Gjest AndreMedNeon Skrevet Mai 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2006 Hvilke måter kan du sveise rustfritt på? Har spurt mange, noen sier det går greit uten gass, noen sier du Må ha gass, noen sier du kan bruke ''rustfri tråd'' og andre sier du ikke kan bruke det. Jeg har et MIG-MAG aparat av typen Mig/Mag 135E kan dette brukes på rustfritt om du bruker ''rustfri tråd'' ? Jeg har ikke peiling så derfor spør jeg. Takk! Mvh A Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EirikGT Skrevet Mai 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2006 Du MÅÅÅÅ bruke rustfri tråd til å sveise rustfritt.. Den saken er enkel.. Apparatet bør også være litt rengjort FØR du sveiser med rustfritt, så ikke jernpartikler fra vanlig tråd blander seg i sveisen. Man bruker også oftest litt annerledes blandingsforhold på gassen, dvs litt annen type gass.. Er også veldig viktig med renheten.. Har sett rustfrie/syrefaste rør i Nordsjøen som har rustet tvers igjennom på noen uker, bare fordi noen slipte sveisen med en vanlig vinkelsliper.. Nå er det ikke det at man må bruke en spesiell vinkelsliper, men man må bruke en helt NY skive til å slipe rent med.. Det er ihvertfall det jeg vet om rustfri sveising.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest AndreMedNeon Skrevet Mai 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2006 Må du også bruke gass for å sveise med rustfritt? Har hørt at du kan kjøpe tråd med gas i... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
caterpillar Skrevet Mai 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2006 altså!! det flere typer rustfri stål. 304 som i benkebeslag,vasker ol. kan sjæres med vanli kutteskive(for stål) er magnetisk.MÅ SVEISES med rustfri/syrefast tråd å dekkgass(argon!!!) så er det 316;syrefast ,MÅ SJÆRES med inox(skive uten jernoxyd) sveises er IKKE magnetisk,MÅ SVEISES med syrefast tråd å dekkgass(argon!!!) så er det 321 som er egentli det samme men inneholler(titan??) tåler masse varme å spenninger,sprekker lite...samme som 316..... OM du sjærer med kutte skive som inneholller jernoxyd,så ruster det tvers ijennom på kort tid(ionevandring) sveis IKKE rustfrie (syrefaste) plater på bilen,det ruster ved siden av....FORT!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest AndreMedNeon Skrevet Mai 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2006 Skal sveise sammen noen rustfrite rør som jeg skal bruke til intercooleren min, ser ut som jeg har valgt feil materiale! Herregud :omfg så mye greier, men liksom Om jeg sveiser det sammen og sprayer det men lakk, vil det da ruste? Skal liksom ikke ligge under vann heller Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GlennK Skrevet Juni 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2006 Ruster vel fra innsiden da, siden du tilfører oksygen, salt og H2O igjennom luften som suges inn. Lite problem egentlig, siden du sikkert ikke skal kjøre med denne i 10 år.... ? Glenn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
juba Skrevet Juni 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2006 Det eneste som er rustfritt her i verden er levende fisk, alt annet ruster-end of story. Til den intercooleren har jeg kort og godt villet kjøpt en pakke med elektroder, sveiset sammen, montert og kjørt. Ikke tenk for mye, prøv, observer, lær! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg