller"

Skal ut nå og skru av lokket til bakakselen for å se om det er noe der, evnt tannhjul som er gått eller om det kanskje er en av boltene der inne som har løsna. Hvis det ikke er noe galt der, så kan det mulig være drivakselen på den ene siden, fordi det er kun til den ene siden det "smeller" så, skal sjekka..

Hallo. Tviler nesten på at du har klart å knekke en stikkaksel med B230F 116 hester'n...men ingenting er umulig! Så det var ikke mellomakselen altså..? Skriv her når du har finni ut hva det er a!;)

Fast, faster, to fast, DEAD!

 

*Volvo 240GL++ 1989*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut hva det var jeg!

Har skrudd i hele "langhelga" som var.. Hehe

Bytta hele bakakselen, tok litt tid det, stod fast på ulike steder, brukte f eks to timer på å få løsna den ene skiva på det ene bakhjulet, (Da blei jeg irritert til slutt) men var bare å banke dritthardt med hammeren på trommelen) hadde nok rusta litt godt fast ja..

Nei, var ikke mellomakselen, den var fin, bytta den bare litt før dette skjedde med bilen..

Men glad for å være ferdig. brukte vel 3 kvelder +- på å fikse det, var så mye annet som dukka opp innimellom :P Det var nok tannhjula eller en bolt inne i selve hjertet/klokka som hadde gått te helvete, akkurat det har vi ikke sjekka i ettertid ennå, men skal a det..

 

Det som er et helvete nå er bremsene, de funker ikke 100%, må trå inn pedalen helt, før den tar greit tak, må pumpe den ut og inn igjen for å få ordentlig tak.

Har lufta bremsene ganske mye syns jeg, helt på nesten 1 hel liter med bremseveske(rant nok endel ut under skruinga av akkurat de kobberledningene der ja, hehe) men har lufta bremsene parvis i kryss ---> X <--- sånn her.. Ganske mange ganger, fikk helt ren stråle og greier å, ikke så mye antydninger til luftbobler i røret på slutten.. hmm :\

 

Men ble hvertfall veldig glad da jeg fikk bilen igang igjen :D

_____________________________________________

2010- - Volvo 850 T-5R (1995)

2009-2010 - Saab 900 2.0 (1995)

2007-2009 - Volvo 240 TIC (1992)

2005-2006 - Volvo 240 GL (1989)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neinei, de går i kryss på bilen min,

først høyre foran - så venstre bak, så venstre foran - høyre bak

var slik jeg ble fortalt av alle som stod rundt meg og ga tips..

hmm

_____________________________________________

2010- - Volvo 850 T-5R (1995)

2009-2010 - Saab 900 2.0 (1995)

2007-2009 - Volvo 240 TIC (1992)

2005-2006 - Volvo 240 GL (1989)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for råd, det skal sjekkes ut, så kommer jeg med svar her når det er fiksa.. må få kjøpt meg den haynes boka til volvo 240

_____________________________________________

2010- - Volvo 850 T-5R (1995)

2009-2010 - Saab 900 2.0 (1995)

2007-2009 - Volvo 240 TIC (1992)

2005-2006 - Volvo 240 GL (1989)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den er veldig nyttig til det meste! Jeg og DaButcher luftet min i helgen, uten rett rekkefølge og resultatet ble ok, men ikke helt topp! :)

ja, men den hadde nok funket i rett rekkefølge om ikke han peugotfyren hjalp deg først :P

 

vi prøvde jo først rett rekkefølge, men det var så mye luft på v.s.f., at vi ikke fikk trykk på h.s.b., før v.s.f. var luftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut hva det var jeg!

Har skrudd i hele "langhelga" som var.. Hehe

Bytta hele bakakselen, tok litt tid det, stod fast på ulike steder, brukte f eks to timer på å få løsna den ene skiva på det ene bakhjulet, (Da blei jeg irritert til slutt) men var bare å banke dritthardt med hammeren på trommelen) hadde nok rusta litt godt fast ja..

Nei, var ikke mellomakselen, den var fin, bytta den bare litt før dette skjedde med bilen..

Men glad for å være ferdig. brukte vel 3 kvelder +- på å fikse det, var så mye annet som dukka opp innimellom :P Det var nok tannhjula eller en bolt inne i selve hjertet/klokka som hadde gått te helvete, akkurat det har vi ikke sjekka i ettertid ennå, men skal a det..

 

Det som er et helvete nå er bremsene, de funker ikke 100%, må trå inn pedalen helt, før den tar greit tak, må pumpe den ut og inn igjen for å få ordentlig tak.

Har lufta bremsene ganske mye syns jeg, helt på nesten 1 hel liter med bremseveske(rant nok endel ut under skruinga av akkurat de kobberledningene der ja, hehe) men har lufta bremsene parvis i kryss ---> X <--- sånn her.. Ganske mange ganger, fikk helt ren stråle og greier å, ikke så mye antydninger til luftbobler i røret på slutten.. hmm :\

 

Men ble hvertfall veldig glad da jeg fikk bilen igang igjen :D

 

 

Tipper du gjor samme tabbe som meg, enten er hovedbremsesylinderen gåen (overhales, eller kjøpes ny) om det ikke er den som er feilen, kan det være at du rett og slett har montert caliperne bake opp ned.

De er tilsynelatende identiske og kan skrues like lett på, selv om de er opp ned. Det som skiller dem utseendemessig er at lufte nippeln står nede på calipern.

Luftenippeln SKAL være øverst, slik at all lufta får sige ut, hvisst ikke blir jo lufta fanget øverst i calipern uanz hvor mye du lufter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 kvelda! offa! he bjønde å få tekken på de ei no! skifta 5 gonga. sist va de på under 3.5 time. då slifta ej over alt av bremse å fjøre å dempara;) heilt aleine me! triks nor du lofter bremsene er å lufte begge bak samtidig. funka me min. lufta som en galning før ej fan ut at ej skolde prøve. men trenge 3 stykke da. men de va de einaste so hjalp på min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår